Hej Visma,
Jag har fått till mig informationen om att försäljning av varor (12% moms) till privatpersoner inom EU behandlas på samma sätt som försäljning inom landet Sverige. Men nyligen fick jag information om att man nu måste gå med i något vid namn OSS och där med registrera momsen som skatteverket därefter skickar till det land man sålt varorna till ?... Man kan alltså inte använda konto 3052 och 2621 vid försäljning inom EU som man använder vid försäljning inom Sverige?
Bokför man försäljningen inom EU på specifika kontogrupper i Visma så att momsen automatiskt hamnar rätt på momsrapporten som man därefter skickar in kvartalsvis och registreras till OSS?
Eller måste man själv manuellt logga in på Skatteverket och registrera dessa EUförsäljningar till OSS?
Exempel;
Låt säga att jag säljer varor för 450kr inkl moms (360kr ex moms / 90 moms) + frakt 150kr inkl moms (133.93 ex moms / 16.07 moms). Totalt 600kr inkl moms som en privatperson i Danmark betalar till oss för köpt vara. Hur bokför man dessa med vilka konton korrekt?
Behöver man ens registrera OSS om man inte överstiger omsättningströskeln på 99.000kr/år? Gäller tröskeln per år eller per land - 99.000kr per land eller totalt per år?
Tusen tack!
Hej Alexander,
Nej man behöver inte registrera sig för OSS om man inte överstiger tröskelvärdet. Om du säljer för ett belopp som understiger tröskelvärdet kan du välja att ta ut moms på försäljningen i det land där du är etablerad. Den momsen ska redovisas i den ordinarie momsdeklarationen. Understiger din försäljning tröskelvärdet kan du med ett särskilt beslut av Skatteverket ändå registrera dig för OSS. Då kan försäljningen beskattas i det land och med den momssats som gäller i landet där köparen finns. Försäljningen ska då redovisas i e-tjänsten OSS.
Gällande tröskelvärdet så är det 99 680 kr och gäller för försäljning av elektroniska tjänster och unionsintern distansförsäljning av varor till icke beskattningsbara personer i andra EU-länder. I beloppet ska all unionsintern distansförsäljning av varor samt försäljning av telekommunikationstjänster, radio- och tv-sändningar och elektroniska tjänster ingå. Tröskelvärdet gäller alltså inte försäljning till varje enskilt EU-land utan den totala försäljningen till andra EU-länder.
Mer om detta finns att läsa på Skatteverkets hemsida. De har även filmer man kan titta på.
Vad gäller bokföringen/momsdeklaration så är jag inte helt insatt i hur det hanteras i programmet, plus att det troligtvis beror på vilket program du har. Hittade denna artikel om hur det funkar med OSS i Visma eekonomi:
https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-eaccounting/se/content/online-help/sales-oss.htm
För vidare frågor kring detta får jag hänvisa dig till supporten på 0470 - 70 62 00.
Principen är att man bokför på separat bokföringskonto för OSS försäljning till utlandet (ett för varor och ett för tjänster), så att man kan separera det från vanlig försäljning - samt ett eget bokföringskonto för momsen. När man sedan betalar in momsen så bokförs betalningen på momskontot.
Med det sagt så finns det lite råd från tex BAS.se som säger att man kan antingen hantera det genom ett sidoordnat register, tex excel och bokföra allt på två olika 3XXX konton som (ett för varor och ett för tjänst) samt ett momskonto inom 26XX kontogruppen. Detta passar sig bäst om man säljer till många länder och olika momssatser. Säljer man bara till något/några olika länder och moms så kan man istället skapa egna 3XXX konton för varje land, där man separerar varor och tjänst för varje land (om man säljer båda) och moms. Då håller man istället reda på allting via bokföringen via olika bokföringskonton och har sedan ett samlingskonto för momsen när man skall redovisa den.
I länken ovan så rekommenderar de att man använder konton i de lediga kontogrupperna, så för intäkter så skapar man egna inom 30XX-34XX som inte är upptagna av andra baskonton. För moms så är det de lediga kontogrupperna 267X- 269X som gäller. Här finns baskontoplanen som du kan kika på för att inte välja upptagna konton.
Ha det fint!
Pamela
Tack snälla du Pamela för ditt svar!
Låt oss till sist hålla det oerhört enkelt här nu då.
Låt säga att jag säljer till Danmark som är inom EU. Jag håller mig också under tröskelvärdet, så OSS är inte behövligt.
Kan du vara snäll att ge mig ett bokföringsexempel på nedanstående köp då detta fortfarande har mig förvirrad efter många forumtrådar jag läst.
Jag säljer varor till privatperson i Danmark för totalt 600kr.
• 535,71kr ex moms
• 64,29kr moms (12%)
Vilka konton bokför jag denna försäljning inom EU på?
D 1930 - 600kr
K 3XXX - 535,71
K 2XXX - 64,29
Tack!
Hej igen,
Det var så lite!
Om du inte ska redovisa enligt OSS så hanteras försäljningen med vanlig svensk moms. Gällande bokföringskonto så kan du välja att använda ett annat än där du bokför din försäljning inom Sverige, så att du särskiljer dina försäljningar. Detta är dock inget krav utan det viktiga här är att korrekt moms redovisas. Momskod som används är 05 så att nettoförsäljningen redovisas i ruta 05 i din momsdeklaration.
Ditt exempel skulle därmed bli så här:
D 1930 600kr
K 3052 535,71kr (alternativt det försäljningskonto du använder för försäljning inom Sverige)
K 2621 64,29kr
Trevlig kväll!
/Pamela
Tack snälla Pamela. Jag skulle också kunna använda konto 3106 istället för att särredovisa försäljningen inom EU så att jag lättare ser totalen på rapporterna sedan för min egna skull? 🙂
Är du lika kunnig på försäljning utanför EU som specifikt till Norge?
Vad jag förstått är att vi som säljare bokför försäljningen som momsfri på konto K 3055 med momskod 36.
Om vi säljer en vara för 1000kr inkl frakt och alla avgifter med ex. samt import så är det 1000kr som skall bokföras på konto 3055 med momskod 36 där 1000kr skall stå i ruta 36.
Men, behöver vi göra något mer därefter förutom att vi skickar in momsdeklarationen varje kvartal? Behöver vi redovisa något till Norge efterhand, som detta inlägg riktar sig till? Eller är vår process här klar när vi skickat varan samt bokfört som jag ovan skrivit?
Hejsan. Det finns en lång tråd med Norgefrågor men kanske inte alla svar om du kikar här: https://forum.vismaspcs.se/t5/Fragor-om-bokforing/Forsaljning-till-privatpersoner-i-Norge-Utanfor-EU...
Lycka till!
Hej igen,
Det går bra att använda konto 3106 men tänk då på att du behöver bokföra med momskod 05 så att försäljningen och svensk utgående moms redovisas på momsdeklarationen.
Jag ser att AccountantfromHell_singland svarat dig kring försäljning till Norge. Det stämmer att försäljning till länder utanför EU bokförs på konto 3055 med momskod 36. Jag instämmer med AccountantfromHell_singland att du bör kolla upp vad som gäller i just ditt fall.
Trevlig helg!
/Pamela
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.