Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

marina24
MEDLEM

Bokföra sjukvårdsförsäkring / självrisk

Hej. Jag har i mitt AB en sjukvårdsförsäkring och använder den nu med en självrisk. Vilket konto ska jag använda för självriskutlägget?  Till försäkringen använder jag konto 7540. Kan detta stämma? För massage till mig använder jag konto 7620. Gör jag rätt? Mvh Marina

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej Marina!

 

Tack för din fråga. Jag kan tyvärr inte hitta någon information kring om självrisken bör vara privat kostnad eller om det är något företaget får lov att dra av. Jag skulle rekommendera dig att kontakta Skatteverket och höra dig för gällande det. Den bör vara avdragsgill eftersom företaget betalar premierna för sjukvårdsförsäkringen samt förmån, vilket då borde innefatta även andra kostnader gällande försäkringen men det kan hända att det betraktas som en alltför privat kostnad att det är något som den anställde måste betala själv och därmed inte avdragsgill. När du fått svar så får du gärna återkomma i tråden för att hjälpa andra användare i forumet i framtiden. 

 

Just 7540 kontot är inte något standardkonto i baskontoplanen, så svårt att avgöra om det är rätt då det måste vara något egengjort konto. Vanligtvis så brukar man dock använda konto under kontogruppen 762X till sjukvårdsförsäkringen, 75XX kontogruppen använder man vanligtvis till Sociala och andra avgifter enligt lag samt arbetsmarknadsförsäkringar så som FORA m.m. Att du använder konto 7620 för massage går bra, kanske att man borde hellre ta det som en övrig personalkostnad för att inte blanda ihop det med sjukvård i övrigt men det är upp till dig.

 

Ha det fint!

/ Josefine

Tack snälla för ditt svar . Jag kollar upp detta.

Ha det gott/ Marina