Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Gå över till att bokföra själv i eget AB

Hej,
Jag fundera på att säga upp min ekonomibyrå för att i stället bokföra själv.
Jag har idag Visma eEkonomi och sköter fakturering och bankkonto själv.
Det ekonomibyrån hjälper till med är all annan pappershantering.
Jag skickar in alla mina papper i slutet av varje månad och får efter en vecka en utskrift med resultat och momsdeklaration.
Nu har flödet av fakturor in och ut minskat så mycket att jag tycker att det känns som en onödig utgift att köpa bokföringstjänsten.
Har två månaders uppsägningstid och undrar nu hur man smidigast går till väga då man vill "ta över" sin bokföring.
Vad måste jag göra rent praktiskt och vad finns det i övrigt att ta i beaktande?
Tacksam för alla svar och åsikter i frågan.
12 SVAR 12
Roffakab
CHAMPION

Hej

Om du har inloggning till ditt eEkonomi så har du full tillgång till din bokföring/redovisning. 

Börja redan under uppsägningsmånaderna att bokföra själv så att du får grepp om de olika rutinerna t ex registrering av leverantörsfakturor, manuella verifikationer osv. 

Lämna in allt materialet till bokföringsbyrån för kontroll och eventuella korrigeringar under dessa sista månader.

Lär dig att ta ut momsdeklaration så att du behärskar den rutinen från början.

Registrera och bokför kontinuerligt så att du inte blir sittande med en hög papper vid månadsslut. På så sätt får du en bra ordning och kan hantera eventuella problem eller frågor på uppstuds.

MVH
Rolf
Khedron Wilk
CHAMPION

GunnarG: Modigt och, tror jag, bra beslut. Jag tror man vinner på att försöka göra bokföringen själv någon gång. Inte för all framtid men ett tag i alla fall.

Min erfarenheter från vart företags, litet AB med två anställda, som nyligen gjort precis den resan du nu gör (tagit hem bokföringen):

  1. Klockrena råd från Roffak ovan. Jag kan skriva under på varenda rad han skriver i sitt inägg.
  2. Om du redan gör fakturering och kontoutdragen själv är du på väldigt god väg.
  3. Använd den existerande bokföringen (tidigare verifikat) som mall/facit för nya händelser som du ör osäker på. Visserligen gäller det att veta att det är samma typ av transaktion man tittar på men kan ge en vägledning hur konteringen skall göras.
  4. Knepiga typer av händelser: pensions- & sjukförsäkringar samt löner och till löner hörande avgifter/skatt. Lätt att göra fel för det är så mycket regler kring dessa utöver själva bokföringen men de är fullt hanterbara, tar bara lite mer tid.
  5. Vet inte vilken produkt du använder men titta igenom Vismas filmklipp på youtube för den produkten, det ger en bättre förståelse i hur Visma tänker sig att man skall arbeta i produkten.
  6. Gör bokföringen ofta! Minst en gång veckan. Skaffa en rutin av att kolla av okopplade bildunderlag, fakturautkast, nya händelser på kontoutdrag mm. Gör man det regelbundet får man upp vanan och det går lite snabbare varje gång. Till slut är det kanske 5 min jobb varannan morgon (om ens det). (Ja, jag överdriver lite men det känns så.)
  7. Läs balans- och resultatrapporter regelbundet. (Om du inte redan gör det.) Om inte annat så för att vänja dig vilka ungefärliga belopp de är i dem.
  8. Du kommer göra fel. Alla gör fel. Det är ok. Om du gör bokföringen ofta kommer felen märkas tidigare och det går alltid att rätta till, på något sätt.
  9. Om du undrar/inte vet/osäker - fråga direkt, tex här på forumet eller kolla med din byrå om du kan ha dem som frågeservice (naturligtvis betala för den tid det tar).

Lycka till!

PS. Vi använder Visma eEkonomi Smart sedan nov-17 + eEkonomi Lönemodul + Ekonomöversikt + Autoinvoice + bankopplling (kontoutdrag). DS.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tusen tack för snabba och bra svar!
Känner mig mer och mer övertygad om att detta inte blir ett dåligt beslut. (Att sköta bokföringen själv)

Samtidigt så kan säkert 10 av 10 byråer komma med skräckhistorier om kunder som försökt just detta. 🙂 Jag tror att bara man är beredd på att avsätta tid och är noggrann så går det bra.


