Hej,
Jag har ett AB och jobbar i ett uppdrag åt en kund där betalningen till mitt konto sker först två månader efter att fakturan har skapats. Mitt första räkneskapsår slutade idag 30/nov.
jag bokför enligt kontantmetoden där jag brukar bokföra varje betalning som sker till mitt bolagskonto. jag undrar om jag har gjort rätt? Hur ska jag tänka om jag får betalningen två månader efter att fakturan är skapad ? hur och när bokför jag resp. faktura / betalning ?
Tacksam för hjälp
Mvh
Alex
Okej bra.
Ja precis, det är de jag menar eftersom jag får ju normalt betalt först efter ca. 65 dagar och det innebär att jag för September månad får jag min betalning inom kommande 5 -10 dagarna och det är ju efter mitt bokslut (sista dagen i räkneskapsåret 30/nov-2017). och för Oktober och november kommer jag få det i januari och februari.
(Skulder har jag inte då jag bara utför tjänster som teknisk konsult).
På vilka datum ska jag bokföra mina kvarvarande 3 fakturor som jag inte fått betalning för än?
Min andra fråga är hur bokför jag de? vilka konton ska jag använda?
Hur matchar/bokför jag sedan när jag får själva betalningen mot fordringen jag lägger?
Med vänlig hälsning
Alex
Okej, om jag förstår dig rätt så blir det alltså att jag byter ut 1930 mot 1510 bara.
och sedan när betalningen kommer in så bokför jag endast:
1930 D
1510 K
Är det rätt så? se gärna bild för hur jag bokför betalningen annars.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.