Jag försöker förstå vad som måste göras vid försäljning av t.ex. fonder i ett aktiebolag. Efter vad jag läser ska vinst/förlust bokföras mot 8350 eller 8220 beroende på om placeringen är lång- eller kortfristig (stämmer?) Gränsen går vid ett år. Men är det nödvändigt att skilja på dessa och vad är poängen? Det blir väl ändå ingen skillnad i skatt? Vad händer om man t.ex. köpt några fondandelar långt tillbaka och några andelar i samma fond nyligen? Måste man hitta alla gamla avräkningsnotor från fonddepån och räkna fram hur stor del som är lång- resp. kortfristig vid en försäljning och bokföra rätt summa på vardera kontot?
Och när det gäller (del-)återköp (uttag) från en kapitalförsäkring: enligt vad jag kan läsa ska vinst bokföras mot 8220. Men hur skiljer man då denna vinst från vinst från fondandelar i deklarationen? Vinst vid (del-)återköp av kapitalförsäkring skulle väl vara skattefri till skillnad från vinst vid försäljning av fondandelar? Här vore det verkligen befogat med olika konton kan man tycka, för att kunna skilja ut skattefri från skattepliktig intäkt sen i inkomstdeklarationen. Hur gör Vismas deklarationstillägg?
Den skattefria vinsten som eventuellt hamnar på 8226 - får man lägga till den summan när man räknar ut storleken på periodiseringsfonden?
Säg att 8226 = 100 000 SEK,
Blir då
2130 = 2130+ 0,25*8226
Vänligen
Hej!
Jag är inte helt med på din formel.
Däremot om du skapar konto 8226 så påverkar det som standard underlaget till periodiseringsfonderna. Jag skulle rekommendera tillvalet Deklaration/årsredovisning som går att koppla till Visma eEkonomi Smart för hjälp med att beräkna uppgifterna.
Alternativt kontakta en redovisningskonsult som kan stötta vid deklarationstid.
(2130 skulle vara namnet på periodiseringsfonden 2020.)
Men säg såhär:
8226 = 3mkr (ej skattepliktig)
1mkr ="Övrig skattepliktiga vinster
Summa: 4mkr
25% periodiseras
Kvar 3mkr. (Vinst)
Dra av ej skattepliktiga dvs konto 8226= 3mkr
Beskattningsbart resultat : 0kr
En smula intressant eller hur. Javisst.
Hej,
Denna typen av fråga är svår för oss att besvara här i forumet och jag håller med min kollega Anna att det kan vara skönt att ta hjälp av en redovisningskonsult så allt blir rätt och riktigt särskilt om du har funderingar som denna.
Önskar dig en fin dag!
Tinna
Skatteverket tyckte jag gjort för stor avsättning till periodiseringsfond. Finansiell post som är ej skattepliktig skall inte ingå i underlag för periodiseringsfond.
Nu är bokslut mm sedan länge låst och inlämnad.
Nu är det några tusenlappar för mycket i förra årets periodiseringsfond.
Hur korrigerar jag detta i årets bokföring?
Vänligen Anno Nym
Hej!
Tack för din fråga. Jag rekommenderar dig att kontakta Skatteverket för vägledning kring hur de anser att det bör rättas. Antingen så anser de att det skall rättas bara i föregående års deklaration enbart, och i bokföringen i år, eller kanske både i bokföring och deklaration i föregående år och därmed behöva deklarera om samt lämna in ny årsredovisning. Sista alternativet är kanske att du får lov att hantera det både bokföringsmässigt och deklarationsmässigt i år. Det är dock svårt att svara på, så hör av dig till dem om hur de vill att du skall hantera detta. Detta påverkar även hur man bäst korrigerar. Men i det stora hela så skall antagligen ditt periodiseringsfondskonto för det året debiteras och ett 8XXX krediteras med det beloppet, baserat på den informationen du gett oss.
Ha det fint!
/ Josefine
Ja precis. Lär ju inte vara första gången detta händer så de vet ju vad som är rätt sätt att justera på.
Zoomar man ut så är det dock sorgligt hur mkt energi som läggs på dessa få kronor som ändå skulle beskattas kommande år. Totala summan av skatt kommer med största sannolikhet bli samma oavsett.
Fast jag antar att de inte kan göra detta övervägande.
Frågan är ställd till skatteverket om rättning.
Ja precis. Lär ju inte vara första gången detta händer så de vet ju vad som är rätt sätt att justera på.
Zoomar man ut så är det dock sorgligt hur mkt energi som läggs på dessa få kronor som ändå skulle beskattas kommande år. Totala summan av skatt kommer med största sannolikhet bli samma oavsett.
Fast jag antar att de inte kan göra detta övervägande.
Frågan är ställd till skatteverket om rättning.
Hej igen!
Ja det kan jag hålla med om, så man kan hoppas att Skatteverket tycker det är okej att man korrigerar både deklaration samt bokföring i 2021s räkenskapsår istället. Det skulle ju innebära mindre jobb för dig.
Hoppas du får svar snabbt, ha en fin dag!
/ Josefine
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.