Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Pia___35
MEDLEM

Bokföra schablonintäkt periodiseringsfond

Vid årsbokslutet räknade jag fram att skatten på mina periodiseringsfonder som blev 251 kr vilket jag angav på INK2S. Jag har förstått att kostnaden bokas på 8910 Debet och 2510 Kredit. 

Ska jag föra över summan från företagskonto till skattekonto, 1630 Debet och 1930 Kredit och bokföra det?

Bokförs även när skatteskulden betalas senare, 2510 Debet och 1630 Kredit ? 

5 SVAR 5
LW -60
UTFORSKARE

Schablonintäkten räknar jag fram, då jag ska räkna ut totala skattekostnaden. Den blir således "inbakad" i skatten du räknar fram totalt och behöver inte särredovisas.

Med vänlig hälsning Lena

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra schablonintäkt periodiseringsfonder.

Skatten på schablonintäkten uppstår bara genom att skattemässigt resultat ökar och den behöver inte bokföras separat. Använder du Visma bokslut så är det en bilaga som påverkar skattebilagan. Gör du det manuellt så bör det bara vara att öka övrigt skattemässigt resultat med schablonintäkten och då ingår den liksom.. Lycka till!

Notera - Den här konversationen skapades från ett svar på: Bokföra schablonintäkt periodiseringsfond - eEkonomi.

Hej!

Jag har en följdfråga. Om man har ett minusresultat och inte ska betala någon F-skatt på det, hur gör man då med schablonintäkten? Minskas minusresultatet med den summan då eller redovisar man det separat på deklarationen på något sätt?

My Janhall
ANSTÄLLD

Hej @Helene34

Det beror lite på vilket belopp schablonintäkten är på. Är schablonintäkten mindre än ditt minusresultat så sker ingenting, inget som ska redovisas separat. Om däremot schablonintäkten är plus så minskar minusresultatet eftersom schablonintäkten ska betalas. 

/My 

Toppen! Tack!