hejsan!
jag har en enskild firma, frisörsalong. Jag ska bokföra en dagskassa där jag har sålt för 1425kr på kort men jag har också sålt ett presentkort för 1000kr på kort.
På mitt dagsavslut på kortterminalen står det ju då summan 2425 medan på mitt dagsavslut från kassan står
Kort: 1425
Presentkort: 1000kr.
netto: 1425
moms: 285.
Hur ska jag bokföra det här?
tacksam för svar!
jag använder visma eekonomi
Vi har sålt ett presentkort på 1000 kr och jag har bokfört det på konto 3054.
Kunden har utnyttjat 500 kr och antar att jag ska göra en faktura men undrar hur det sedan ska bokföras ?
Presentkortet gäller för tjänster men på grund av ändrande regler detta år så kan kunden inte utnyttja Rut -avdraget.
Hej!
Du ser i denna tråd hur man hanterar presentkort. Bokför det som förskott från kund istället för momsfri försäljning. När presentkortet nyttjas så blir det omsättning med rätt moms.
Mvh
Lovisa
Hej! Kan du beskriva hur jag ska bokföra mitt presentkort jag sålt idag.
Presentkortet kostade 550 kr. Dvs 440 kr utan moms
Ska jag bokföra det:
D 1931 440 kr
K 2420 440 kr
?
Hur gör jag sedan när kund löser in presentkortet? Hur bokför jag det då?
D 1930 550 kr
K 2611 110 kr
K 2420 440 kr
Eller tänker jag fel?
Mvh Therese
Hej @Therese Hildorsson!
Om du har sålt ett flerfunktions presentkort, dvs ett presentkort som kan användas till olika varor/tjänster med olika momssatser så är det korrekt att bokföra det utan moms, men du skall redovisa hela beloppet som presentkortet är på inte dra av momsen. Du kommer inte heller kunna använda 1930 vid två tillfällen, för du har bara fått in pengarna på banken en gång samt måste även redovisa själva intäkten vid tillfället som kunden nyttjar presentkortet. För att du skall få det rätt i momsrapporter m.m. så rekommenderar jag dig att kolla i detta tipset om hur man bokför presentkort i Visma eEkonomi. Utan att ta hänsyn till momskoder m.m. så blir hanteringen som följande om det är ett så kallat flerfunktions presentkort:
Vid försäljning av presentkort
1931 med 550 i debet
2420 med 550 i kredit
Vid inlösen
2420 med 550 i debet
30XX med 440 i kredit
2611 med 110 i kredit
Ha det fint!
Josefine
En undran då hur bokför man in det då?
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.