Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

AT78__
MEDLEM

Inbyte leasingbil mot ny

Hej, 

blir inte klok på detta :). Gäller AB. 

 

Vi hade en leasingbil som vi innan leasingtidens slut valde att byta in till en ny bil. Detta gäller en BMW där bilhandlaren är Bavaria och leasingföretaget är BMW Financial Services.

 
Vår bil och hade övervärde mot restvärdet som i sin tur användes för att delvis betala första förhöjda avgiften på den nya bilen.

Av det jag har läst gäller det att tolka inbytet på rätt sätt. Ska man tolka det som att Bavari blir en 3e part som har köpt bilen av leasingföretaget eller ska man se de som samma part och därmed att man återlämnar leasingbilen med ett övervärde?

 

Baserat på tolkningen man gör har jag förstått att det påverkar dels momshanteringen samt bokföring:

  1. Ska man tolka det som att Bavaria köper ut bilen av leasingföretaget vilket då betyder att jag ska redovisa hela momsen och se skillnaden mellan försäljningen och restvärdet som en intäkt?
  2. Kan man tolka detta som att bilen återlämnats till leasingföretaget? I detta fall som registrerar jag halva momsen samt bokar om övervärdet mot tidigare betalda leasingavgifter?
Tack!
4 SVAR 4
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Det är tyvärr lite svårt att svara på utan insyn i din bokföring och alla dina underlag. Det beror lite på om ni löste ut leasingbilen innan ni sålde den vidare eller om ni sålde "rättigheten" att lösa ut bilen till bilhandlaren. Det låter på dig som att det är det sistnämnda, och hur detta bör hanteras och andra scenario kan du läsa om här.

 

Så baserat på den informationen du gett låter det som att det är nr 1, dvs att du inte lämnat tillbaka den till leasingföretaget eller löste ut den och sedan sålde den, utan istället alltså sålt "rättigheten" att lösa ut bilen för det priset. Det blir i sin tur att du skall redovisa moms och intäkt på övervärdet och alltså inte hela momsen på marknadsvärdet. Tänk dock på att det är viktigt att du redovisar hela förutbetalda leasingavgiften på den nya bilen samtidigt, eftersom det inte är tillåtet att kvitta intäkter mot kostnader. 

 

Ha det fint.

Josefine

Tack för svaret Josefine.

Jag pratade med SKV idag och enligt deras syn så ska man betrakta mitt scenario som att leasinbilen har återlämnats till leasingföretaget. Detta pga att jag/bolaget aldrig stått som ägare av bilen. Enligt de så spelade det ingen roll att bilföretaget och leasingföretaget var 2 olika företag.

Därmed så blir det scenario 2 i den länk du skickade "Leasingbilen återlämnas till leasingföretaget".

Hej

Det stämmer att då blir det som att leasingbilen lämnas tillbaka till leasingföretaget. och du skall hantera det som i länkens exempel angående återklämnande till ett övervärde.

"Återlämning med övervärde

Restskulden/restvärdet är 100 000 kr inkl moms. Bilens marknadsvärde är 150 000 kr inkl moms. Eftersom leasetagaren enligt avtal har rätt att få en kompensation på mellanskillnaden utfärdar leasingföretaget en kreditfaktura på skillnaden mellan marknadsvärdet och det avtalade restvärdet d v s 50 000 kr inkl moms. Av fakturan framgår att krediterad moms uppgår till 10 000 kr (20 % × 50 000).

Kompensationen till leasetagare betraktas som en kreditering av tidigare betalda leasingavgifter. Leasetagaren ska därför reducera sin ingående moms med halva momsen (5 000 kr) vid mottagandet av kreditfakturan. Resterande del (45 000 kr) torde bokföras som minskade leasingkostnader. "

Önskar dig en fortsatt fin kväll
Joachim

Tack Joachim!