Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

sofia_12
UTFORSKARE

Bokföra momsfordran från Storbritannien

Hej,

 

Vårt företag är momsregistrerat i Storbritannien. Eftersom företaget har köpt fler produkter i landet än det har sålt under den senaste perioden har vi fått tillbaka en summa från deras Skatteverk inbetalt på vårt bankkonto.

 

Hur bokför jag denna?

5 SVAR 5
AnnicaL
CHAMPION

Hur har du bokfört den engelska momsen löpande? Du bör ju ha samma uppdelning av in- och utgående engelsk moms som för den svenska och avsluta momsperioden på ett liknande sätt även om det måste göras manuellt. Dvs saldona från de 2 kontona sammanförs till ett skuld- eller tillgångskonto. Återbetalningen bokförs då mot detta tillgångskonto. 

Hej,

 

Jag talade med Skatteverket och de sa att försäljningen inte ska med i den svenska momsdeklarationen alls.

Vi har fått rekommendationen att bokföra själva momsbetalningen till deras skatteverk utan momskod på kontonummer 3060 (se länk här: https://forum.vismaspcs.se/t5/Fragor-om-bokforing/Momsregistrerad-i-England-hur-bokfora-forsaljning/...

 

Jag har även fått rekommendationen att bokföra betalningen av moms till det engelska skatteverket på konto 4535 (se länk här: https://forum.vismaspcs.se/t5/Fragor-om-bokforing/Bokfora-Amazon-forsaljning-i-UK/m-p/232259#M38889

 

Min fråga är då hur jag bokför när vi inte ska betala moms utan istället få tillbaka den? Enligt logiken ovan känns det ju rimligt att jag då ska bokföra den på 4535 fast omvänt, dvs. 4535 som kredit och 1930 som debet.

Hej

De tidigare förslagen har inget med moms att göra utan hur du skall bokföra försäljningen och de eventuella kostnader som uppstår i samband med försäljningen. 

Då det är försäljning som ni troligen dragit av en kosntad från för när den bokförts så skall ni bokföra återbetalningen mot försäljningskontot 3060. Detta för att den totala försäljningssumman skall bli korrekt.

Som jag förstår det så har ni då alltså inte bokfört någon UK moms löpande som även Annica frågade om?

/Joachim

Hej,

 

Okej då hänger jag med, ja det låter ju rimligt att göra som du skriver och bokföra den moms vi nu får tillbaka på försäljningskontot 3060.

 

Precis, vi har inte bokfört någon UK moms utan har bokfört hela försäljningskostnaden utan någon moms, dvs lagt hela försäljningssumman på 3060. Ett exempel:

 

Steg 1)

3060 (Försäljning varor inom Storbritannien) K - 200

1510 (Kundfordringar) D - 200

 

Steg 2)

1510 (Kundfordringar) K - 200

1930 (Bankkonto) D - 200

 

 

När vi sedan betalade in moms till engelska motsvarigheten till "skatteverket" bokförde vi den summan som en kostnad, på 4535. (Hittills har vi endast haft ett kvartal att deklarera för, och nu andra gången har vi alltså fått tillbaka moms istället).

 

 

Hej

När du skrev att det faktiskt är moms ni betalar in till den engelska motsvarigheten till skatteverket så underar jag om detta verkligen blir helt korrekt.

Skulle faktistk vilja rekommendera dig att ta kontakt med en konsult som är bra med handel med utlandet när man är momsregistrerad i det landet. Misstänker att man då skall hantera momsen på ett annorlunda sätt både vid inköp och försäljning. Momsen skall inte bli en kosntad för det svenska företaget vilket det blir nu.

/Joachim