Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Yoonanoona
NY MEDLEM

Fel i lönebesked och arbetsgivardeklaration

(uppdaterad av Yoonanoona ‎2020-08-13 12:27 )

Glömde kryssa bort "reducerad arbetsgivaravgift" när jag skickade och bokförde lönebesked så det blir fel uppgifter på arbetsgivardeklarationen. Vad kan jag göra?

1 GODKÄNT SVAR

Godkända lösningar
My Janhall
MODERATOR

Re: Fel i lönebesked och arbetsgivardeklaration

Hej igen! 

Jag tror och hoppas att vår forumtråd Missat att arbetsgivaravgiften återgått till det normala? eEkonomi Lönebesked kommer kunna hjälpa dig på vägen. Där finns det beskrivet mer exakt hur du gör när du använd eEkonomis lönemodul och glömt avmarkera Reducerad arbetsgivaravgift. 🙂 

/My 

Visa lösning i originalinlägg

13 SVAR 13
My Janhall
MODERATOR

Hejsan, 

Har du registrerat lönebeskedet som utbetalt än? Gick du om så är fallet via Kassa och bankhändelser då? 

Om det inte är registrerat som betalt kan du gå till Lön - Arbetsgivardeklaration - klicka på deklarationen som blivit fel - Åtgärder - Ångra. Därefter går du till Lön - Lönebesked - Bokförda lönebesked - klickar på lönebeskedet det gäller - Åtgärder - Makulera. Nu kan du skapa om lönebesked samt arbetsgivardeklaration men glöm inte att ändra uppgifter under Lön - Anställda först. 

Jag vill bara flika in med tråden Hantering när arbetsgivaravgiften återgår till det normala. Det innebär att du i juli redovisar den sista arbetsgivardeklarationen med de tillfälligt sänkta arbetsgivaravgifterna i samband med Corona-krisen. Det gäller alltså löner som betalats ut under mars-juni. Vet inte om det är därför du har Reducerad arbetsgivaravgift markerad på den anställde men lika bra att informera för säkerhetsskull. 🙂 

/My

Yoonanoona
NY MEDLEM

Hej, jag har redan registrerat lönebeskeden som utbetalt. Jag hade inte godkänt arbetsgivardeklarationen på SKV så där behövde jag bara acceptera deras beräkning. Jag betalade mellanskillnaden till SKV men hur bokför jag det? Räcker det att registrera bankhändelse som "Betalning till Skattekonto"

My Janhall
MODERATOR

Hej igen! 

Jag tror och hoppas att vår forumtråd Missat att arbetsgivaravgiften återgått till det normala? eEkonomi Lönebesked kommer kunna hjälpa dig på vägen. Där finns det beskrivet mer exakt hur du gör när du använd eEkonomis lönemodul och glömt avmarkera Reducerad arbetsgivaravgift. 🙂 

/My 

Visa lösning i originalinlägg

Askman
NY MEDLEM

Hej, jag har påbörjat rättelse av arbetsgivardeklrationer genom att följa dina 5 steg som du har beskrivit den 2019-11-28, men fastnade på steg 3 där omvänd lönebesked har bokförts och bokföra dom som betalda.

Frågan är hur jag gör för att bokföra dom som betalda?

Mvh

Urban

My Janhall
MODERATOR

Hejsan! 

Jag är inte helt säker på vilka steg du hänvisar till nu, hittar inte några steg som beskriver detta från det datumet i denna tråden eller i tråden jag hänvisat till i mitt tidigare svar. Du får gärna länka till tråden du menar eller beskriva steg för steg hur du har gjort och vad mer exakt som behöver rättas. Då kommer jag förhoppningsvis kunna hjälpa dig på vägen. 🙂 

Ha en fin dag! 
/My 

Askman
NY MEDLEM

Hej, forumet behöver utveckla sökfunktionerna är mer än svårt att återfinna denna tråd. Men här kommer innehållet sås om du har angivet det;

My Janhall, Moderator; hur man rättar arbetsgivardeklarationer.JPG

Som sagt, denna tråd försöker jag följa för att justera gjorda arbetsgivardeklarationer gjorda efter 2020-06 pga av missat bortkryssat uppgift om "första anställda, reducerad arbetgivaravgift".

Mvh

Urban

My Janhall
MODERATOR

Då är jag med dig, frågan är alltså hur du gör för att bokföra de omvända lönebeskeden som betalda om jag förstår det rätt. Det gör du genom att klicka på lönebeskedet under Lön - Bokförda lönebesked - klicka på lönebeskedet - Åtgärder - Registrera som betald, tänk då på datum och konto så det blir samma som de felaktiga lönebeskeden. 

Ha en fin dag! 
/My 

Askman
NY MEDLEM

Hej igen, ser inte att det valet finns. Jag har alternativen "kopiera" eller "makulera" under Bokförda lönebesked där dom hamnar.

Mvh

Urban

My Janhall
MODERATOR

Hej igen! 

Det tycker jag låter märkligt, lönebeskedet bör ju ha status obetald vid steg 3 och då ska du få det alternativet. Eftersom jag inte har tillgång till ditt program härifrån eller se exakt vad som skett så är mitt förslag att du kontaktar oss på supporten via telefon eller chatt direkt, på så sätt kan vi kolla på det tillsammans i ditt eEkonomi för att se vad som skett och vad som ska göras mer exakt. 

Ha en fortsatt fin onsdag! 
/My