Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jocke73
MEDLEM

Kan ideell förening "vidarebefordra" momsfakturering trots ej momsregistrerad?

Hej!

Föreningen ska skicka en faktura för ett utfört uppdrag, då ska inte moms läggas på eftersom vi inte är momsregistrerade. Sedan ska en konsult som anlitats för uppdraget fakturera föreningen från sitt företag, men då ska ju moms läggas på, dvs föreningen kommer ju då att behöva betala ett högre belopp än vad vi får in.

Finns det något sätt att lösa detta på så att föreningen får in lika mycket pengar som den sedan betalar ut till konsulten?

7 SVAR 7
Joachim E
MODERATOR

Hej

Ni har fortfarande rätt att fakturera beloppet Brutto däremot skall inte momsbeloppet skriva ut på er faktura. Mmed detta menar jag att om ni har en kostnad på 5 000 kr inklusive moms t ex så fakturerar ni er kund 5 000 kr men skriver inte ut momsbeloppet på fakturan. På så sätt går allt jämt upp men ni redovisar inte någon moms i föreningen alls vare sig på intäkten eller på kostnaden.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Tack för svar! Det funkar dock inte för föreningen eftersom föreningens kund enligt avtal ska betala exklusive moms, det vill säga att de förväntar sig summan 4000 kr om vi tar ditt exempel. Finns det nåt annat sätt?
Annars är min tanke att kontakta kunden och se om konsulten kan fakturera kunden direkt istället, men det är sista utvägen, om det inte går på nåt annat sätt.

I så fall är det bättre att den konsult ni anlitat skickar fakturan direkt till företaget i fråga.

Är man en förening som inte är momsregistrerad så finns det inget exklusive moms eftersom momsen är en kostnad i föreningen.

Kom på ett sätt, att föreningen fakturerar för utlägg och att fakturan från konsulten bifogas. Då borde ju kunden kunna dra av momsen som står på konsultens bifogade faktura, väl?

(Jag kan nog fixa en kontantfaktura/kvitto från konsulten, så blir det inga oklarheter kring om fakturan från konsulten är betald)

Hej

Kunden kan inte dra av för moms om inte fakturan är utställd till dem direkt. Moms får inte dras av på andras kostnader kort och gott.
Det är som Carina skriver ovan att det är bättre om konsulten fakturerar företaget i fråga direkt om moms skall dras av.

Ni har dock rätt som förening att fakturera kunden hela beloppet ni betalt. 

Tack, jag lär mig mer för varje svar ni ger 🙂
Jag är dock lite klurig, så efter att ha läst Skatteverkets regler om utlägg och era kommentarer så undrar jag om företaget kan skriva kundens uppgifter på kvittot, föreningen betalar det inklusive moms, bokför det som utlägg och fakturerar kunden utlägget och bifogar kvittot? Då tycker jag att jag att jag har följt reglerna, men ni har kanske en invändning ändå? 🙂

Hej

Det är ett helt korrekt upplägg som du skriver nu. Gör du på det sättet så gör du allt helt korrekt.

ha det fint
Joachim