Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

BertL_
UTFORSKARE

Kan jag låsa upp tidigare år för att få årets balans- och resultaträkning korrekt?

Skulle ha gjort bokslut & deklaration för vårt AB avseende RÅ 2022 i helgen. När den skulle avslutas vägrade programmet med hänvisning till bristande balans i balansräkningen sedan 2021. Det var en överraskning, eftersom 2021 års bokföring varit låst för ett år sedan, vilket enligt supporten inte är möjligt om det finns en diff i balansräkningen. Ringde på måndagen supporten när den öppnade och fick besked om mindre än en minuts väntetid. Efter en halvtimme fick jag svar. Det blev ett trögt samtal. Jag hade tre frågor, men samtalet kom mest att handla om ogrundade ifrågsättanden av min information.

 

Fråga 1. Går det att låsa en bokföring med diff i balansräkningen? Svar nej efter att ett mycket bestämt förnekande av att bokföringen varit låst avfärdats med bevis i form av inlägg här som jag gjorde ifjor.

 

Fråga 2. Går det att hitta sena ändringar i bokföringen för ett år, dvs sådana som skett efter att bokslutsarbetet för året avslutats och årsbokslut och deklaration inlämnats. Svar: i princip ja.

 

Fråga 3. Kan en diff skapas av Årsboksluts/Deklarationsprogrammet. Svar: mycket bestämt nej. 

 

Jag bad också om kostnadsfri hjälp med att hitta felet, eftersom det på något sätt skapats utan min medverkan efter att jag lagt sista handen vid bokslutsarbetet. Supporten lovade tala med chefen och återkomma lite senare, vilket inte skett. 

 

När jag sökte efter sena ändringar i bokföringen för 2021 hittade jag inga. Allt stämde. Däremot fanns det en diff som förts över från 2020, ett år vars bokföring varit låst sedan ungefär två år tillbaka, dvs under bokslutsarbetet 2021 för RÅ 2020.

 

Jag har svårt att avgöra om bokföringen för 2020 innehåller några fel. Såvitt jag kan se är den helt korrekt och felaktigheterna finns i de balans- och resultaträkningar som finns i Årsboksluts/Deklarationsprogrammet, dvs det program som låste bokföringen efter att ha konstaterat att den var helt korrekt. (Dessutom finns en mindre diff i 2022 års bokföring, vilket inte är liks förvånande eftersom det är den jag primärt jobbar med.) 

 

Jag överväger nu att låsa upp bokföringen för 2020 och låta de siffror som står där stå kvar och allt därefter ändras i enlighet med detta. Sannolikt försvinner då diffen i balansräkningen (den visar sig i ett "extra" resultat i resultaträkningen, vilket jag gissar balanserar diffen). 

 

Jag har nu egentligen fyra frågor. En premiss är att diffen i balansräkningen ligger på 1.686 kr. 

 

1. Är det tillåtet att låsa upp 2020 års bokföring på detta sätt och sedan låta allt styras av vad som finns i bokföringen i stället för vad som finns i årsredovisningen och deklarationen för 2020?

2. Tillåter Årsboksluts/Deklarationsprogrammet att man gör så? Måste i så fall ändringarna laddas in även där (dvs siffrorna för 2020 och 2021)?

3. Måste jag även inge ny årsredovisning och deklaration för 2020 och 2021 (om det nu skulle bli någon skillnad där)?

4. Om nu detta skulle bedömas som en stuntsak som inte kräver några ändringar i formella handlingar, går det i så fall att på något sätt "bokföra bort" diffen, tex genom att skriva ner bolagets skuld till mig mot något resultatkonto? Är det i så fall tillåtet?

 

17 SVAR 17
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Om jag vore som du skulle jag låsa upp 2020 och 2021 och justera den diff som finns kvar från 2020. Avsluta 2020 och 2021 på korrekt sätt i bokföringen så att du 2022-01-01 har en balansräkning som balanserar och att du kan göra klart bokslut och ÅR för 2022.

 

Inga ändringar i Årsbokslut/Deklarationsprogrammet för 2020 och 2021.

 

Kontrollera att Resultat i bokföringen (Resultaträkning) stämmer överens med Deklarerat resultat i INK2 för åren 2020 och 2021. Har du deklarerat för högt resultat får du stå ditt kast och har du deklarerat för lågt får du lägga till beloppet i INK2 för 2022. Med tanke på det låga beloppet tycker jag att det känns rimligt.

 

Vill du ha hjälp (kostnadsfritt) med att stämma av och kontrollera justeringarna kan du kontakta mig på casperkonig@gmail.com. Jag har under våren haft några kunder som låst tidigare år med en obalanserad balansräkning så jag har lite erfarenhet av ditt problem.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

 

Tack! Hade hoppats på något sådant. Ska försöka få ordning på detta i eftermiddag. Hör av mig på mailen om det inte fungerar.

Hej

 

Det där fixar du galant. 

