Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra försäljning av presentkort

hejsan!
jag har en enskild firma, frisörsalong. Jag ska bokföra en dagskassa där jag har sålt för 1425kr på kort men jag har också sålt ett presentkort för 1000kr på kort.
På mitt dagsavslut på kortterminalen står det ju då summan 2425 medan på mitt dagsavslut från kassan står
Kort: 1425
Presentkort: 1000kr.
netto: 1425
moms: 285.
Hur ska jag bokföra det här?
tacksam för svar!
jag använder visma eekonomi

10 SVAR 10
KjellP
CHAMPION

Presentkort bokför du på konto 2420 som en "skuld till kund".
Detta redovisas utan moms vid försäljningen.
När kunden sen löser in sitt presentkort genomförs försäljningen och momsen redovisas.

Nu bör konteringen se ut så här:

K 3041     1 140:-
K 2611        285:-
K 2420     1 000:-
D 1930     2 425:-

När kunden löser in sitt presentkort kan dagskassan se ut så här:
(I Exemplet visar jag med en likadan övrig försäljning)

K 3041     1 940:-
K 2611        485:-
D 2420     1 000:-
D 1930     1 425:-
Lotta_38
MEDLEM

Hej, startar den här tråden igen. 

Jag har också sålt presentkort och jag har izettle som kassaregister. 

Jag tror inte att jag har bokfört presentkortet som ett presentkort utan som en vanlig försäljning. Måste jag ändra det? Och idag kom en och löste in halva sitt presentkort. Hur skulle jag gjort i zettle och i bokföringen då? Jag hade dessutom 20% rabatt på presentkorten under december. 

Hej!
Normalt sätt så ska det bokföras så som Kjell beskriver det, så jag skulle nog korrigera dina försäljningar om jag vore du.

Eftersom skulden är bokförd på konto 2420 (dina utestående presentkort) så minskar du det kontot när du får tillbaka presentkortet och redovisar istället själva försäljningen och momsen. Löser kunden halva presentkortet så minskar du 2420 med motsvarande belopp.

Har du en koppling till iZettle så att det bokförs automatiskt?
Om du säljer presentkorten till rabatterat pris bör konto 2420 fortfarande vara samma belopp och då bör du bokföra mot kontot du får in pengarna på och därefter mot ett konto för givna rabatter ex konto 3730.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~

Hej Anna, nej jag fixade inte att koppla Izettle. Då jag gjorde det så lade den det på kontot för sålda varor och inte tjänster. Jag fattade inte hur jag skulle göra för att få rätt konton när jag skulle integrera izettle. Det fanns heller ingen bra beskrivning på hur man kopplade izettle till visma. Jag försökte kolla efter någon film eller något som beskrev tydligt. Sen kändes det krångligare att koppla den automatiskt än vad det gjorde att lägga in det "manuellt" via kontoutdraget.... har för mig att det blev minst lika många moment även om det lästes in per automatik. Jag kan ha fel, men det kändes krångligt. 

Vad menar du med "...rabatterat pris bör konto 2420 fortfarande vara samma belopp.." ? Samma belopp som vaddå? Värdet på presentkortet eller det faktiska betalda beloppet'? Och när de löser in ett presentkort till hälften, hur är det tänkt att man gör då? Ska jag skriva ett nytt presentkort på det nya beloppet och lägga det gamla i kassan eller kan jag bara stryka beloppet på presentkortet och ge tillbaka det med det nya beloppet? Jag vet inte riktigt hur jag ska redovisa det heller. 🙂 


Jag uppskattar verkligen er hjälp, måste försöka reda ut det här så det funkar.... och så jag fattar.... 🙂  Vad ska jag välja för konton? Jag har ju kontant metoden. 1580, behöver jag ens den då ? I dagsläget så använder jag det inte i allafall.... tror jag och om jag ändå klistrar in kontoutdragen så kommer ju izettle att finnas med där. Ska jag bara klicka bort dom isåfall? 



Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

I denna filmen kan du se hur man kommer igång med integrationen mot iZettle, samt hur den fungerar.

