Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

fregul
MEDLEM

Bokning av statligt bidrag som skall periodiseras

Hej! Jag har fått ett statligt bidrag för ett konstnärligt projekt som löper över flera verksamhetsår. Jag har koll på i princip hur jag bör göra, men är osäker på exakt vilka bokningar jag bör göra. 

 

Jag har nystartad verksamhet och första verksamhetsåret är förlängt och löper till 23-12-31.
Projektbidraget beviljades 22-11-21.

Projektet löper 23-01-01 - 24-04-30.
Jag bör alltså periodisera bidraget så den ena delen resultatförs bokslutet 2023 (den del av projektet som avser 23-01-01 - 23-12-31) och en andra delen bokslutet 2024 (den del av projektet som avser 2024-01-01-2024-04-30).

 

Jag tänker att jag bokför utbetalningen av bidraget som D1930/K3985 (erhållna statliga bidrag). Eftersom jag har förlängt första verksamhetsår antar jag att jag i princip kan strunta i att projektet inte påbörjas förrän januari, resultatet (intäkten från bidraget) kommer ju att ligga på samma verksamhetsår. Jag tänker mig att jag vid bokslutet 2023-12-31 periodiserar den del av bidraget som ännu inte förbrukats, så att det hamnar på verksamhetsåret 2024-01-01 - 2024-12-31. Men exakt hur och när bokar jag detta?

5 SVAR 5
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag tycker dina resonemang låter rimliga. Här kan du läsa om hur man bokför och hanterar periodiseringar, vilket i ditt fall blir en delvis förutbetald intäkt. Det stämmer att du bokför utbetalningen av bidraget som vanligt, dvs mot tex 3985 och att du sedan gör en periodisering i bokslutet för 2023-12-31. I 2024 så gör du sedan en spegelvänd verifikation där du bokför bort den skulden som du bokförde i bokslutet 2023. Detta kan göras antingen precis i början av 2024 eller i bokslutet för 2024, det beror på hur man hanterar sina periodiseringar vilket är upp till dig. Så länge det görs så spelar det ingen större roll när man gör det, det enda som påverkar är hur rättvist resultat per månad man får i sin resultatrapport. 

 

Ha det fint!

Josefine

Jamen toppen, stort tack! Förstår jag rätt då att jag bör boka

  • nu: 1930D/3985K hela beloppet jag fått
  • december 2023 (bokslut): 2970K det kvarvarande belopp som avser 2024
  • januari 2024: 2970D samma som ovan (dvs det kvarvarande belopp som avser 2024)

Förstår jag rätt att det är 3985 igen som ska vara motkonto till de två bokningarna runt årsskiftet 23/24?

Hej igen!

 

Ingen fara alls. Ja det går bra att använda samma konto 3985 som motkonto, för att minska den intäkt du bokfört upp i första steget och för att redovisa det som ett bidrag även i 2024 sedan. Alla dina steg såg rimliga ut, så tycker du uppfattat det hela korrekt!

 

Ha det fint. 

Josefine

Stort tack för hjälpen! God fortsättning och Gott Nytt År när det är dags sedan 😊

Ingen fara, så lite så! 🙂 

 

Tack så mycket, detsamma till dig.

Josefine