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

BertL_
UTFORSKARE

Konstigt att bokföringen för RÅ 2020 var helt okay när den låstes 2021, likaså bokföringen för RÅ 2021, när den låstes 2022, men när jag skulle bokföra 2022 fanns det plötsligt ett mindre fel i ingående balans för RÅ 2022, vilket ledde till en diff som  visar sig har överförts från RÅ 2021. Men i bokföringen för RÅ 2021 fanns ingen diff, utan den var överförd från låsta RÅ 2020. Men inte heller i RÅ 2020 fanns det någon diff. Nu har jag låst upp allt och noterat vad som verkar vara en mindre förändring, troligen någon form av automatisk rättelse, i bokföringen från RÅ 2020. För detta år finns fortfarande ingen diff, men däremot finns - precis som förut! - för RÅ 2021 i Deklarations- och årsredovisningsprogrammet en diff för 2021 och en diff för ingående balans för RÅ 2021 (någon diff fanns inte innan jag låste upp i bokföringen för RÅ 2021, förutom den som orsakades av diffen från 2020 (som nu är borta, om den över huvud taget funnits, vilket jag inte tror).

 

Diffen verkar alltså på något mystiskt sätt ha skapats i övergången mellan den korrekta UB för RÅ 2020 och den enligt programmet inkorrekta IB för 2021. Det ligger nu några felaktiga Årsverifikationer sist i bokföringen för RÅ 2020. Dessa har skapats genom att jag låst och låst upp bokföringen ett antal gången under min felsökning och skall tas bort automatiskt av programmet när bokföringen låses upp. Jag är dock inne på att bokföra bort dessa med en manuell verifikation innan jag låser nästa gång, för kanske är det där felet - som verkar ligga i programmet (bokföringen för de enskilda åren är ju korrekt) - gömmer sig. Risken är väl dock att en sådan åtgärd ger upphov till större problem. 

Hej

Svårt att ge dig ett konkret svar här i forumet då man inte ser eller har all information. 

Jag ser att du har pratat med supporten tidigare men tror det skulle vara bra om du kunde ringa in till supporten på nytt så någon kan skärmdela med dig. Då du vet vart diffen finns utifrån vad jag kan utläsa av det du skrivit så skall vi kunna hjälpa dig lösa detta med en skärmdelning.

0470-70 61 00

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

 

Du har ju i alla fall informationen att Deklarations- och årsredovisningsprogrammet påstår att det finns diffar i ingående balanser i balansräkningen, fastän några sådana inte finns i de båda aktuella årens bokföring. Det borde ju vara en viktig och upplysande ledtråd.

BertL_
UTFORSKARE

Har talat med supporten för nu gangska länge sedan. De har lovat återkomma, men strunat bara i det. Har inte många dar på mig att göra deklaration och årsredovisning. Deklarations- och årsredovisningsrogrammet tillåter ju inte detta, utan påstår att det finns fel i ingående balanser, fastän några sådana inte finns, om inte programmet har orsakat dem. 

Hej

Då jag ej kan se något så är det otroligt svårt att svara på exakt vad felet är. Men om jag tolkar dig rätt så stämmer balanserna i e-ekonomi men diffar i deklarationsprogrammet? Stämmer detta?

Om det ovan stämmer så beror det helt säkert på att någon ändring är gjord i e-ekonomi som inte är uppdaterad i deklarationsprogrammet. Du kan prova att låsa upp de år som det diffar i och sedan hämta in ny information från e-ekonomi vilket då bör ge dig rätt siffror. Viktigt att siffrorna i e-ekonomi då är de korrekt redovisade siffrorna.

Ha en fortsatt fin dag.

Nu har jag gjort som så, att jag laddat upp bokförda data från bokföringsprogrammet till  ett bokslutsprogram på nätet. Det programmet hittade två fel hänförliga till automatiska verifikationer från bokslutsprogrammet och levererade en korrekt åtsredovisning sedan dessa verifikationer tagits bort. När jag därefter försöker bokföra i VIsmans bokslutsprogram händer det märkliga saker.

 

Balansräkningen i bokslutsprogrammet börjar visa ören, dvs det avrundar inte längre. En diff på 26 öre uppstår i balansräkningen i årsbokslutet för 2021. Den diffen är omöjlig att ta bort. Jag har låst upp årets redovisning. Den står som upplåst i bokföringsprogrammet och i bokslutsprogrammet. Men när jag försöker bokföra bort diffen (kassan mot öresavrundning) vägrar bokföringsprogrammet med hänvisning till att perioden är låst, vilket det alltså inte finns någon annan indikation på än just detta felmeddelande. 

Hej

Om du i e-ekonomi går in under Inställningar > Räkenskapsår och IB, väljer det år som diffen finns i och klickar på knappen redigera. 
Kontrollera om rutan för Lås Bokföringsåret är ikryssad eller inte. Är den ikryssad så avmarkerar du den rutan och sparar.

Efter det skall du kunna bokföra bort de 26 örena som du har i differens.

