Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Pontus66
UTFORSKARE

Hantering av kapitalförsäkring vid bokslut

Hej,

 

Ett AB köper aktier via en KF vid flera tillfällen under ett år.  Vid års redovisningen nästa år, vad bokförs?

Anskaffningsvärde och aktuellt värde + eller - per 31 Dec?

 

Mvh

P

11 SVAR 11
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Om man redovisar enligt K2 regelverket så bokför man enbart insättningar, uttag och eventuella nedskrivningar när det gäller kapitalförsäkringar. Så när man köper så bokför man det mot ett tillgångskonto 13XX. Har man inte gjort några försäljningar, samt om inte kapitalförsäkringen har minskat i värde under anskaffningsvärdet, så gör man ingenting i bokslutet helt enkelt kring det. Vanligtvis brukar man lägga till en not i årsredovisningen för att visa det bokförda värdet av kapitalförsäkringen och marknadsvärdet för att kunna visa skillnaden någonstans.

 

Här kan du läsa en annan tråd på vårt forum om kapitalförsäkringar som kanske kan hjälpa dig om du har fler frågor: Tråd om kapitalförsäkring

 

Hoppas detta hjälper dig, ha en fin dag!

/ Josefine

Tobias1
MEDLEM

Hej, följdfråga till ovan.

 

Jag gör årsredovisning (K2) för 2022 där jag skapade en KF samt gjorde en insättning på 400.000kr och bokförde på 1385.
Vid 2022-12-31 hade KF:s värde minskat med 88 174kr & värdet blev då 311 826kr. Detta bokförde jag som en nedskrivning enligt:

1389, kredit: 88 174kr

8272, debit: 88 174kr

 

Just nu syns detta i årsredovisningen som:

  • Balansräkning: Finansiella anläggningstillgångar, Andra långfristiga fordringar: 311 826kr
  • Resultaträkning: Finansiella poster, Nedskrivningar av finansiella anläggningstillgångar och kortfristiga placeringar:  -88.174kr

 

Nu till frågan... vad behöver jag ange i årsredovisningen? Av svaret ovan förstår att man bör/måste(?) lämna en not, men vilka av dessa 3 olika summor måste ingå där? Jag ser inte plats för alla 3 i vismas eEkonomis årsredovningsprogram enligt bilden nedan.

Tobias1_0-1681240797758.png

Eller ska jag lägga till fritext enligt nedan?

  • Bokfört värde på kapitalförsäkring/anskaffningsvärde: 400 000kr
  • Marknadsvärde på kapitalförsäkring: 311 826kr

 

Tacksam för hjälp!

/Tobias

Joachim E
MODERATOR

Hej Tobias

Det du behöver ange i årsredovisningen är anskaffningsvärdet vilket du gör i rutan för årets lämnade lån samt årets nedskrivningar. 
Du fyller i 400 000 i Ingående anskaffningsvärde och - 88 174 under årets nedskrivningar så kommer du få med följande not i din årsredovisning.

 

1.png

 

Ha det fint
Joachim

Hej Joachim,

 

Tack för snabbt svar - bra service!

 

Jag tänkte också det, men efter att sökt runt blev jag lite osäker då det verkade som att man med "ingående" anskaffningsvärde syftar till anskaffningsvärdet vid början av räkenskapsåret (2022-01-01), men jag kanske misstolkade det?

 

Blev ännu mer osäker iom. att programmet inte automatiskt fyllde i "ingående anskaffningsvärde" kopplat till konto 1385 där det är bokfört under 2022.

 

Är det så att programmet gör fel menar du, iom. att man måste fylla i manuellt?

 

Mvh

/Tobias

Joachim E
MODERATOR

Hej

Jag förstår din osäkerhet. Hade det varet ett värde från tidigare år så hade du haft värden även i kolumnen för 2021. Fältet för ingående anskaffningsvärden avser årets anskaffningar.

Hoppas detta svar gör det lite klarare.

Ha en riktigt fin dag
Joachim

Hej Joachim,

 

Tack för tipset!

Jag försökte nu enligt din förklaring, men får felmeddelanden vid den automatiska kontrollen av årsredovisningen.

