Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

FrankM
UTFORSKARE

Bokföra miljöbilspremie och påverkar detta avskrivningen

Hej

Jag har köpt en elbil i mitt bolag som snart kommer att levereras och som jag kommer att använda som förmånsbil. Bilen kostar 470 000. Om 6 månader kommer jag att få tillbaka 60 000 kr i miljöbilspremie för denna bil från staten.

Hur bokför jag detta på rätt sätt? Jag köper ju bilen till 470 000 och kommer att skriva av den över 5 år. Skall jag då skriva av med 20% av 470 000 per år eller med 20% av 410 000 (alltså nypriset minus miljöbonusen). Jag gissar på att det är fullpriset som gäller?

Hur bokför jag de 60 000 när bolaget får dessa tillbaka från staten 6 månader efter att jag får bilen?

Mvh
Frank Mortensen

14 SVAR 14
Fd medlem
Inte tillämpbar

du krediterar anskaffningskostnaden med bidraget, antingen redan från början genom följande kontering
Debet 1680
Kredit 1240

och efterföljande bokning när bidraget utbetalas

Debet 1930
Kredit 1680

eller 

Debet 1930
Kredit 1240

bara vid utbetalningen.

avskrivningen bokför du lämpligt med utgångspunkt från att bidraget kommer och skriver av med 20 % på 410 000 kr

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vi leaser en miljöbil och har nu fått en kreditfaktura på miljöbilspremie. Ser man det som en minskad leasingavgift eller hur bokför man det?

JanMitomada
UTFORSKARE

Denna fråga avser att företaget köpt ett fordon och använder inventariefunktionen i Visma eEkonomi.

(leasat fordon ingår inte i denna frågeställning)

 

Frågor:

A: hur ska man genomföra en korrekt serie av bokningar för att få miljöbilspremien korrekt bokad?

B: Behöver företaget justera avskrivning gjord år 2019 på bilens inköpspris nu när premien sänkt inköpspriset?

 

exempel:

  1. inköp i nov 2019 för 400 000kr bokas som inköp av fordon  på konto 1241/1930 (bortse ifrån ifall det är med eller utan moms - 400000kr är det som bokas i inköp)
  2. Inventariefunktionen används och sätts till avskrivning på 5 år dvs 20% per år . vilket gör att 31 dec 2019 bokas en avskrivning på konto 1249 / 7834 med 80 000kr (20% av 400 000kr)
  3. Inventariefunktionen visar nu ett redovisat värde på 320 000kr  (400 000kr minus 20%)
  4. i maj 2020 får företaget miljöbilspremie ifrån transportstyrelsen på 30 000 kr, denna bokas mot konto 1241/1930
  5. miljöbilspremien innebär  att bilinköpet inte längre är 400 000kr utan istället 30 000 kr lägre = 370000kr, 20% avskrivning borde då vara 74000 kr per år - vi har skrivit av 80 000 kr första året. Innebär detta att företaget skrivit av för mycket år 1 då man skrivit av 20% av 400 000kr = 80000kr - men nu efter premien får man skriva av 74 000kr per år? måste företaget justera år 2019 eller räcker det att justera from år 2020?
  6. hur ändrar man i inventariefunktionen så att det nya inköpspriset blir sänkt med miljobilspremien från 400 000kr till 370000 kr och att avskrivningen blir korrekt?
  7. det finns en funktion "ändra redovisat värde" i åtgärder i inventariefunktionen men jag är inte säker på att (bara) använda den ger rätt resultat se tex forumfrågan  "Ändra redovisat värde för inventarie - eEkonomi"

 

bokningar:

1. nov 2019: inköp bokas debet konto 1241 och kredit konto 1930  med 400 000kr

2. 31 dec 2019: inventariefunktionen bokar avskrivning 80000kr debet konto 7834 avskrivning och kredit på konto 1249 Ackumulerade avskrivningar (avskrivning görs helårsvis i slutet av året)

3. jan 2020: värde på bilen är nu skillnaden mellan debet konto 1241 (400000kr) och konto 1249 kredit (80000kr) dvs summa debet = 320000kr vilket man ser i inventariefunktionen

4. maj 2020: inkommen premie bokas debet konto 1930 och kredit konto 1241, konto 1241 har nu summa debet = 370000kr - och diff mellan konto 1241 och 1249 blir 370000kr-80000kr = 290000kr i debet. dvs vad som borde vara bokfört värde på fordonet.

5- i inventarieförteckningen står dock fortfarande 320000 kr som bokfört värde.

6. -nu är frågan om man ska använda funktionen "ändra redovisat värde" i åtgärder med 30000kr lägre värde = nytt värde = 290000kr  i inventariefunktionen och sedan boka bort den bokning som kanske blir automatiskt där konto 7834? debiteras och 1249? debiteras,?

