Har hela tiden (tydligen!?) haft "Varor 25%" som val för mina artiklar trots att de är "Tjänster 25%". Detta upptäckte jag först idag, när jag skulle lämna in en Periodisk sammanställning. En av fakturorna avser försäljning i annat EU-land nämligen. Vips när jag skapade denna fil i Visma eEkonomi så ser jag direkt att det står en redovisad summa (samma som på fakturan för kunden) men under "Värde av varuleveranser". Den ska så klart stå under "Värde av tjänster"... Det var då jag misstänkte att något stod fel till.
Jodå. Efter en titt i mina artiklar ser jag att ALLA är inställda som varor istället för tjänster, suck.
Nu är ju denna faktura redan betald, bokförd och periodiseringen är genomförd (dock ändrade jag till "Värde av tjänster" när jag fyllde i värdet hos skatteverket. Men nu sitter jag ju här med fel summa i visma... för alla fakturor jag gjort!? Hur illa är detta? Hur kan jag korrigera det och skulle det då räcka med att korrigera just denna fakturan på något vis?
Känner mig rätt uppgiven i träsket av bokföring just nu 😕
Tack på förhand
Löst! Gå till lösning.
Hejsan!
Det är toppen att du ändrat du så framtida försäljning blir uppbokad på korrekt konto framåt. Precis som du är inne på så påverkar denna ändringen inte redan utställda och bokförda fakturor bakåt i tiden men i detta fallet är inte det någon större fara.
Eftersom kontona 3041 och 3051 har samma momskod, är i samma kontoklass och påverkar samma ruta i momsredovisningen behöver du inte göra en rättning av verifikationerna, det kommer bli korrekt redovisat ändå. En anledning till att korrigera verifikationerna är i så fall för din statistiks skull så du kan följa upp på kontonivå vad du sålt i varor respektive tjänster under året, men det är som sagt inte ett måste för att det ska bli rätt hos skatteverket.
Ha en fin fortsatt dag! 🙂
/My
Hej,
Jag har ett liknande problem. Upptäckte i början av året att jag hade råkat skapa tre artiklar som "varor" istället för "tjänster". Detta är nu korrigerat men jag hann skicka iväg fakturan och även få betalt för den innan jag hann ändra det i artikelregistret.
Nu när jag ska göra min momsredovisning för jan-mar ser jag att försäljningen fortfarande visar dessa tre som varor istället för tjänster. Gör det någonting eller behöver jag ändra så att det blir korrekt innan jag skickar in min momsredovisning? De har som sagt nu korrigerats i artikelregistret ifall jag skulle komma att fakturera för dessa tjänster igen i framtiden, men det påverkar visst inte tidigare utställda/betalda fakturor.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.