Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur får jag i årsredovisningen för 2018 balansräkningen att balansera

Hejsan!20171231 fick vi en leverantörsfaktura på 13398kr som jag bokförde på kontot 2440-leverantörsskulder. 20180103 drogs 13398kr från vårt företagskontot. Det bokfördes 2018 som: 2440-leverantörsskulder Debet 13398kr och 1930-Företagskonto Kredit 13398.


Nu när jag gör balansräkning/rapport för 2018, kontot för leverantörsskulder-2440 vid periodens slut är noll (vilket är ju bra). MEN Beräknad resultat vid periodens början och periodens slut är fortfarande -13398kr.


Det gör också att när jag gör Årsredovisning i visma deklaration att i balansräkningen mellan "summa tillgångar" och "summa eget kapital och skulder”  balanserar inte med just 13398kr. Likaså när jag gör en balansräkning/rapport i Visma eEkonomi för 2019, så är "beräknad resultat” vid periodens början -13398kr. 


Fråga: Hur får jag i årsredovisningen för 2018 balansräkningen att balansera med samma belopp, varför ingångsvärde i balansräkningen för 2019 fortfarande -13398?
 
Med vänlig hälsning, Artur

8 SVAR 8
Roffakab
CHAMPION

Hej

Troligtvis så bokförde du en kostnad på 13 398:- 20171231 men glömde att avsluta 2017 med att bokföra årets resultat. Beloppet ligger nu kvar som beräknat resultat 2017.

Du måste nog öppna upp bokföringen för december 2017, Bokföra årets resultat 20171231 (finns ett speciellt bokföringsförslag) och sedan göra klart 2018.

MVH
RoffaK

Undrar också hur du löste det. Dom två sista verifikaten i ett aktiebolags bokföring är (oftast) bokning av årets skatt och sista är årets resultat (8999/2099). Har iofs sett iaf en årsredovisning där man inte gjort det vilket gör den helt felaktig. Vet inte vilket program man använde i det fallet och kan absolut inte Visma eEkonomi men med tanke på att det programmet vänder sig till dom som inte kan det här så bör det ju finnas en varning/kontrollfunktion att årets resultat inte bokats och att det inte balanserar. Märkligt annars, men tyvärr inte förvånande. 
Dessutom så bör man ju inte "riva upp" årsredovisningar men fasen vet hur man gör i det här fallet. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för era kommentarer - jag tycker att jag har gjort tidigare precis som man ska göra enligt "vismas" anvisningar - sedan har jag suttit i flera timmar för att rätta till det här till synes enkla felet. Jag ska göra ett nytt försök inom närmsta dagar och återkommer givetvis med svar hur det har gått. Mvh Artur
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej!

Här ser du hur man hanterar bokföring av föregående års resultat samt årets resultat:

Bokföra föregående års resultat

Bokföra årets resultat

/Moa
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, tack för era kommentarer. Jag gjorde enligt RoffaK rekommendation. Öppnade upp för att sedan stänga ner, 2017 resp 2018 --> och det hjälpte! Puhh.. skulle nog aldrig komma på det själv.

Jag är lite osäker, men det kan vara så att felet berodde på att jag gjorde först en manuell bokning av förgående års resultat, och senare låste jag deklarationen dvs. följde inte den här anvisningen:

"OBS! Om du har ett aktiebolag och arbetar i Visma eEkonomi med deklarationstillägget ska du inte boka upp resultatet, utan det görs automatiskt när du låser deklarationen."

Tack än gång för hjälpen 🙂


Fd medlem
Inte tillämpbar

Hejsan, ytterligare fråga inom samma område.

Hur deklarerar jag betalning av leverantörsskulden i deklarationen för 2018?

I deklarationen för 2017 hade jag deklarerat INK2R->Skulder->2.45->13395kr.

Jag antar att man behöver deklarera att skulden är betald?

Mvh

Artur


Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hej Artur! 

Om jag tolkar ditt första inlägg rätt så har du redan bokfört bort leverantörsskulden 🙂 
Du skrev att du 180108 bokförde utbetalningen och då bokade bort leverantörsskulden, och då ska allt vara frid och fröjd när du deklarerar 2018. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Lisa, jag tror att det är OK nu :). Tack för hjälpen.