En tips jag missade: Kolla alltid upp på något sätt hur ett bokföringskonto är tänkt att användas. Googla varje gång du använder ett nytt bokföringskonto eller köp/använd en uppslagsbok över BAS-kontoplanen. Ett av de vanligaste misstagen är att när amatörer som du och jag bara går på kontonamnen. Man har en viss typ av händelse, gör en sökning på vad man tror är lämpligt begrepp hittar ett konto som har ett namn som låter rätt och... det blir tokfel. Antingen för att kontot är i helt fel klass/grupp (se nedan) eller för att den tänkt användningen är något helt annat än vad man kan tro bara av kontonamnet. 

Direkt relaterat till detta skulle jag vilja slå ett slag för att lära sig känna igen BAS-kontoplanens klasser (1-8) och även skaffa lite hum om de olika grupperna/gruppkontona (10xx-89xx). Inte så att man behöver kunna det utantill men så att man har en övergripande koll. 

Efter 30 år som redovisningskonsult så hävdar jag ännu att det som kräver mest kunskap om lagar och regler är den löpande bokföringen.
Den är rent praktisk rätt enkel men den skall löpande följa momslagar, skattelagar, till viss del redovisningslagar m.m och det kära medmänniskor kan inte ens vi i branschen till 100 % men vi kan jäkligt mycket.
Om du gör bokföringen själv så kan du inte skylla på okunskap när Skatteverket dyker upp, det är ditt jäkla ansvarsområde, så att säga, att följa gällande lagar och regler.
Mitt råd är att du absolut skall göra så mycket som möjligt själv, lär dig att förstå resultat- och balansrapporter, ha god ordning och lämna in ett material till byrån som är i ordning, då får du en löpande granskning av byrån. Om dom skall göra samma kontroll som du får då fast efteråt så tar den längre tid och blir dyrare.
Dom uppdrag som jag fått in under mina år där kunden gjort jobbet själv har till 100 % brutit mot dom flesta gällande lagar till mindre eller större utsträckning.
Tyvärr så har bokföringsjobbet ingen status, drakarna i branschen vill ha kunder som gör jobbet själv (då slipper dom ansvar) och sedan tar dom skitmycket betalt för bokslut och deklaration. Att göra ett bokslut och årsredovisning på ett korrekt bokfört material kräver viss kunskap men inte alls lika mycket som att göra grundarbetet. Till sist, ställ krav på er byrå, ifrågasätt och diskutera och kan dom inte svara, byt! Den större delen av byråer är väldigt duktiga och dom behöver inte vara auktoriserade för att vara bäst... men som i alla branscher finns det dåliga och man får oftast vad man betalar för och begär.... Lycka till!

Som sagt var... 10 av 10 byråer... 🙂
Skämt åsido, tänkvärda råd.
Själva bokföringen är egentligen den lilla delen av den ekonomiska hanteringen.

Jag håller med AccountantfromHell, jovisst, jag livnär mig i redovisningsbranschen men det är ett faktum att det är många lagar och regler som ska följas, bokföringslagen, aktiebolagslagen, inkomstskattelagen, mervärdesskattelagen, årsredovisningslagen etc. Att följa tidigare upprättad bokföring är inte så svårt men när saker och ting förändras i verksamheten, lagarna förändras etc så gäller det att hänga med!

Mitt tips är att i alla fall skaffa sig mer kunskaper inom redovisning, skatteregler etc innan man bestämmer sig för att sköta bokföringen i egen regi. Min erfarenhet är att ju mer man läser och sätter sig in i redovisningsdjungeln, desto mer förstår man hur omfattande det är. Att enbart ha BAS-kontoplanen som referens är lite klent, läs gärna någon faktabok från BL Info, lättlästa och informativa. Jag kan rekommendera deras bok "Aktiebolag" som förklarar mer än bara själva bokföringen.