Angående din andra fråga om hur rabatten ska hanteras, så kan jag ge ett konkret exempel på det för att förtydliga det hela. Säg att du säljer ett presentkort på 100 kr, men med rabatt så de enbart betalar 80 kr för det. Rätta mig om jag förstått scenariot fel. I så fall skulle presentkortets total att bokas upp på konto 2420, 100 kr i mitt exempel. Motkonteringen hade blivit 1930 på 80 kr enligt de pengarna du fått in, samt 3730 på 20 kr enligt den givna rabatten.

Angående din andra fråga - om delar av presentkortet löses in. Säg att presentkortet utnyttjas med 50 kr, för t ex köp av en 25% momsbelagd produkt. Då skulle först 50 kr bokats bort från konto 2420, och att motkonteras mot försäljningen och momsen (3051 - 40 kr samt 2611 - 10 kr, i mitt exempel). Resterande 50 kr ligger alltså kvar på konto 2420 till ett senare tillfälle då presentkortet utnyttjas nästa gång.

Angående kontona som kopplas i samband med att iZettle integreras till programmet, så föreslås standardkontona enligt din skärmdump. 1580 bör inte ändras då den totala försäljningen bokas upp på det kontot i väntan på att pengarna ska komma in på företagskontot, då det brukar ta någon dag. Då pengarna väl når företagskontot har man en inbetalningen att matcha under Kassa- och bankhändelser som då matchas genom att boka bort saldot på konto 1580. Filmen ovan förklarar detta scenariot tydligare och bättre, så spana gärna in den som sagt.

Tyvärr har inte integrationen stöd för någon presentkortsförsäljning. All försäljning hanteras enligt de typerna som din skärmdump visar, d v s olika momsförsäljningar helt enkelt. Det finns alltså ingen typ som man kan koppla mot någonting annat som inte avser det, t ex försäljning av presentkort. Han man en integration aktiverat och säljer presentkort via iZettle, får man korrigera den importerade verifikationen som skapats för dagens försäljning, manuellt efteråt. Registrera den exempelvis som en momsfri försäljning i iZettle, sedan får det kontot manuellt vändas i bokföringen mot konto 2420 istället.

Hoppas detta klargjort dina frågetecken, både kring hur presentkort hanteras i bokföringen samt hur iZettle-integrationen fungerar.

/Karl
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vi har sålt ett presentkort på 1000 kr och jag har bokfört det på konto 3054. 

Kunden har utnyttjat 500 kr och antar att jag ska göra en faktura men undrar hur det sedan ska bokföras ? 

Presentkortet gäller för tjänster men på grund av ändrande regler detta år så kan kunden inte utnyttja Rut -avdraget. 

Hej!

 

Du ser i denna tråd hur man hanterar presentkort. Bokför det som förskott från kund istället för momsfri försäljning. När presentkortet nyttjas så blir det omsättning med rätt moms.

 

Mvh

 

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Hej! Kan du beskriva hur jag ska bokföra mitt presentkort jag sålt idag.

Presentkortet kostade 550 kr. Dvs 440 kr utan moms

Ska jag bokföra det:

D 1931 440 kr

K 2420 440 kr

?

Hur gör jag sedan när kund löser in presentkortet? Hur bokför jag det då?

D 1930 550 kr

K 2611 110 kr

K 2420 440 kr

 

Eller tänker jag fel?

 

Mvh Therese

Hej @Therese Hildorsson!

 

Om du har sålt ett flerfunktions presentkort, dvs ett presentkort som kan användas till olika varor/tjänster med olika momssatser så är det korrekt att bokföra det utan moms, men du skall redovisa hela beloppet som presentkortet är på inte dra av momsen. Du kommer inte heller kunna använda 1930 vid två tillfällen, för du har bara fått in pengarna på banken en gång samt måste även redovisa själva intäkten vid tillfället som kunden nyttjar presentkortet. För att du skall få det rätt i momsrapporter m.m. så rekommenderar jag dig att kolla i detta tipset om hur man bokför presentkort i Visma eEkonomi. Utan att ta hänsyn till momskoder m.m. så blir hanteringen som följande om det är ett så kallat flerfunktions presentkort:

 

Vid försäljning av presentkort

 

1931 med 550 i debet

2420 med 550 i kredit

 

Vid inlösen

 

2420 med 550 i debet

30XX med 440 i kredit

2611 med 110 i kredit

 

Ha det fint!

Josefine

aasahj
MEDLEM

En undran då hur bokför man in det då?