Hej,
Jag har köpt ett hyreskontrakt till en kommersiell lokal. Jag betalade med privata pengar men det är mitt aktiebolag som står som ägare.
Hur bokför jag detta?
Vänligen
Björn
Hej!
Tack för din fråga. Den uppställningen visar både köpet av hyreskontraktet samt avskrivningen. Som min kollega svarade Katherine som angav förslaget så skall man inte ta hela beloppet samtidigt mot kredit 1069 och debet 7816 utan det är den summan man kommit fram till enligt den planenliga avskrivningen. Så tex följande om man bestämmer sig för att skriva av den på 3 år:
Köpet :
1930 kredit 90 000
1060 debet 90 000
Avskrivningen vid bokslutet :
1069 kredit 30 000
7816 debet 30 000
På så sätt så minskar värdet på tillgången för varje år tills tillgången är helt avskrivningen. Då kommer du ha samma summa i debet på 1060 och kredit 1069.
Ha det fint!
/ Josefine
Hej,
Så här säger redovisarnas bibel "Redovisa Rätt".
"Om företaget betalat för hyresrätten i samband med övertagandet ska hyresrätten tas upp i balansräkningen som en anläggningstillgång. Denna tillgång ska årligen skrivas av för värdeminskning under hyreskontraktstiden. Beroende på den skiftande marknadsutvecklingen avseende lokaler bör inte avskrivningstiden vara längre än 10 år, även om kontraktstiden är längre".
Enligt ÅRL 4 kap 4§ ska den ekonomiska livslängden anses uppgå till högst 5 år "om inte en annan längre tid med rimlig grad av säkerhet kan fastställas".
Vidare säger Redovisa Rätt
"Hyresgäster som betalar förbättringar av den hyrda lokalen debiterar dessa kostnader på konto 1232 installation på annans fastighet. Utgifter för reparationer och underhåll bokförs löpande." Jag tolkar det som att konto 1232 endast avser verksamhetsrelaterad utrustning, som man sedan inte kan ta med sig. Vid vanligt rep och underhåll används konto 5070.
Sammandrag - om din dotter betalat en hittelön för kontraktet ska det föras i balansräkningen. Om det avser rep och underhåll ska det antingen balanseras på 1232 eller kostnadsföras på 5070 beroende på arbetets art.
Tänk på att t ex Mäklararvode ingår i anskaffningskostnaden.
//Tina
Hej,
när man bokför enligt uppställningen
1930 Kredit 90 000
1060 Debet 90 000
7816 Debet 90 000
1069 Kredit 90 000
så växer beloppet som tillgång iställer för att minska (som jag förväntar mig att den borde göra för att vara avskriven efter tre år). Vad är det som måste "bort" i denna uppställning för att tillgångens (hyreskontraktets( värde ska minska?
Hej.
Jag ska köpa min första lokal.. överlåtelse avg uppgår till 200.000kr.
jag lade bud på 200 inkl.moms (160 ex.moms).
Jag jobbar som frisör och köper en tom lokal, 1a hands kontrakt. Jag kommer hyra ut frisörstolar i min verksamhet.
Hur bokför jag överlåtelseavg så att jag kan lyfta momsen? Eller går inte det?
och har läst om avskrivning, innebär det att man får tillbaka det man köpt lokalen för?
tack för svar!
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.