Edit:

7.den funktionen "ändra redovisat värde" resulterar i en bokning debet 7834 och kredit1249.

jag gör en manuell bortbokning av detta annars blir det fel i balansräkning-

korrigering med samma belopp 30000kr debet 1249 och kredit 7834..

 

nu stämmer bokfört värde på inventarien både i inventarieregistret och i balansrapporten.

 

frågorna som jag fortfarande har är:

A: hur ska man genomföra en korrekt serie av bokningar för att få miljöbilspremien korrekt bokad?

-har jag gjort rätt ovan?

 

B: Behöver företaget justera avskrivning gjord år 2019 på bilens inköpspris nu när premien sänkt inköpspriset?

-hur ska vi tänka här?  om systemet skriver av 20% på nya beloppet blir det för stor avskrivning sett över 2019 och 2020 efter premien?

uppföljning

 

om du kan boka som Mikael förklarar i början av tråden du slipper då en del bokningar: 

du krediterar anskaffningskostnaden med bidraget, redan från början genom följande kontering
Debet 1680
Kredit 1240

och efterföljande bokning när bidraget utbetalas
Debet 1930
Kredit 1680

 

Om du gör som jag gjorde och bokar verkligt värde på bilen när du köper och minskar värdet när du får bidraget - kom ihåg att använd konto 1240 eftersom inventariefunktionen använder det kontot - minskar antalet bokningar om man vill ha skuldkontona nollade - / säkra att man bokat rätt.

 

i mitt exempel ovan:

punkt 4 jag borde använt konto 1249 inte 1241.

 

sedan bokat enligt punkt 6 och 7 ovan då blir det rätt

 

Hej!

Jag är ny här, och passar på att hoppa in i tråden för jag undrar över miljöbilspremieutbetalningar i och med att jag har ett nystartat AB (enmansföretag) och har nyligen tecknat ett avtal om finansiell leasing av en elbil. Har tidigare hållit på med en del ekonomisk redovisning, men har aldrig haft med leasingbil att göra. Bör tillägga att jag kommer börja med att redovisa enligt kontantmetoden.

 

Jag har uppfattat att regeln är att om man som AB ska redovisa på K2 ska man hantera även finansiell leasing som operationell. Vitsen tänker jag är att periodisera kostnaderna (vilket väl ändå inte blir riktigt rätt om restvärdet i slutet av avtalet inte stämmer med marknadsvärdet, se mer nedan).

Men med miljöbilspremien just nu verkar det finnas en viss utmaning, eftersom pengarna är slut och det är oklart om det blir utbetalning i år, och nästa år. Hur ska man då bäst lösa detta? Bokföra ändå enligt JanMitomadas förslag? Och sedan se vad som händer nästa år -  blir det utbetalning, då är allt klart, men annars får man justera på något lämpligt vis, t.ex. kundförlust eller upplupen kostnad, eller vad säger ni? Kruxet med detta är att skillnaden på 70000 kr i kostnad för bilen hamnar på nästa räkenskapsår och då blir den beräknade månadskostnaden inte jämnt periodiserad (skulle ha varit högre första 6 mån). Ett annat alternativ jag tänker mig är att man delar upp leasingen i två delar, en de första 6 mån, och en de sista 24, men tror inte det finns stöd för det från Skatteverket, eller? På så sätt kommer dock bokföringen vara säkrad för vad som verkligen har hänt.

Anledningen att jag tog upp restvärde är att jag tänker att det blir ungefär samma tankesätt när avtalet går ut. Även då kan ju det bli en skillnad på faktiskt kostnad, och då kommer man ju rimligen inte behöva gå in och ändra tidigare års bokslut. Men då blir periodiseringen inte heller jämn.

Vad säger ni om detta?

Hej!

 

Tack för din fråga. Får du en kreditfaktura av leasingbolaget som i sin tur fått denna miljöbilspremien eller är det så att du direkt får miljöbilspremien utan leasingbolaget som mellanhand? Om det är det första alternativet och du har betalat in en första förhöjd leasingavgift så bokför du återbetalningen mot samma tillgångskonto du använt och minskar på så sätt detta. Det går då bra att, när du bokför upp din leasingbils första förhöjda leasingavgift, du delar upp den mot 172X debet med beloppet exklusive premien och premien mot 1680 debet för att på så sätt få rätt värde från början på 172X kontot.

