Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

ksud11
NY MEDLEM

Föra över kortfristig skuld till intäktskonto

Hej,

 

Vi är en ideell bollsportsförening som har en bidragsfond som medlemmar och andra kan donera pengar till.

Spelare kan sedan söka bidrag ur fonden och få sina avgifter reducerade med x kronor.  

 

Kontot (2890) har nu medel från donationer och spelare har fått beviljat stöd från fonden. Vi har därför justerat deras fakturor och vill föra över mellanskillnaden (mellan reducerad avgift och ord. avgift) till vårt intäktskonto 3050 "Avgifter". 

 

Hur för vi över mellan 2890 och 3050? 

5 SVAR 5

Hejsan.

Undrar lite över om hur ni först bokför själva donationen. Har ni även ett separat tillgångskonto där det ligger samma belopp som på 2890? Dom flesta har ju inte det men rent etiskt så är det en bra lösning då man undanröjer möjligheten att även donerade pengar till visst syfte används till andra kostnader inom föreningen. 

Nåväl, åter till frågan där jag undrar vad du menar med "deras fakturor"? Är det dom kostnader som spelarna fått beviljat bidrag till och den mellanskillnad du skriver om är restbeloppet som inte täcks av bidraget? Eller missförstår jag helt det du skriver?

Rent spontant så innehålller ju fonden (2890) ett kreditsaldo och jag skulle nog en sådan gång debitera 2890 och kreditera det kostnadskonto som fakturan i övrigt bokas på. För det är ju ingen intäkt för föreningen utan en sänkning av kostnader enligt min mening. 

Återkom gärna med förtydligande om jag missförstått och om inte annat så, Lycka till!

Hej,

 

Donationerna swishas in och hamnar på vårt företagskonto. Vi har inget separat tillgångskonto.

 

Exempel gällande fakturor/kostnader:

 

Medlemmen betalar en träningsavgift. Han ska i vanliga fall få en faktura på 3000 kr. I år har han ansökt om stöd ur fonden som vi beviljar. Vi beviljar ett stöd på 1000 kr och han får därför en faktura på 2000 kr. 

Fakturan skickas från ett separat system. När inbetalning sker till bankkontot läser bokföringssystemet in transaktionen som en intäkt på 3050.

 

I det här fallet önskar vi flytta över 1000 kr från fonden (2890) till avgifter (3050) då dessa 1000 kr har nyttjats till att betala en träningsavgift. 

 

 

Ah. Så det är en faktura från er som reduceras med beviljat bidrag. Isf så är det väl, antar jag, enklast att bokföra debet 2890 och kredit 3050 i samband med att han betalar fakturan. Lämpligt komplement till det verifikatet är själva beslutet om bidraget.  Eller, om ni använder reskontra, boka upp det i samband med uppbokningen av "kund"fordran. Lycka till!

Hej,

 

I det externa systemet som skapar fakturorna har vi möjlighet att lägga till orderrader. I dagsläget klumpas samtliga fakturor ihop (inbetalningar) och betalas ut av systemet till vårt bankkonto. Vi bokför sedan klumpsumman mot konto 1512.

 

Den 1:a varje månad tar vi sedan ut underlaget (sie-fil) för föregående månad och konterar mot 3050.  

 

Klumpsumman kommer in på vårt konto

Debet 1930 

Kredit 1512

 

Fakturorna separeras 1:a månaden därpå och konteras mot 3050

Debet 1512

Kredit 3050

 

Om vi tar ett exempel där vi "egentligen" ska få in 3000 kronor, men får in 2000 kronor pga reducerad faktura - går det då att göra på följande sätt?

 

Skicka faktura till Albin Albinsson (med följande orderrader)

Träningsavgift 3000 kr

Träningsavgift -1000 kr

 

Bokföring

(Debet 1930) 2000 kr

(Kredit 1512) 2000 kr

 

När underlaget sedan separeras (sie-fil) kommer samtliga orderrader följa med. Vi kommer därför att ha följande orderrader:

  

Debet 1512: 3000 kr

Kredit 1512: 1000 kr

Debet 2890: 1000 kr

Kredit 3050: 3000 kr

 

Funkar det att göra så?

Hej

Det fungerar då slutresultet blir exakt detsamma som AccountantfromHell_singland föreslog.

/Joachim