Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Marin o Fordon
UTFORSKARE

Köpte verksamhet

När jag startade AB,så köpte jag en verksamhet,detta skedde innan jag började använda Visma eekonomi,hur gör jag för att bokföra detta nu i efterhand?

Köpekontrakt mm (pappersversion) är upprättat då det genomfördes .

Tacksam för svar

Mvh Henrik

3 SVAR 3
Agnes Ohrling
COMMUNITY MANAGER

Hej @Marin o Fordon

 

Tack för din fråga.

Det här ska vi försöka hjälpa dig med, men vi har några frågor för att bättre förstå din situation. Hur menar du att du köpte en verksamhet? Menar du att du köpte ett lagerbolag som privatperson och detta är ditt startade AB? Eller menar du att när ditt AB startades, så köpte sedan AB:t ett annat AB, dvs du nu har ett moderbolag och ett dotterbolag?

 

Du får gärna återkomma med lite mer information kring detta, så kan vi säkert hjälpa dig vidare!

 

Önskar dig ett gott nytt år snart!

 

/Agnes 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂

Jag startade ett nytt AB,och köpte en verksamhet inom samma branch,altså inkråmet,varulager,kundregister,maskiner,verktyg mm 

mvh Henrik

Hej igen!

 

Okej tack, det låter som att du menar att du startade ett helt nytt AB och att du köpte inkråmet (inkråmsaffär), dvs företagets tillgångar och inte det andra bolagets aktier (Aktie- eller andelsköp). I denna tråden så kan du läsa om tips om hur man bokför detta. Just köp av kundregister är lite klurigare kring hur det bör hanteras och värderas, men kan nog likställas en form av Good will vilket du kan läsa om här

 

Då detta kan vara ett lite komplicerat område så kan det vara bra att ta hjälp av en redovisningskonsult för hur du hanterar och bokför detta, så du får allting korrekt. Tänk på att det även ibland uppstår en Good will som man också skall bokföra. 

 

Ha det fint, och god fortsättning!

Josefine