 

Om det är så att du får tillbaka miljöbilspremien direkt, utan leasingbolaget som mellanhand så måste jag tyvärr hänvisa dig till en konsult då jag tyvärr inte är lika säker på att man kan hantera det på samma sätt som ovan. Eller kanske är det någon annan användare i forumet som har insyn kring detta och kan ge vidare hjälp i så fall? 

 

Eftersom det är en leasing så bokför man inte upp bilen mot något 12XX konto, utan man bokför det istället upp mot 172X så du kan därför inte göra likadant som trådskaparen. Detta gäller alltså den första förhöjda leasingavgiften som man sedan periodiserar så att kostnaden hamnar i rätt år. Hur man bokför leasing och hanterar detta kan du läsa i tråden Bokföra leasingbil, för en Enskild Firma (det funkar likadant för enskild firma som för AB) . Tänk på att om bilen anses som personbil i momsavseende så får man bara lov att dra halva momsen på leasingen. 

 

Hoppas detta hjälper dig, ha en fin dag!

/ Josefine

 

 

Hej Josefine!

Tack för ditt svar och förklaringar!

Kruxet är att jag inte har alla detaljer inser jag nu, utan måste fråga leasingbolaget först, bra poäng! Just nu ser jag inte något i leasingavtalet om miljöbilspremien alls (fast offerten innehöll beräkning med den).

Men jag tippar på att 172x och 1680 ändå bör vara de kontona som används, även om jag har sett frågor på andra håll som undrat om premien ses som en intäkt. Jag ska luska vidare lite. Skatteverket kunde inte heller svara definitivt. Oavsett sa de inte nej till att dela upp i två perioder, och för att vara extra tydlig skulle jag även kunna notera detta i årsredovisning som särskild händelse samt i deklarationen under övriga upplysningar. Dessutom nämnde en handläggare att bokföringsnämnden kanske vet något och kan ge ytterligare råd. Tänker därför försöka skicka mail till dem tror jag.

Jo, den kommer anses som personbil, och jag kommer också behöva köra minst 100 mil i år från och med imorgon när jag hämtar den, annars går det inte att lyfta någon moms. Är inga Covid-undantag för ringa omfattning tydligen.

Men inser att jag inte nämnde något om 12xx-konto utan missade att det var vad som gavs som tips. Tror att jag hade tråden om att bokföra leasingbil uppe samtidigt. Jag har också mest tittat på 172x och möjligen 1680 samt 5615 för motkonto för kostnaderna sedan. Ledsen för den förvirringen!

Hej!

Jag har fått en kreditfaktura från leasingföretaget gällande miljöbilspremie. Pengarna är inbetalda på vårt bankkonto. Vi har INTE någon första förhöjd leasing på denna bil. Hur bokför jag inbetalningen?

/Mia

Hej Mia!

 

Tack för din fråga. Det är olika beroende på den första förhöjda leasingavgiften, det stämmer. På den bilen som har förhöjda leasingavgiften bokförd så skall du minska det som du bokfört mot det kontot med miljöpremien. Om det blir någon differens så bör resten bokföras som en kreditering av leasingkostnad, dvs mot exempelvis 5615. Den bilen som inte har den förhöjda leasingavgiften så bokför man det som en kreditering i sin fullo av leasingavgifter, dvs mot exempelvis 5615. 

 

I och med att det är en leasingbil så äger du inte bilen, och miljöpremien blir alltså utbetald till leasingivaren, som i sin tur skickar en form av kreditfaktura till dig för att minska den leasingkostnad som man redan betalt sedan innan. Om det redovisas moms på fakturorna du fått så bör det bli samma avdragsrätt som vid vanliga leasingkostnaden, dvs antingen halv avdragsrätt eller hel. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-07-25

Tack snälla Josefine!

Fd medlem
Inte tillämpbar

När en bilhandlare får återbetalt miljöbilspremie, där alltså bilen är en lagervara, ska detta minska anskaffningskostnaden( i detta fall 60.000) eller bokas som bidrag. 

Alex ek
MEDLEM

Hej

har bokfört en bil på konto 1240 som är köpt på kredit . nu har företaget fått bonus från transportstyrelsen eftersom det är elbil. hur bokför jag pengarna ?

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej. 

 

Jag har precis fått en återbetalning av miljöbonus för min leasingbil. Hur skall denna bokföras i VISMA-e-ekonomi?

 

Tack på förhand för svar

 

 

MariaA
UTFORSKARE

Hej!

 

Jag har fått två kreditfakturor från leasingföretaget gällande miljöbilspremie. Pengarna är inbetalda på vårt bankkonto. Vi har två bilar. En som INTE har någon första förhöjd leasing och en som har.

 

Hur ska jag bokföra dessa två för jag inbetalningar, gissar att det är olika beroende på om de har första förhöjda eller ej?

 

/Mia