Får väl svara Lars R så här;
Varför man lagrar huvudbok och verifikationslistor på en usb-sticka vet egentligen inte jag heller, då vi inte gör så. Träffade en kollega på ekonomimässan som då kör BL ́s helt digitala variant. Hon tyckte det var så skönt att slippa journaler, verlistor och annat. Huvudbok och verifikationslista skrev hon ut som PDF och sparade på en USB-sticka och gav kunden. Vi använder Visma Administration och vi skriver ut samma saker fast på papper och lämnar till kunden efter att bokslutet är klart.
Oavsett vilket man väljer av dom sätten så har man en lagring av räkenskapsmaterial som inte är beroende av fortsatt avtal med eventuell leverantör. Vet faktiskt inte hur det funkar med eEkonomi om du lägger ner ditt företag men du har ju skyldighet att bevara underlagen i sju år så jag förutsätter nog att Visma inte bjuder på den servicen.
När det gäller leverantörsfakturor så är det ju så att dom du får en som PDF så är PDF-filen original och skall bevaras i sju år, den utskrivna fakturan är då endast en kopia. Så har det sagt i många år. Men det jag då nu påpekar är att den utskrivna faktiskt är en omvandling från digital till fysiskt och då behöver du "bara" ha koll på den digitala i 3 år (till det fjärde året efter typ).
När det gäller din sista slutsats så har du helt rätt i att det sköts i eEkonomi, men det förutsätter att det fungerar. Skulle det bli något fel i dit reskontraprogram, oavsett vilket det är, så är du mer eller mindre rökt om du inte även har en verklighet, d.v.s en pärm med obetalda. Visst kan man tycka att det är omodernt och onödigt men vi har själv haft behov av den en gång när det blev fel i en fil och alla betalningar försvann. Men vi få ju alla göra som vi själv vill, vi är väl kanske lite gammaldags administratörer som inte har några problem med pappershantering.