 

Tar det steg för steg nedan:

1) Alla fält är initialt tomma - programmet har inte fört över något automatiskt.

Tobias1_0-1681584712247.png

2.1) Klickar jag på "visa konto" för "ingående anskaffningsvärde" är konto 1385 tom. Iom. att jag bokfört 400 000 på konto 1385 under räkenskapsår 2022 så förväntade jag mig, enligt din förklaring, att det skulle synas här.

Tobias1_1-1681584783744.png

2.2) Här visar jag bokfört värde på 1385 som skett under 2022:

Tobias1_4-1681586292026.png

 

3) Väljer jag istället, enligt ditt tips, att skriva in både "ingående anskaffningsvärde" & "Årets nedskrivningar" manuellt...

Tobias1_2-1681585154035.png

4) ... så får jag följande fel vid kontroll av årsredovisningen:

Tobias1_3-1681585398261.png

 

Förstår du felet?

Min tolkning/fundering:

* Av felmeddelandet att döma så känns det som att "ingående" avser bokfört värde vid ingången till 2022 (2022-01-01).

* Funderade på om det skulle finnas ett ytterligare fält "Inköp" att fylla i 400 000 under "Förändringar av anskaffningsvärden".

 

Mvh

/Tobias

Hej igen,

 

jag har nu tagit reda på svaret själv och tänkte dela med mig här ifall någon annan hamnar i samma sist.

Tobias1_0-1681647968473.png

 

Hoppas det hjälper någon 🙂

/Tobias

 

 

Hej

Toppen att det löste sig och stort tack för att du delar med dig av lösningen. 

Mvh Joachim

Här kommer ett tips till andra läsare som gjort en vinst på som KF istället för en förlust!

"Årets amorteringar" ska bara användas om man gjort en förlust på kapitalförsäkringen, om jag förstått det rätt.

Om kapitalförsäkringen gått plus, säg med 50TKR och om man återför 50TKR (eller mindre) ska man bokföra detta som en skattefri intäkt. Alltså kredit på 8220, inte kredit på 1385 (vilket är jag trodde först efter att ha läst ovan svar).

Värdeökningar i kapitalförsäkringen redovisas vid uttag ur försäkringen.
Om det uttagna beloppet är mindre eller lika stort som värdeökningen, redovisas hela det uttagna beloppet som intäkt. Det redovisade värdet på försäkringen påverkas inte.
https://www.bfn.se/fragor-och-svar/bokforing/kapitalforsakringar/

Tobias1
MEDLEM

Hej igen, ~1år senare och ny årsredovisning!

 

För räkenskapsår 2022 beskrev jag min lösning (se tidigare inlägg ovanför, 2023-04-16) och gjorde enligt följande för min kapitalförsäkring:

Tobias1_0-1711487553719.png

 

För räkenskapsår 2023, där värdet på kapitalförsäkringen ej ändrats, ämnar jag ha kvar samma nedskrivning.

Dock har programmet uppdaterats (2024-04-26) och ser istället såhär (utan att jag själv modifierat några fält manuellt än):

Tobias1_1-1711487823563.png

 

Vid kontroll av årsredovisningen får jag följande felmeddelande:

Tobias1_2-1711488230181.png

 

Så, vad kan detta fel bero på? Min första tanke var att programmet har uppdaterats och ändrat texten varav följande mappning/översättning gäller:

 

Bild 2023-04-16Bild 2024-04-26
"Årets lämnade lån""Tillkommande fordringar"
"Årets amorteringar""Reglerade fordringar"

 

Stämmer detta eller är det något annat jag missar?

Om det stämmer så:

  • antar jag att jag behöver lägga in de 400 000 under "tillkommande fordringar" för kolumn 2023 för att rätta detta?
  • vad är anledningen till namnbytet?

Mvh

/Tobias

Hej

Det ser ut som det saknas ett ingående värde i 2022. Varningen säger att ingående anskaffningsvärden har är felaktigt för kolumn 2023-12-31. Kontrollera att utgående värde fg år sämmer med ingående varde aktuellt år.

Det bör stå 400 000 här i 2022 för att du skall få uppdet verkliga värdet.



/Joachim