Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Emil Werneman
MEDLEM

Bokföra finansiell leasing

Hej,

 

Vi har precis ingått ett finansiellt leasingavtal för en, enligt SKV, klassad personbil. 

Vi har inte betalat någon första förhöjd leasing utan den leasingavgiften dras även av som tidigare inbetald leasingavgift. Hur bokför jag denna korrekt och på vilka konton och ev periodiseringar? Leasingavtalet är på 36 månader. 

 
 

Skärmavbild 2021-06-05 kl. 21.02.31.png

 

Stort tack på förhand! 

5 SVAR 5

Hej. Först en fråga, du skriver att ni inte betalat någon första förhöjd leasing och ändå så står det just det i din specifikation?  Den tidigare inbetalda leasingen som står där, är det betald via ett inbyte eller kontant när ni fick bilen? 

Det brukar nämligen vara så att man vid själva inbytet får en ersättning för övervärdet, denna betalas dock inte ut utan hanteras som en inbetalning av första förhöjd. Den första leasingfakturan men sedan får brukar se ut precis som din spec, vilket isf innebär att ni betalat en första förhöjd leasing som skall tillgångsbokas och periodiseras som leasingkostnad under avtalets 36 månader.  Men det beror som sagt var på.....

Hej,

 

Tack för ditt svar. Ja det är lite det som är vår fundering i och med att vi inte betalt någon första förhöjd leasing, varken via inbyte eller kontant. Vi tog ett leasingavtal helt utan kontantinsats via Riddemarks som vid leasingens start sålde fordonet till DNB Finans som nu är leasgivaren i avtalet. Hittills har vi alltså inte lagt en krona på leasingaffären utan detta är vår första faktura som vi ska hantera. Om den första förhöjda leasingavgiften är något som har skett Riddemarks och DNB finans emellan så är ju frågan hur vi hanterar en sån här faktura i vår bokföring. Jag har bokfört leasingavtal förut men aldrig stött på detta tidigare så jag är väldigt tacksam för lite proffs-hjälp 🙂

 

Med vänlig hälsning, Johanna

Hejsan. I så fall så är det väldigt märkligt. Din bild visar exakt hur den första fakturan brukar se ut när man erlagt en första förhöjd leasingavgift. Om du tittar på leasingavtalet så kan du se där om det ser rätt ut med den leasingavgift du får betala och du bör nog även prata med bilfirman. Det kan även vara så att dom skrivit fel i kontraktet med leasingbolaget. Det har jag varit med om en gång... Men då hörde bilfirman av sig då dom inte fick alla pengar dom tänkt sig...

Yiyang Ye
MEDLEM

Hej! Jag har fått lika faktura, hur löste du det? Tack!

Joachim E
MODERATOR

Hej och välkommen till vårt forum. 

Jag skulle precis som accountantfromhell skriver undersöka leasingavtalet och prata med bilfirman så fakturan ni fått verkligen är korrekt. Som tidigare skrivits så ser det ut som en första förhöjd leasingavgift är betald på fakturan ni fått. 

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim