Hej,
Jag upptäckte att några momsrapporter från ett stängt räkenskapsår inte stämmer (jag hade skapat en faktura på sista dagen i ett kvartal två gånger och missat att de skulle med i momsrapporten för det kvartal fakturan skapades och inte när den betalades), vilket har resulterat i att det står kvar en summa på 2641, 2614 och 2645.
När jag pratade med Skatteverket sa de att jag bara ska gå in och rätta endast det som behöver rättas på Skatteverket, och att jag sedan korrigerar ändringen i det nuvarande räkenskapsåret.
Hur bokför jag detta?
Hej
Du kan manuellt lägga in en verifikation på följande sätt via Bokföring > Verifikationer > ny verifikation av de belopp du har kvar på 2641,2614 och 2645.
2641 kredit
2645 kredit
2614 Debet
2650 Debet
På så sätt kommer 2614,2641 och 2645 nollas och du flyttar saldot till 2650. När du sedan betalt in momsen så bokför du inbetalningen mot 2650.
/Joachim
Toppen, tack för snabbt svar!
Eftersom jag inte har låst året för 2023 än, kan jag lägga in den första verifikationen i slutet på december så att det blir rätt i bokslutet, även om jag skickar in rättelsen till Skatteverket idag - eller måste verifikatet skapas samma datum som rättelsen till Skatteverket skickas in?
Hej
Det går jättebra att lägga in den i 2023 så siffrorna uppdateras i rätt period dvs den period de faktiskt hör till.
Om möjligt så är det i så fall bättre att ångra momsrapporten och sedan göra om hela momsredovisningen på nytt i eEkonomi.
I det fallet så behöver du inte manuellt lägga in den första verifikationen utan systemet hanterar den när du gör om momsredovisningen.
Observerar att du då behöver ånga eventuella momsredovsiningar i 2024 först i så fall men då dessa är korrekta så behöver du bara godkänna dessa igen utan att skcika in något mer till SKV för dessa perioder.
/Joachim
Hej!
Okej toppen, misstaget skedde 2022 och tillhör ett stängt räkenskapsår, men bra att höra att jag kan bokföra verifikaten i slutet på 2023 så att det åtminstone rättas till i det bokslutet.
Och en fråga till, ska jag se till att detta verifikat skapas efter att momsrapporten för okt-dec 2023 är bokförd? Annars inkluderas den väl i den momsrapporten?
Hej
Du bör lägga in den innan momsrapporten är skapad. Den ska inkluderas i momsrapporten.
/Joachim
Hej!
Men om rättelsen tillhör en momsperiod för ett stängt räkenskapsår ska jag enligt Skatteverket gå in på deras hemsida och manuellt rätta den gamla momsdeklarationen (juli-sep 2022). Om jag då även inkluderar den i den senaste momsdeklarationen (okt-dec 2023) ser det väl ut som att försäljningen har skett där också så att det blir dubbelt deklarerat?
Hela verifikatet är bokfört 2022 men kom inte med i momsrapporten, så om jag lägger till 2614 (utgående moms) och inte har en försäljning som kopplas till den kommer det i momsdeklarationen väl bli fel då försäljningen och den utgående momsen inte stämmer överens.
Hej
Absolut men du måste fortfarande få bokföringen att stämma vilket du får om du lägger in rättelsen först och sedan bokför momsredovisningen. Sedan kan du manuellt rätta det inne på skatteverkets hemsida.
Okej, nu gjorde jag så att jag gjorde en momsrapport för okt-dec 2023 utan dessa verifikat, sedan skickade jag in det till Skatteverket.
Då kan jag alltså nu manuellt ändra momsdeklarationen som var felaktig för 2022 på Skatteverkets hemsida, sedan lägga in verifikaten enligt nedan i programmet:
2641 kredit
2645 kredit
2614 Debet
2650 Debet
Och efter detta göra en ny momsrapport i programmet som inte skickas in till Skatteverket då den som skickas in inte ska innehålla verifikaten? Eller räcker det att bokföra dessa verifikat som ovan, om jag gör det blir de väl nollade?
Hej
Skall du lägga in verifikationen ovan så behöver du inte göra om någon momsrapport.
/joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.