Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Försäljning till privatpersoner inom EU - Exempelvis Danmark

Hej Visma,

 

Jag har fått till mig informationen om att försäljning av varor (12% moms) till privatpersoner inom EU behandlas på samma sätt som försäljning inom landet Sverige. Men nyligen fick jag information om att man nu måste gå med i något vid namn OSS och där med registrera momsen som skatteverket därefter skickar till det land man sålt varorna till ?... Man kan alltså inte använda konto 3052 och 2621 vid försäljning inom EU som man använder vid försäljning inom Sverige?

 

Bokför man försäljningen inom EU på specifika kontogrupper i Visma så att momsen automatiskt hamnar rätt på momsrapporten som man därefter skickar in kvartalsvis och registreras till OSS?

Eller måste man själv manuellt logga in på Skatteverket och registrera dessa EUförsäljningar till OSS?

 

Exempel;

Låt säga att jag säljer varor för 450kr inkl moms (360kr ex moms / 90 moms) + frakt 150kr inkl moms (133.93 ex moms / 16.07 moms). Totalt 600kr inkl moms som en privatperson i Danmark betalar till oss för köpt vara. Hur bokför man dessa med vilka konton korrekt?

 

Behöver man ens registrera OSS om man inte överstiger omsättningströskeln på 99.000kr/år? Gäller tröskeln per år eller per land - 99.000kr per land eller totalt per år?

 

Tusen tack!

0 SVAR 0