Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Hur bokför jag pension i en enskild firma?

(uppdaterad av My Janhall MODERATOR ‎2020-01-08 17:07 )

Hur ska jag bokföra pensionsinbetalningar i en enskild firma?

14 SVAR 14
Highlighted

Re: Hur bokför jag pension i en enskild firma - eEkonomi

Som eget uttag. Sen tar du upp avdraget i din inkomstdeklaration. Uppgifter om belopp kommer upp i specen till inkomstdeklarationen så att det inte missas.

Mvh

Lovisa
Highlighted
NY MEDLEM

Är det inte ett specifikt belopp? Procent?
Highlighted
NY MEDLEM

Du bokför det mot konto 2014 Pension.
Då kommer det att hamna i rätt ruta om du använder deklarationsmodulen sen.
Highlighted

Vad menar du? Det räknas löneskatt på pensionsinbetalningen om det är det du syftar på? Det är isf 24,26 % men det tas också bara upp i deklarationen.
Highlighted
NY MEDLEM

Du kan max avsätta 30% av vinsten till avdragsgill pension. Och det skall dessutom vara en tjänstepension och inte en privat pensionsförsäkring.
Highlighted

Spännande! Ja, konto 2014 brukar vara egna försäkringar=eget uttag. Men jag kollade ett par enskilda firmor jag har i eEkonomi och kan inte hitta att detta kontot finns på dem, varken aktivt eller inaktivt. Men å andra sidan har jag inte deklarationsmodulen i det programmet så möjligtvis är det något konto som tillkommer då?!

Jättebra med allt som går automatiskt men det är också viktigt att hålla koll så att det inte görs fel avdrag. Kolla alltid att avdraget stämmer mot uppgifterna som skatteverket har.

Mvh

Lovisa
Highlighted

Hmm, nu blandar du in aktiebolag... I en enskild firma ska du ha en privat pensionsförsäkring och det är max 35 % i avdrag där.
NY MEDLEM

Nä, för enskildfirma. Det får inte vara ett privat pensionskonto för det är inte avdragsgilt. Skall vara en pensionsförsäkring som är för egenföretagare. Hos SEB så heter den tex Privattjänstepensionsfond och hos Handelsbanken heter den Pension egenföretagare.
Ja, jag skrev fel ser jag. Självklart är det 35% men max 10prisbasbelopp. Och på detta betalar man löneskatt 24,26%.
Highlighted
NY MEDLEM

2014 ingår i grundkontoplanen i eEkonomi men är inaktiverat från början.

Är det en enskild firma så har inte skatteverket någon uppgift förtryckt i deklarationen utan den tas upp på NE-blanketten.

Man skall alltid kolla vad bokföringssystemet eller en anlitad redovisninskonsult gjort i bokföringen. För det är inte alltid som det som gjort är rätt och följer lagar och regler. För man är alltid ytters ansvarig för att uppgifterna är riktiga.