Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Richard21
MEDLEM

Kontering slutlig skatt - vändning 2510?

Hej!

Jag har nyss betalat in den slutliga skatten för första gången för mitt första räkenskapsår i AB. Jag har inte betalat någon preliminärskatt för det året eftersom det var mitt första räkenskapsår. Nu undrar jag hur konteringen för detta ska se ut.

 

När jag gjorde årsredovisningen och deklarationen i "Visma eEkonomi Årsredovisning/deklaration" så skapades en årsverifikation enligt följande:

2099 - Årets resultatKredit
8999 - Årets resultatDebit
2510 - SkatteskulderKredit
8910 - Skatt som belastar årets resultatDebit
2120 - PeriodiseringsfonderKredit
8811 - Avsättning till periodiseringsfond

Debit

 

Hur ska konteringen för min slutliga inbetalning nu se ut? 1930 och 1630 såklart, men hur vänder jag 2510? Det antar jag att jag ska göra? Ska jag tänka att 2510 balanseras mot 1630, och 1630 sedan balanseras mot 1930? Såhär:

1630 - Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto)Kredit
2510 - SkatteskulderDebit
1930 - FöretagskontoKredit
1630 - Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto)

Debit

 

Hur konterar jag den överstigande skatteinbetalningen som kommer av ränta till skatteverket?

 

Tack på förhand!

6 SVAR 6
AnnicaL
CHAMPION

Hej

Räntan bokför du debet 8423 kredit 1630. 

Allt annat ser rätt ut i din frågeställning.

 

 

HAK__1
UTFORSKARE

Har ni arkiverat den långa tråden om slutlig skatt? 

Jag har en följdfråga:

När nu den slutliga skatten dragits så gör bokföringen K1630 att pengar dragits från skattekontot och det kontot "nollas". Däremot så händer inte det vid D2510. Konto 2510 ligger på plus, och när jag räknar bort de inbetalningar som gjorts efteråt så märker jag att summan är samma som "Tillgodoförd debiterad preliminärskatt".

 

Är felet att jag bokför "slutlig skatt" rakt av som det står på skatteverket? När jag egentligen ska ta slutlig skatt minus "Tillgodoförd debiterad preliminärskatt"?

Ex. om  Slutlig skatt = X, Tillgodoförd debiterad preliminärskatt = Y.

X - Y = det som ska bokföras under D2510

Hej!

 

Tack för din fråga. Det beror lite på hur du har hanterat den beräknade inkomstskatten och f-skatten för det året du nu betalar slutliga skatten för. Om du bokfört enbart inkomstskatten mot 2510 och f-skatten mot ett annat 251X konto så gör man så som du beskriver, i annat fall skall både slutliga skatten och tillgodoförd prelskatt bokföras mot 2510. Så frågan är lite vart du bokför den tillgodförda preliminärskatten när du bokför upp händelsen som finns på Skattekontot? Antagligen så har nog fel konto valts i och med saldot på 2510.

 

Mitt tips är att du kikar på huvudboken för de konton du har för 25XX kontogruppen och ser om du kan ha gått snett. I och med att du har ett plussaldo så låter det som att du bör ta både slutlig skatt och tillgodoförd prelskatt mot 2510, då du verkar ha bokfört dina löpande betalningar för f-skatten mot det kontot och därav får plussaldo.

 

Detta tipset går igenom hur slutlig skatt samt f-skatt bokförs som säkert kan vara till hjälp för dig. 

Ha det fint!

 

/ Josefine

 

Hej!

Tack för snabbt svar!


Jag har enbart bokat upp mot 2510 och det här är den här lösningen/förslaget som jag kan komma fram till.

 

För när jag kikar så har X dragits från konto 2510 iom bokslutet där Y varit lägre (konto 2510 har minus). Eftersom Y ligger på konto 2510 så ligger kontot inte minus med hela X-beloppet utan X-Y.

Ex. inbetald prel.skatt 5 000kr. Slutlig skatt 10 000kr. Konto 2510 ligger minus 5 000kr.

 

Nu när den slutliga skatten dragits från skattekontot så har programmet (konto 2510) och Skatteverket redan "tagit" prel.skatten (Y) och eftersom jag redan gjort och bokfört inbetalning till Skatteverket på resterande belopp så är det väl den här biten som nu ska bokföras. Som blir k1630 d2510 och summan X-Y.

Ex. Den slutliga skatten på 10 000 dras från Skatteverket, men där 5 000kr redan räknats in både hos Skatteverket och konto 2510. 

 

Resultatet blir då 0kr hos 2510 då slutlig skatt (X) överensstämmer med Y + resterande som dragits.

Skatteverket har dragit 5 000kr genom året och nu dras 10 000kr (X) - 5 000kr (Y).

 

En annan tanke hade varit om jag ändå ska bokföra hela X, men eftersom prel.skatten bokförts mot 2510 så blir väl det här ologiskt? 

Ex. K2510 D1630 med Y (5 000kr). sedan boföra hela X på K1630 D2510.

Resultatet blir den samma?

 

Hej igen!

 

Din korrigering låter rimlig tycker jag och även dina resonemang. Gällande din sista tanke så blir det samma sak, bara att det redovisas annorlunda i själva verifikationen man gör. Antingen så bokför man 1630 X-Y i kredit och 2510 X-Y i debet, alternativt 1630 X i kredit och 2510 X debet och sedan 1630 Y debet och 2510 Y kredit. Saldot på 2510 blir ju detsamma även då. 

 

Ha en fin helg!

/ Josefine J

 

 

Tack för snabbt svar, och tack detsamma!

 

Bästa!