Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Linköping
MEDLEM

Förskot från kund

Hej,

Vi fakturerar alltid till våra kunder 20% i förskott plus moms.

När kunden får leverans fakturerar vi  100% och vi skriver också 20% avdrag på erhållet förskott.

Nu ville vi bokföra förskott på separat konto, jag tänkte göra så här:

Skapa ett konto t.ex. 2421 - moms 25%

Skapa nya artiklar:

"Förskott 20% " inkl. moms och

"erhållet förskott 20%" , kopplar både artiklar till försäljnings konto 2421. 

 

Slutfaktura till kunden :

3031 kommer per automatik då alla artiklar har det kontot och

2421 avdrag förskott i minus så förskott konto blir lägre.

Har jag tänkt rätt, vad händer med momsen?

Tips??

 

13 SVAR 13
Linköping
MEDLEM

Ingen som har svar?

Hej

Det är semestertider så här års därför kan svar dröja ett tag under sommaren.

Du har tänkt helt korrekt. Om du gör på sättet du beskrivet så kommer bokföringen bli korrekt. Momsen redovisas i sin helhet när slutfakturan skickas ut till kunden.

Du behöver inte lägga till konto 2421 i kontoplanen. Använd istället det befintliga kontot i eEkonomi (2420)

Ha en fortsatt fin sommar
Joachim

Va' bra , tack. 

Konto 2420 är utan moms och vi ska fakturera förskott med moms .

Hej

Momsen skall inte redovisas förrän själva försäljningen sker dvs kunden får varan eller utnyttjar tjänsten.
Lägg hela förskottsbeloppet inkl moms på 2420 men ingen moms skall fördelas på förskottssumman. Ni redovisar hela den totala momsen på både förskott och restbeloppet först när slutfakturan skapas. Anledningen till att moms inte skall redovisas på förskottet är att inget har sålts än. Försäljningen sker först när kunden tar emot varan eller utnyttjar tjänsten.

Konteringarna blir på följande sätt.
Visar med ett exempel på ett totalbelopp på 10 000 kr där 2 000 är den totala momsen. Av detta betalar kunden in 1 000 kr inkl moms i förskott.

1. När förskottet på 1 000 kr betalas in bokför ni det på följande sätt

1930 bank debet 1 000
2420 Förskott från kund kredit 1 000

2. När slutfakturan sedan skickas ut så bokförs den på följande sätt

1510 Kundfordringar Debet 9 000
30XX Försäljning kredit 8 000
2611 utgående moms 2 000
2420 Förskott från kund debet 1 000

Ha en fortatt fin dag
Joachim




 

🤔

Vi skapar förskott faktura och redovisar moms med faktura skapande.

Enl. vår revisor måste vi redovisa moms i samband med fakturering.

Hej

Då är mtt råd att du börjar med att höra efter med revisorn hur hen tycker att detta skall hanteras.

Ha en fortsatt fin dag
Joachim

Jag ringer Skatteverket i dag och kollar först med de.

Tack för din hjälp.

Linköping
MEDLEM

Nu har jag pratat med Skatteverket, vi ska fakturera förskott med moms enl. de.

De hänvisar till det här:

"Oavsett vilket belopp du säljer för måste du utfärda en faktura när du säljer varor eller

tjänster till beskattningsbara personer och juridiska personer som inte är beskattningsbara personer.

Faktureringsskyldigheten gäller även för betalningar i förskott och a conto".

Jag undrar fortfarande vilket konto ska jag använda, hur skulle ni göra, tips?

Hej

Skulle säga att det i så fall är enklare att du skapar en helt vanlig faktura på de 20% som faktureras i förskott. Du behöver då inte använda 2420 eller 2421 alls. utan gör en faktura som om den vore fullbetald så den bokförs direkt mot konto 3031.

När du sedan skickar slutfakturan så skickar du den på enbart de resterande 80 % och lägger enbart till en textrad där du anger att 20% tidigare är betalt i förskott.

På så sätt blir det lättare att fakturera och du slipper hålla ordning på 2420 och 2421.

Ha en fortsatt fin dag
Joachim

Hej,

 

Så som du beskriver gör vi nu, 20 % av förskott faktura  hamnar på konto 3031.

Problemet är att vi får stora avvikelse vid årsbokslut och vi tänkte att det skulle blir enklare att veta vilket

belopp är bokförd på förskottet, det borde underlätta både  för oss och för vår revisor.  

Hej

Vad är det för avvikelser ni får i samband med bosklutet?

Det bör inte bli någon avvikelse om det både redovisas som försäljning med moms i samband med att förksottet bokförs.

Alternativet är att göra som ni skriver inledningsvis att skapa konto 2421 med 25% moms i kontoplanen och använda det när förskottsfakturan skapas istället. och sedan fakturera kunden hela beloppet med de 20% avdragna när slutfakturan sedan skickas.

/Joachim


Vi har all försäljning på konto 3031, både förskott och vanligt försäljning.

Det blir svårt vid årsbokslut att se bara förskotsfakturering, vi måste titta manuellt på varje

faktura och se om det är förskottsfaktura eller inte. 

Därför tänkte vi att det borde underlätta vi om vi skapar ett förskottskonto inkl.moms,

eller har du några andra tips Joacim?

Hej

Det går att lägga till ett annat konto som avser enbart förskottsbetalningar för att slippa stämma av 2421, Istället för att lägga till 2421 så kan man då lägga till konto 3032 förskottsbetalningar och ställa in detta kontot med moms. 

Då kan ni hantera det på samma sätt som en vanlig faktura men får det uppställt på ett bra sätt i resultatrapporten så det blir lätt att se vad som är vad.
Ha en fortsatt fin dag.
Joachim