Har ett kvitto från ett inköp som visar fel momssats och därav fel moms. Ska jag trots det utgå från den moms som kvittot visar när jag bokför ingående moms, eller ska jag bokföra utifrån den korrekta momssatsen? Kvittots momssats: 25 procent, men det borde egentligen vara 12 procent
Löst! Gå till lösning.
Hej
Det är vad som står på kvittot som är ditt "Bevis" för vad som gäller så bokför det med 25% moms.
Du kan även kontakta säljaren och informera om att det är fel moms på kvittot.
/Joachim
Hade ett liknande problem med ett annat kvitto, där de hade avrundat momsen felaktigt. Gäller det samma där, att jag utgår från den momsen som står på kvittot och räknar då ”bakåt” för att få fram rätt kostnad som sen bokförs i kostnadskontot?
Hej
Du gör på samma sätt med detta kvittot.
/Joachim
När du köper in något, ta den moms som kvittot visat och vad gäller öresavrundning på moms: ingen räknar ören. Skatteverket avrundar till hela kronor på gott och ont. Däremot är momssatsen viktig på fakturor du gör ut till kund. Då är just du ansvarig att det blir korrekt.
Lycka till, Lena
Just öresavrundning på moms är väl, fortfarande, felaktigt att göra. Man skall väl alltid dra av den moms som är på fakturan, avrundningen får påverka kostnaden istället. för typ 35 år sedan så fick vi en kontroll på en kund och där hade vi, i det bokföringsprogram vi hade då, en autmatisk baklängesberäkning av momslyftet, vilket då gjorde att den bokförda momsen diffade mot den på fakturan. Skattefolket fick ju hjärtslag och kollade hela året... total diff blev då drygt 1 krona som dom, faktiskt, struntade i. Men rent generellt så gäller, så vitt jag vet, den på fakturan uppgivna momsen.. En annan rolig momssak där många gör fel är när man inom landet fakturerar i EUR. Då skall momsen på fakturan uppges i det svenska belopp som man som säljare rapporterar. Detta för att det skall bli samma belopp som redovisas in och ut hos Skatteverket.. Inga kursförändringar där inte....
Stackars Skatteverket som fick hjärtsnörp av 1 krona!
Mvh Lena
Oh ja., Skatteverket har ju moms som en fetish om jag får gissa....
Jag gillar öresavrundningar, för det är så stökigt med öresdiffar. Har just nu kontakt med en person som vill regga ÅR via en portal och får upp att den diffar på en krona. Tror det är något med ören att göra, att det sammanlagt går över nån given gräns. Vi har nagelfarit föregående och nuvarande BR & RR i bokföringen flera gånger utan att hitta en siffra fel... Snart åker Word fram!! 🤣
Brukar kunna vara rätt stökigt även i Visma Bokslut för att sedan bli helt annorlunda i Visma Skatt.... Alltid lika spännande men genom åren så har jag lärt mig acceptera olikheter för att helt enkelt komma vidare i livet...
Tänkte jag skulle förtydliga mig lite. Jag har jobbat ett tag i affärssystemet Procountor och där räknas momsen fram på ett lite annorlunda sätt än vad vi är vana med i Sverige. Då kan det diffa på några ören hit eller dit och det var ingen idé att försöka justera. Det var det jag menade att man inte behöver bli skräckslagen över en öresdifferens på en faktura eller två under ett räkenskapsår, för hade det varit läge för att bli skräckslagen över det, då hade vi inte haft den programvaran i Sverige idag. Det är 50/50 om en utjämning avrundas neråt eller uppåt och det finns olika skolor för hur man tycker det ska göras; Skatteverket gillar att avrunda nedåt, t ex. Men i det långa loppet jämnar det ut sig, statistiskt sett.
Ha det så fint!
//Lena
Ah . Intressant. Ja, Procountor är ju finskt och dom har ju lite andra regler. En nyfiken fråga gällande det, har du fått information från dom att du måste anmäla till Skatteverket att du har bokföringen utomlands? Dom har ju servrarna i Finland och man kan, om man vet att man skall leta, hitta nödvändiga dokument för den anmälan på deras sida men jag har alltid undrat lite över om dom verkligen informerar sina kunder om just den delen....
