Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Re: Gå över till att bokföra själv i eget AB

Jag tycker det är bra att diskutera just detta!
Khedron, jag har både skräckexempel på "egen bokföring" och lysande exempel på hur bra det kan skötas. Även jag som har erfarenhet behöver någon att luta mig mot när frågorna blir för svåra, det är omöjligt att kunna allt!

Det finns ett uttryck "Bli vid din läst" - ja, gör det Du tycker är roligt och kan tjäna pengar på, låt någon annan sköta det övriga.
Highlighted
CHAMPION

Att göra sin bokföring själv är delvis en fråga om balansera tid och pengar. Ja, det gäller att inte vara dumsnål men i vårt företag är vi just nu i en situation där vi har tid över och vill hålla ner på kostnaderna, så vi har valt att sätta oss ner och förbättra våra kunskaper i den ekonomiska hanteringen. Vi tror att vi kommer återkomma till vår senaste byrå i framtiden när situationen förändrats igen men då kommer vi samtidigt ha delvis annorlunda kravställning. 

Min erfarenhet är att byråerna (och nu drar jag alla över en kam, jag vet) har haft svårt att hänga med i den digitala omställningen. Vilket gör att det blir extra administration och långa ledtider som är helt oproportionerliga för mindre företag.

Åt andra sidan blir det galet när vi amatörer inte tänker på att spara undan underlag, dokumentera och kontrollera i den omfattning som krävs av lagar och regler. Det gäller att ha rutiner som gör att det fungera - inte bara när det är det vardagliga enkla utan även klarar av den dagen man har något ovanligt eller har strulat till det. Det tror jag är en av byråernas styrkor.

Lite vid sidan av ämnet som sagt (och så gör det själv värre genom att inte håll igen... :-))

Jag håller med om det som skrivits ovan att det kanske inte räcker men bara en bok om BAS-kontoplanen. Man bör skaffa sig bok/kunskap om bokföring generellt och om alla regler kring att Aktiebolag. ( Och för den delen kanske även om moms, avdrag, förmåner osv. BLInfo har många bra böcker.
Highlighted
NY MEDLEM

I mitt fall är det till största delen ett ökat intresse för mina siffror i företaget, ett minskat flöde av fakturor, kvitton osv. samt ett, som jag upplever det, lite för dåligt engagemang från min "byrå", som har lett fram till beslutet att sköta min egen bokföring. Jag redan påbörjat ett arbetet med att leta rätt på en annan "byrå" som fortsatt kan hjälpa mig. Men då kanske lite "mindre", men mer kvalificerad, hjälp.