Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bokföra manuellt mot skattekonto och rätta arbetsgivardeklaration

Hej,

Jag har aktiebolag med endast mig själv som anställd. Jag nolldeklarerade i arbetsgivardeklarationen för maj, insåg sedan att jag skulle ha redovisat en skattepliktig förmån och betala arbetsgivaravgift för den. 

Jag har nu rättat hos Skatteverket och betalat in arbetsgivaravgiften. Jag tänkte nu debitera konto 2731 - Avräkning lagstadgade sociala avgifter (som jag krediterat med arbetsgivaravgiften när jag debiterade konto 7510 - Arbetsgivaravgifter 31,42 % med den)  och kreditera konto 1630 - Skattekonto eftersom jag lämnat in arbetsgivardeklaration och sedan debitera 1630 och kreditera 1930 - Företagskonto när jag bokför inbetalningen. Jag får en varning för att bokföra manuellt mot 1630 (när jag ska bokföra mot 2731). Kan jag ignorera den eller tänker jag fel här?

I juni betalade jag ut min första lön men arbetsgivaravgiften för förmånen är nu inte med i arbetsgivardeklarationen varken för maj eller juni (missade förmånen även i juni) i Visma och det verkar inte gå att rätta? Undrar lite vad som händer om jag klickar på Bokför för en arbetsgivardeklaration. Görs det bokföring mot några konton då eller sparas den bara för information? 

Med vänlig hälsning

Magnus 

5 SVAR 5
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

Tack för din fråga. Förutsatt att du bokförde lönen korrekt gällande förmånen och arbetsgivaravgiften för den månaden så stämmer det att du debiterar 2731 och krediterar 1630 nu när beslutet har dragits på skattekontoutdraget, och sedan debiterar 1630 och krediterar 1930 när du betalar in det. Att man får en varning för att man bokför manuellt mot 1630 är för att vi rekommenderar att man inte gör det i eEkonomi utan istället använder den funktionen som finns vid kassa-bankhändelser. Men det går bra att ignorera detta och bokföra manuellt. 

När du bokför arbetsgivardeklarationen bokförs den mot konton. Nedan ser du hur det ser ut hos mig efter att jag har bokfört den:

Om inte den stämmer mot vad du deklarerade så behöver du korrigera ditt lönebesked för att sedan bokföra den nya rätta arbetsgivardeklarationen. Hur du korrigerar kan du läsa om i denna tråden. Det är viktigt att även bokföringen stämmer gällande förmånen och arbetsgivaravgiften så detta behöver korrigeras förutom att du korrigerade det hos Skatteverket. Både Maj och Junis lön behöver ändras om båda var felaktiga och inte innehöll förmånen och den ökade skatten samt arbetsgivaravgiften. Om du bara hade en förmån och inte lön någon av månaderna så redovisar du bara arbetsgivaravgiften i och med att du inte har någon lön att minska gällande skatten. Den månanden man har lön att betala ut redovisar man både arbetsgivaravgifter och skatt på förmånen. 

Ha det fint!

Josefine

Hej Josefine,

Tack för svar. I maj betalade jag inte ut någon lön och det finns därför inget lönebesked för den månaden. Vad jag förstår kan jag då inte skapa en arbetsgivardeklaration i Visma för maj utan får då manuellt bokföra förmån och arbetsgivaravgift. Konteringen i din bild av arbetsgivarintyg verkar ju vara den som jag nu tänkte göra med debet 2731 och kredit 1630 så jag gör den manuellt.

I juni betalade jag ut lön och det finns därför ett lönebesked för den månaden. På grund av att förmånen inte var med blev skatten något för låg och nettolönen därför något för hög. Jag frågade Skatteverket om jag ska återbetala den delen av lönen som inte skulle utbetalats till företaget och betala in den med skatten för juni. Fick svar att jag inte ska göra det då det kommer att regleras i min inkomstdeklaration. Men om jag ska korrigera lönebeskedet är det väl precis det jag behöver göra? Har inte lämnat arbetsgivardeklaration för juni än. 

Med vänlig hälsning

Magnus 

Hej igen,

Jag läste en diskussion här om samma problem och det föreslogs då att eftersom förmånsbeloppet är litet (vilket mitt också är) så skulle man låta lönebeskedet vara och bokföra förmånen och dess arbetsgivaravgift manuellt. Kan jag inte göra så? Beloppen till rätt konton bör ju då bli rätt i slutändan och skatten regleras i min inkomstdeklaration. Förmånen tar jag med i arbetsgivardeklarationen och betalar arbetsgivaravgift för den vilket jag nu gjort för maj. Så ta jag med förmånen i lönebeskedet från och med juli. 

Med vänlig hälsning

Magnus 

Hej Magnus!

Baserat på svaret du fick av Skatteverket så tycker jag att ditt förslag gällande att bokföra det manuellt låter rimligt, men eftersom detta är en ny fråga för mig tycker jag det kan vara bra att dubbelkolla med en lönekonsult eller Skattverket också, så att det blir rätt och riktigt.

Önskar dig en fin helg!

/Tinne

Tack för svar Tinne.

Detsamma!

Mvh

Magnus