Men jag är kanske en av de där 10, Khedron! 😉

// Markus

Och framförallt, lär dig förstå hur en balans- och resultaträkning fungerar och sambanden där emellan. Min erfarenhet av det är att då blir kunden bättre på beslut, kunden inser också att det är väldigt viktigt att det blir rätt för att kunna fatta rätt beslut, det infinner sig också en insikt om att det inte blir lättare om vi lägger till några 1 000 lagparagrafer som skall följas. Följden blir att vi får in bättre underlag som är mer korrekt och vi får även en mer krävande kund, vilket bara är kul då kraven är helt plötsligt är viktiga och reella. Inte bara låg skatt och sortera papper....;-)
Har genom åren samtalat med ganska många egna företagare som glada i hågen gör sin bokföring själv och lämnar in deklarationer av alla de slag men som samtidigt när man frågar inte tror att det är så rätt att det duger till beslutsunderlag. Rätt skrämmande faktiskt men ack så vanligt. Har många exempel på där det blivit riktig tokigt och slutat med konkurser, ekonomisk misär och till och med skilsmässor. Och allt det för att "spara pengar" då bokföring är så förtvivlat "dyrt". Även där har ingen kunnat säga vad det kostar då dom bara "vet" att det är dyrt. 

Kul att höra hur det ser ut från er som driver byråer!

Jag vill för säkerhets förtydliga att med "10 av 10" syftar jag på just det att det är många som när det skall göra sin bokföring själv som gör fel. Åt andra sidan, de av oss som gör rätt kanske ni aldrig ser...:-) 

Det är väl lite därför som min inställning att det är bra att göra sin egen bokföring ett tag, inte nödvändigtvis för all framtid. Man lär sig vad som krångligt och man lär sig att bry sig om siffrorna. 

Problemet är väl delvis också hur man som lekman skall kunna skilja ut de bra byråerna från de mindre bra. Har allt för många företagare i min egen umgängeskrets som råkat illa ut på grund av en undermålig byrå. (Och jag skulle vilja påpeka att det spelar ingen roll om du använt en byrå, är det fel på t.ex. skatterna så kan man inte ta skydd bakom byrån.)

Men nu kanske vi är delvis  på väg bort från ämnet. Jag gillar den här tråden, känns om vi tillsammans kunnat ge GunnarG både morot och piska i sina fortsatta administration!

Jag tycker det är bra att diskutera just detta!
Khedron, jag har både skräckexempel på "egen bokföring" och lysande exempel på hur bra det kan skötas. Även jag som har erfarenhet behöver någon att luta mig mot när frågorna blir för svåra, det är omöjligt att kunna allt!

Det finns ett uttryck "Bli vid din läst" - ja, gör det Du tycker är roligt och kan tjäna pengar på, låt någon annan sköta det övriga.

Att göra sin bokföring själv är delvis en fråga om balansera tid och pengar. Ja, det gäller att inte vara dumsnål men i vårt företag är vi just nu i en situation där vi har tid över och vill hålla ner på kostnaderna, så vi har valt att sätta oss ner och förbättra våra kunskaper i den ekonomiska hanteringen. Vi tror att vi kommer återkomma till vår senaste byrå i framtiden när situationen förändrats igen men då kommer vi samtidigt ha delvis annorlunda kravställning. 

Min erfarenhet är att byråerna (och nu drar jag alla över en kam, jag vet) har haft svårt att hänga med i den digitala omställningen. Vilket gör att det blir extra administration och långa ledtider som är helt oproportionerliga för mindre företag.

Åt andra sidan blir det galet när vi amatörer inte tänker på att spara undan underlag, dokumentera och kontrollera i den omfattning som krävs av lagar och regler. Det gäller att ha rutiner som gör att det fungera - inte bara när det är det vardagliga enkla utan även klarar av den dagen man har något ovanligt eller har strulat till det. Det tror jag är en av byråernas styrkor.

Lite vid sidan av ämnet som sagt (och så gör det själv värre genom att inte håll igen... :-))

Jag håller med om det som skrivits ovan att det kanske inte räcker men bara en bok om BAS-kontoplanen. Man bör skaffa sig bok/kunskap om bokföring generellt och om alla regler kring att Aktiebolag. ( Och för den delen kanske även om moms, avdrag, förmåner osv. BLInfo har många bra böcker.
Fd medlem
Inte tillämpbar

I mitt fall är det till största delen ett ökat intresse för mina siffror i företaget, ett minskat flöde av fakturor, kvitton osv. samt ett, som jag upplever det, lite för dåligt engagemang från min "byrå", som har lett fram till beslutet att sköta min egen bokföring. Jag redan påbörjat ett arbetet med att leta rätt på en annan "byrå" som fortsatt kan hjälpa mig. Men då kanske lite "mindre", men mer kvalificerad, hjälp.