I det här fallet, hade jag fyra finska kunder i Procountor, och jag tog över kunderna från en tjej som slutade. Jag hoppas verkligen att den informationen om servrarna gått till Skatteverket. Jag jobbar inte kvar på den byrån. Mina kunder var svenska dotterbolag till finska mödrar. Det var så himla kul att jobba med vårt grannland, härliga människor. Digitala möten och prata engelska, superkul tycker jag. I Procountor kan man välja att se programmet på finska, svenska, engelska eller norskt bokmål. Ibland var det enklare att ha programmet på engelska men andra gånger bättre på svenska. Alltid kul att lära sig något nytt program även om det kan vara lite av en utmaning emellanåt, men det är bra för hjärnan att tvinga in lite ny information då och då.
Mvh Lena
Ah.. När Procountor lanserades i Sverige så kikade jag lite på deras reklam men byter ju inte gärna. Efter ett tag så fick jag, och många andra, ett mail där man skulle få 75 000 kr i cashback om jag la in 50 kunder eller mer i deras system... Gillar inte att bli "köpt" så jag kollade då lite mer på deras hemsida vilket fick mig att ställa en fråga till deras kundservice. Jag frågade då om det påverkade mitt företag och mina kunder något att dom hade servrarna i Finland? Fick svar av en kvinna/tjej som skrev att det inte skulle vara något problem och hon undrar då även om det var något särskilt jag tänkte på?. Mitt svar var då "bara att man måste anmäla till Skatteverket om man har bokföringen utomlands". Fick då ett svar att hon inte visste något om det men att hon skulle återkomma. Det dröjde någon vecka så fick jag ett svar från en annan person i företag och då följe även det interna mailträdet med. Hon som jag hade haft kontakt med hade skickat det till en som inte hade en aning om vad som gällde, nästa trodde att dom löst det och den sista mailade mig texten från vårt Skatteverk och att dom inte haft en aning om dom reglerna. Så jag antar att lanseringsansvarig fick det hett om öronen.... Och som sagt, jag undrar hur mycket dom informera nya kunder om dom kraven......
Hoppsan! 75 000 i cashback! Där ser man.
Jag kan säga att byrån jag arbetade på, vägrade at ta in fler kunder i Procountor strax före jag lämnade byrån. Förmodligen hade den här byrån också fått pengar... Sedan är den svenska Procountor inte lika innehållsrik som den finska. Tyvärr har jag ingen uppfattning om vari skillanderna är men det jag vet är att den finska varianten är ett strå vassare.
Det är ju trist att inte nya aktörer är mer noggranna med svenska regler. Tydligen skäms de inte heller när de skickar med hela konversationsträdet till dig. Det är ju tur att Finland är vårt prydliga grannland. Det hade varit värre om servrarna huserat nägonstans i Asien.
Utseendemässigt så är startsidan i Procountor mycket informativ och man ser att det kommit in leverantörsfakturor under natten och från vilka leverantörer, vilket är toppen. Man kan lägga till information man vill ha och ta bort den info man inte har nytta av. Månatliga avstämningar är en spännande historia för alla konton misstämmer i avstämningsmodulen om man inte gjort momsrapporten. Det betyder, att även om man har kvartals- eller årsmoms måste man varje månad uppdatera momsen före avstämningarna. Man gör en halv momsrapport; man går inte hela vägen ut, men momssiffrorna måste uppdateras för de landar aldrig i bokföringen innan momskörningen. Momsen hänger i luften och man använder enbart 2650, aldrig 2611 och 2641. Avstämningsmodulen är annars riktigt trevlig, måste jag säga. Programmet är stundtals helt suveränt så att man bara säger WOW, vilken grej!! I nästa sekund upptäcker man något som gör att man undrar hur programmakarna tänkt. När man lärt sig alla trick, funkar det rätt bra, men jag gillar bättre det svenska sättet att presentera rapporterna på. En suverän grej är att det är så enkelt att göra utbetalningar. Trots man inte har tillgång till bankkontot på banken, kan man betala räkningar. Trodde inte det var sant!!
Ha det så fint!!
//Lena
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.