Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mimi_68
UTFORSKARE

Bokföring av preliminärskatt och moms

Hej igen! 
nu när jag sitter med bokslut har jag två frågor som jag skulle uppskatta få klarhet kring:

1. Jag har nu bokfört min moms för 2021 i visma men kommer inte att betala in den förren 2022 då jag gör min momsdeklaration  1 gång om året. Så om jag förstått de ett ligger det en skuld på mig i visma gällande momsen.

 

Min fråga blir: är det OK att stänga räkenskapsåret för 2021 och när pengarna sedan dras under 2022 eller behöver jag tänka på något mera här? 

2. när det gäller preliminära inkomstskatten har jag under 2021 betalat in det Skatteverket begärt av mig respektive månad. Det har även bokförts under skattekontot i visma. Dock har min vinst varit mycket högre än vad jag trodde och det innebär att jag kommer få en skatteskuld för 2021. Jag är osäker exakt vilket belopp som ska betala in under 2021 och tänker att det kommer säkert efter jag lämnat in inkomstdeklarationen för företaget. 

Min fråga blir: behöver jag reservera pengarna för skatteskulden 2021 innan jag bokför/stänger räkenskapsåret för 2021 eller kan det göras först när beskedet kommit från Skatteverket och under 2022 bokföra det under skattekontot? 

vänligen, 

Mimi 

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Hej.

När det gäller momsen är det korrekt att du ska stänga 2021 när momsskulden är bokförd. 

När det gäller skattekostnaden är det ju frågan... Jag minns inte om du har EF eller AB. Om det är EF är det du och inte rörelsen som är skattskyldig och då ska skatten inte bokas upp i räkenskaperna vid bokslut. För AB ska skatter beräknas och bokföras i bokslutet. 

Mimi_68
UTFORSKARE

Hej, 

Stort tack för ditt svar, uppskattar det verkligen. Har en del följdfrågor för endast få lite mer klarhet. 
 
1. Jag har bokfört momseskulden under momsredovisning och sedan gjort en verifikation till den. Dock har jag inte fört över pengarna till skattekontot ännu då jag redovisar moms 1 gång/åt. Så jag är en momsskuld i min bokföring, men den är inte betald ännu till skatteverket och kvitterad från skattekontot (och inte överförd till skattekontot, utan ligger på banken under ett eget sparkonto). 
 
Behöver jag vänta med låsa året om jag än inte fört över pengarna till skattekontot eller kan jag göra det under år 2022 när pengarna är överförda och momsdeklarationen överförd. 
 
2. jag har AB och har betalat preliminärskatten enligt det beslutet jag fick när jag startade bolaget. och allt är bokfört och i sin ordning. Dock har min vinst varit mycket högre så jag räknar med mera skatt än det jag betalat in. Behöver jag räkna ut den preliminära skatten jag ska betala och bokföra den innan jag ens lämnat in min inkomstdeklaration? Eller är det ok att endast bokföra skatten för 2021 och sen när det kommer en restskatt för 2021, kan jag bokföra den under 2022. Får inte ihop hur jag ska göra det på bästa sätt 😞 
 
MVH Karin

Har du ett AB ska du beräkna skatten och kostnadsföra den innan du avslutar året. Du får fram en skattekostnad och tar då hänsyn till vad som har betalats i preliminärskatt, mellanskillnaden blir en skuld eller fordran i bokslutet.

Glöm inte att även beräkna löneskatt om du har betalat in premier på tjänstepension, även den ska ligga som en skuld i bokslutet.

Skulden på moms, slutskatt och ev löneskatt ska ligga kvar tills det regleras på skattekontot.