Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Daniela1
MEDLEM

Bokföra skatteåterbäring enskild firma

Hej, jag kommer kanske få en skatteåterbäring från SKV (inkomstskatt) i år och isf kommer pengarna betalas ut på mitt privata konto, inte ”företagets konto”. Har enskild firma. Hur ska jag bokföra återbet. i eEkonomi (deb/kred)? Tacksam för svar, som vanligt 🙂 Många hälsningar

7 SVAR 7
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Daniela,

I en enskild firma ses skatter och avgifter som privata och därför kan du bokföra detta som en egen insättning. Konteringen blir alltså debet på exempelvis 1930 och kredit på 2018, egen insättning.

 

Ha en fin vecka! 

Tinna 🙂

Hej Tinna, tack för ditt svar men jag hänger ändå inte riktigt med ännu... blir det en egen insättning fastän pengarna kommer att hamna på mitt privata konto (jag har ett konto "knutet" till eekonomi som jag använder för jobbet och ett helt privat och det är detta som SKV kommer att använda vid en utbetalning. Om jag bokför det som insättning påverkar inte detta mitt kontosaldo på kontot som står som företagskonto i eekonomi?

AnnicaL
CHAMPION

Om återbetalningen går till ditt privata konto, vilket är helt korrekt, ska du inte bokföra den alls i firman. (Om du däremot sätter in pengarna till företagskontot gör du det som en egen insättning, men det är ju ditt eget val.)

Skatten är din personliga. Det är skillnad i AB men just i enskild firma hör skatten inte till företaget utan till dig personligen. 

Jaha, alltså då behöver jag inte göra någonting alls när pengarna kommer? Inte göra/boka/skriva någonting alls i eekonomi? 

Ursäkta att jag frågar så envist men jag vill göra rätt och undvika fel till varje pris.

🙂

Nix, ingenting alls! 

Tack!! 🙂

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack så mycket- vilken bra tråd och fantastiskt svar. Hamnade precis i den sitsen idag- nu vet jag hur jag ska göra.