Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur bokför jag försäljning av en bil?

 
24 SVAR 24
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Jag måste be dig att förtydliga din fråga lite för att kunna ge dig ett korrekt svar. Återkom gärna med mer info.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur bokför man försäljning av en bil när man har dragit av ingående moms?
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hej! 

Hur har du bokfört inköpet av bilen? Gick du men vinst eller förlust i samband med försäljningen? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Försäljning gick md 20000 i förlust
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hur bokförde du inköpet av bilen? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

1930 150000 K

2641 30000 D

1240 120000 D

Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Tack för ditt svar! 
Min kollega Annie har i ett tidigare inlägg beskrivit hur du gör om du säljer en inventarie. Kika gärna in i tråden Bokföra försäljning av inventarier för att då vidare hjälp. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Jag gissar av din bokföring av köpet att det avser en bil som är helt momsavdragsgill enligt SKV 's regler. Alltså en lastbil, taxi, hyrbil eller annan "moms-bil". I så fall kan du titta på den angivna länken.

Är det däremot ett personbils- eller lastbilsregistrerat fordon som faller utanför reglerna för momsavdragsrätt gäller andra regler. Fast då hade du inte heller fått dra momsen vid inköpet, så jag förmodar att det inte gäller en sådan.

Ville bara förtydliga ifall andra läser och tar vägledning av tråden :).

//Tina 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Tina,
Det var bra att du förtydligade detta. Vilka regler gäller för försäljning av bil där det inte finns någon moms att dra av?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Timonline,

SKV's huvudregel säger

"Du ska bara ta ut moms vid försäljning av bil om du haft rätt att göra avdrag för momsen när du köpte bilen. Det saknar betydelse om du gjort avdraget eller inte."

Det är alltid bra att titta på SKV's hemsida vid köp och försäljning av bil. Varför göra det enkelt - typ :-).

//Tina 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja det stämmer,
Fd medlem
Inte tillämpbar

jag har såld företagsbil för 30000 hur bokför jag

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej. Har sålt bilen till ett bilföretag som köpte bilen. 

Fick ett underlag till bokföringen av försäljningen. Dock är jag lite osäker på hur det fungerar då jag annars alltid skickat faktura på sånt jag sålt. 

Skriver jag nu en faktura som motsvarar försäljningen eller en form av kreditfaktura som kvittar kvittensen?

 

Kommer göra en vinst då bilen var fullt avskriven. 

 

Hur gör man??

Behruz
UTFORSKARE

Hej

 

Jag har 2 frågor, den första är hur bokför man exakt när moms finns med när man gör försäljning av bil från företaget. Nedanstående bokning är för bil utan moms.

 

1910 d 100000
1240 k 170000
1249 d 90000

3970 k 20000 

 

Min andra fråga, man beskattas på summan som finns på konto 3970? Eller på 1910?

Jag har inte fått svar på min fråga tyvärr. Är det någon som vet?

Hej @Behruz

Jag sammanslog din fråga med denna tråden. Längre upp i tråden finns svar på hur du ska tänka kring försäljningen, det finns även svar från min kollega Lisa som hänvisar till tråden Bokföra försäljning av inventarier där du ser hur konteringen kan se ut.

 

Är det något som känns oklart när du läst dessa får du gärna återkomma med vad du funderar på mer exakt så tar vi en till titt på det! 🙂 
Ha en fin dag! 
/My 

VeronikaLind
MEDLEM

Hej, 

Gjorde ett dåligt bilinköp så fick sälja tillbaka bilen med en förlust på 8000kr. (har inte hunnit skriva av något för bilen) Inköpet är reggat på D1240 och sedan pengarna jag fick tilllbaka är reggat på K1240.

 

Men nu behöver jag regga förlusten på 8000kr och det ska jag göra på 7973 vad jag förstod? 

Gör jag bara en manuell verifikation och sedan väljer D7973 eller hur gör jag?

 

Med vänlig hälsning, Veronika 

Det stämmer bra, du gör en manuell verifikation och debiterar 7973. 

Kan jag göra på den befintliga verifikationen där jag fyllde i bilköpet från början.

 

så jag lägger

K1930 58000

D1240 50000

D7973 8000 

funkar de?

 

så har jag egen verifikation på återbetalningen. Som är D1930 50000 och K1240 50000. 

Kan jag göra på den befintliga verifikationen där jag fyllde i bilköpet från början.

 

så jag lägger

K1930 58000

D1240 50000

D7973 8000 

funkar de?

 

så har jag egen verifikation på återbetalningen. Som är D1930 50000 och K1240 50000.