Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

KristofferZ
MEDLEM

Bokföra inköp ifrån Fiverr.com

Hej!

 

Vi köpte en tjänst ifrån Fiverr.com som är en hemsida för frilansare. Vi betalade för tjänsten men fick aldrig tjänsten som vi hade kommit överens om, så vi fick tillbaka hela beloppet.

 

Allt som säljs och köps på Fiverr är s.k. User Generated Content. Dvs köpet görs via Fiverr.com men från en individuell säljare som lägger upp sin produkt eller tjänst. 

 

KristofferZ_0-1672227180993.png

 

Hur skulle ni bokföra detta? Vi redovisar ingen moms idag och använder oss utav faktureringsmetoden. 

 

Tack på förhand!

 

Med vänlig hälsning,

Kristoffer

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Du kan bokföra det mot samma konto för båda händelserna, så att de tar ut varandra. Med tanke på att ni köpte en tjänst så kan du bokföra det mot tex 6590 övriga externa tjänster eller något annat lämpligt kostnadskonto. Om det handlade om en förskottsbetalning som ni sedan fick tillbaka så kan du istället använda dig av konto tex 1684 Kortfristiga fordringar hos leverantörer om du skulle vilja. 

 

Ha det fint!

Josefine

Hej Josefine,

Till att börja med, så vill jag tacka så mycket för ditt svar!

 

Jag är dock inte helt säker på hur du menar när det gäller bokföringen. Det låter som att jag skall bokföra det mot 6590, men jag vet inte riktigt hur jag ska bokföra "återbetalningen" av tjänsten, då vi fick tillbaka hela beloppet.

 

Skulle du kunna förklarar lite närmare eller med ett konkret exempel? Jag misstänker att jag behöver skapa en leverantörsfaktura först med beloppet det fakturerade beloppet? 

 

Tusen tack på förhand!

 

Allt gott,

Kristoffer

Hej @KristofferZ,

 

Jag hoppar in här i tråden. 

 

Det Josefine menar här är att du behöver skapa en kreditfaktura för det återbetalande beloppet. Dvs att du skapar en leverantörsfaktura som är krediterad. Här bör du även ha med underlaget på återbetalningen från Fiverr. Hanteringen blir alltså precis som vanligt - ett vanligt inköp och ett krediterande inköp. Jag skickar med hjälpavsnittet Registrera en kreditfaktura från en leverantör som jag tror kommer hjälpa dig. 

 

Jag hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Har jag missförstått är du varmt välkommen tillbaka här i tråden.

 

Önskar dig ett gott nytt år!

 

/Agnes 

 

 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