Ha en fin dag
Joachim

Det jag försökt förklara är att detta redan är gjort - minst ett tiotal gånger - och att det inte fungerar. Jag upprepar: "Jag har låst upp årets redovisning. Den står som upplåst i bokföringsprogrammet och i bokslutsprogrammet. Men när jag försöker bokföra bort diffen (kassan mot öresavrundning) vägrar bokföringsprogrammet med hänvisning till att perioden är låst, vilket det alltså inte finns någon annan indikation på än just detta felmeddelande." Jo, jag har hittat en indikation till. Långt upp på sidan för "Kassa- och bankhändelser" står det: "Bokföring låst t.o.m december 2021". Det spelar ingen roll vad jag gör. Bokföringen för 2021 är tydligen låst i alla fall (och diffen på 26 öre, som uppkom när bokslutsprogrammet bestämde sig för att inte längre avrunda siffrorna i balansräkningen, i 2021 års utgående balans hindrar mig från att göra årsredovisning och deklaration för ÅR 2022). Jag har jobbat med detta i minst tre veckor. Det brukar ta högst tre dagar. 

Hej

 

Om du vill ha hjälp med att lösa problemet får du gärna kontakta mig på casperkonig@gmail.com.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

Ebba Arvén
COMMUNITY MANAGER

Hej!

Jag hoppar in i tråden här också. Har ni lyckats lösa problemet @BertL_? Jag vågar själv inte svara på frågan däremot så ordnar jag gärna att en kollega ringer upp och reder ur detta. Om jag har tolkat tråden rätt så verkar du veta vad felet är och hur du ska justera men att programmet säger att året är låst? Vill du bli kontaktad så svarar du bara det här i tråden, du lägger inte ditt nummer här i tråden utan jag tar kontakt med dig utanför forumet. 

Har ni kommit fram till en lösning så får ni mer än gärna dela här i tråden, så blir förhoppningsvis fler hjälpta i framtiden. 

Jag är ledsen att höra att du blivit lovad återkoppling men att det inte blivit så. Ibland blir det tokigt och jag vill be om ursäkt för det. Ett tips är att dubbelkolla din skräppost och kika så du inte har fått svar där. Det händer tyvärr då och då att våra mejl hamnar i skräpposten. 

Vi hörs!
//Ebba 

BertL_
UTFORSKARE

Jag fick hjälp med att hitta felaktigheter som Deklarations och årsredovisningsprogrammet tycks ha gjort i en låst period genom att köra siffrorna i ett annat bokslutsprogram, som direkt upptäckte dessa fel, vilka hade med omföringen av årsvinsten att göra. Fick sedan hjälp med att låsa upp, på ett tredje ställe, ett räkenskapsår som redan var upplåst på två ställen och stod som upplåst i båda programmen utom just där betalningen skulle göra, men ändå visade sig vara  låst. Låste upp en månad och kunde äntligen göra en enkel justering för att eliminera 26 öres diff i balansräkningen. 

När jag idag försöker avsluta räkenskapsåret har Deklarations och årsredovisningsprogrammet pausat redovisningsåret 2022 och låst datumet för årsstämma och signatur i fastställelseintyget till den 1 maj, då allt var klart och skulle lämnas in, men felaktigheter skapade av Deklarations och årsredovisningsprogrammet satte stopp för detta. Datumet går inte att ändra och ingenting annat fungerar heller som det ska i detta program. Har snart fått nog av programmet för gott.

Jag brottas med liknande problem varje år 😅 detta året är ingen undantag. Ska ringa support imorgon. Senaste åren behöver jag hjälp men att supporten efter alla om och men , hitt och ditt, justerar med 1 krona och skriver för hand en post sedan är det löst tills nästa års bokslut kommer.... Nu sitter men balanserat resultat stämmer inte med balansräkningen i boklutet ( olika siffror i visma och i boklut- vågar inte ändra själv-borde ju tagits ut visar automatiskt? )   balansräkningen balanserar inte .... och så är det öre också. Det känns osäkert  att jag börjar ändra något som visma support har ändrat 2 år i rad och jag gör fel och det blir bara värre. . 

 

Ebba Arvén
COMMUNITY MANAGER

Hej @SJ____2!

Jag misstänker att ditt ärende kommer lösa sig efter att du har pratat med vår support idag. Om du kör fast igen eller behöver bokföringshjälp så är bland annat @Roffakab och @Joachim E är riktiga fenor på detta och kan säkert hjälpa dig. 

Ha det fint! 

//Ebba 

Ebba Arvén
COMMUNITY MANAGER

Hej! 

Tack för att du delade med dig av hur ni gick tillväga. Det kan säkert vara hjälpsamt för andra samt bra för oss att ha med oss framåt. 

Inte roligt att höra att du sedan inte kunde gå vidare ändå. Jag ser att du har skapat en ny tråd om detta, mina kollegor håller på att undersöka din fråga och vi återkommer så fort vi kan där. 

Ha det fint så hörs vi snart igen. 

//Ebba