Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fredrik41
MEDLEM

Hur bokföra rättad momsdeklaration efter årsbokslut?

Jag använder eEkonomi till mitt AB (kontantmetoden) och redovisar moms årsvis. Vid förra bokslutet gjorde jag fel och bokförde momsredovisningen innan den sista fakturan till kund hade bokförts (fordran för arbete som utförts men inte betalats under året).

Ett problem var förstås att beloppen blev fel i momsdeklarationen till Skatteverket. Det gick bra att rätta med en ny deklaration. Fakturan avsåg enbart tjänster inom EU (ruta 39) så det ändrade inga belopp som skulle betalas in eller återfås. Men när deklarationen rättades tänkte jag inte på att bokföringen också behövde justeras.

Problemet är att fakturan/fordran dyker upp nu när jag ska göra momsredovisningen för nästa period. eEkonomi varnar för att verifikationen har fel datum (den ligger ju på året innan, alltså utanför redovisningsperioden).


Hur kan jag lösa detta på bäst sätt? Jag ser två alternativ:

Alt 1. Rättelse av momsredovisningen för det tidigare året - dvs ångra den gamla och göra en ny för sista dagen på perioden. (Då utgår jag från att alla belopp kommer med eftersom de är bokförda inom den perioden.)
Tänker jag rätt att det inte ger någon effekt på bokslutet i övrigt? 
Det här känns som ett naturligt sätt men jag är osäker på om jag förstått alla följder - behöver jag t.ex. göra om årsredovisningen, hur funkar det med att året är låst, etc?

Alt 2. Eftersom förra året är stängt sedan länge, vore det istället "mer rätt" att justera det i årets bokföring? 
Hur gör jag i så fall på bästa sätt?

Alt 3. Andra sätt?

/Fredrik

9 SVAR 9

I och med att du har aktiebolag så skall du inte bokföra något i det tidigare året.
That ́s a big nono!!!
Rätta det i år så att balanserna stämmer, som jag tolkar det så är det ju inget som påverkar resultatet. Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du bör rätta bokföringen så den överensstämmer med din momsdeklaration
En avvskatteverkets vanliga kontroller handlar om att de jämför den omsättning som anges i inkomstdeklarationen med den som redovisats vid momsdeklaration. Vid avvikelse i den jämförelsen kan du ombedas förklara skillnad.
Så börja med att själv kontrollera bokförd omsättning mot momsdeklarationernas samlade omsättning.
Som du beskriver din differens kommer omsättningen i momsdeklarationen att vara större än i inkomstdeklarationen - felet kan i förlängningen innebära upptaxering av ditt bolag och risk för skattetillägg.z
Alt 3 är att föredra: rätta din bokföring och ta med intäkten på samma sätt i bokföringen som i momsdeklarationen.
Bokföringsmässigt:
Debet 1510
Kredit 3041 eller annat intäktskonto du använder
Kredit 2611

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Förlåt fel kontering
Debet 1510
Kredit ditt konto för tjänster inom EU

Mikael
Fredrik41
MEDLEM

Tack för svar! Är inte säker på att jag får ihop det, men jag läser era svar som att jag behöver justera bokföringen utan att röra förra året. 

Mikael - du har helt rätt om Skatteverket, de frågade varför redovisad försäljning i momsdeklarationen var mindre än i inkomstdeklarationen. (Fakturan var med i bokslutet så där var det rätt.) De fick en förklaring med rättad momsdeklaration och blev nöjda. Men det återstår att fixa redovisningen så att det blir rätt internt också, och inte följer med till nästa år.

Jag behöver alltså få bort beloppet från årets momsredovisning, utan att ändra kontots saldo.(?)

Fakturan bokfördes på 3048 K med momskod 39. Jag tänker jag mig en manuell verifikation i början på det nya året med hela beloppet bokfört på:
3048 D (momskod 39)
3048 K (utan momskod)

Då borde det väl bli rätt, även om momsredovisningen i eEkonomi kommer att varna både för den gamla fakturan och rättelsen? Med en förklaring i bokföringsordern verkar det ok för mig.

Fast vid närmare eftertanke är det kanske bättre att göra en rättelse till hur jag bokförde det på det nya året? Då slipper jag hänvisa till förra årets verifikationer.
I så fall:
1510 D (ingen momskod) - för att nolla den gamla verifikationen
1510 K (momskod 39) - för att få bort beloppet från ruta 39

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag får ursäkta. Jag har nog missförstått i vilket år felet uppstått. Bortse från min skrivning
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej Fredrik,


Vet inte om jag är helt med på vad som har blivit rätt/fel i bokföringen kontra momsredovisningen. 


I eEkonomi, kommer verifikationen att komma med som en avvikelse på momsredovisningen på 2018 som du har märkt. Detta eftersom att den i programmet inte fanns med i momsredovisningen för perioden 2017 eftersom den las in i efterhand. Om du enbart vill att en verifikation inte ska komma med i momsredovisningen för 2018 kan du gå in på verifikationen och välja Åtgärder - Korrigera momskod och där ta bort momskoderna på valda konton för just denna verifikationen. Den påverkar då fortfarande bokföringen på det datum som du lagt in den på men verifikationen kommer inte påverka själva momsredovisningen för 2018.


Jag tänker att lösningen ovan blir samma som din lösning att vända bokföringen på det nya året med momskod på ena kontoraden men inte den andra:
3048 D (momskod 39)
3048 K (ingen momskod)


Om du nu har förklarat för Skatteverket varför försäljningen i momsdeklarationen var lägre än i inkomstdeklarationen så är 2017 löst och korrekt? Eftersom att verifikationen för själva fakturan fanns med i bokslutet. Verifikationen för momsredovisningen skulle inte ha ändrats om du nu enbart hade bokfört det på 1510 D och 3048 K och sedan ändå låst upp momsdeklarationen och tagit med den verifikationen. Förstår jag dig då rätt att du nu enbart inte vill att beloppet ska komma med på momsrapporten för 2018 i ruta 39? I så fall kan du göra som ovan att ta bort momskoden på konto 3048 i den verifikationen. 


Om du tar bort momskoden och gör så att verifikationen inte påverkar momsrapporten för 2018 ska det göra att den redovisade försäljningen i momsredovisningen för 2018 är samma mot försäljningen som redovisas på inkomstdeklarationen för 2018. 


Om jag missförstod dig får du gärna återkomma med lite mer information så kikar vi vidare på det.
/Theodor
Fredrik41
MEDLEM

Hej Theodor!

Du har förstått mig helt rätt - den egentligen frågan var hur jag skulle få bort verifikationen från momsredovisningen för 2018.
Ditt förslag att stryka momskoden vore nog det lättaste alternativet. Jag valde ändå att göra rättelsen som 3048 K (momskod 39) och 3048 D (ingen momskod). Dels för att vara säker på att inte något ändras i det stängda året 2017, dels blev det enkelt att förklara i bokföringsordern vad som blivit fel och hur det rättades.

Tack igen!
/Fredrik
accountingc
MEDLEM

Hej,

 

Om man har enskild firma med bokslut 31/12-29 och har gjort ett varuinköp i slutet av räkenskapsåret som saknade underlag (som då alltså bokfördes utan moms), och sedan kontaktat leverantören och fått tag i ett underlag som kom i början av år 2020. Får man dra momsen på detta nu i efterhand eller är det för sent?

 

Tack på förhand!

Har du stängt 2019? Annars bokför du momsen i december och gör en rättelse av momsdeklarationen. 

Om 2019 är helt klar kan du bokföra momsen nu, med hänvisning till den gamla verifikationen.