Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Korrigera dubbelbokförd annonsintäkt

Jag har problem med en dubbelbokföring jag gjort. 

Jag har bokfört en annonsintäkt på 1200,- två gånger. Alltså vill jag ta bort 1200,- men på korringeringsverifikatet så står samma summa, 1200,- i både debet och kreditkolumnerna. Det blir ju plus minus noll. Och jag vill ju ha bort 1200,- Ska det verkligen stå 1200,- i bägge kolumnerna? Om det inte ska det, hur ska jag då göra för att det ska bli korrekt? Jag blir helt snurrig i huvudet, och kan inte tänka klart, så jag behöver verkligen steg för steg guidning. 

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Korrigeringen ska ha summan i både debet och kredit, men det ska vara olika konton på raderna! Om du har bokfört samma händelse likadant 2 ggr ska du nu på korrigeringen göra tvärtom. Om den felaktiga tex har debet 1930, kredit 30xx ska korrigeringen vara tvärtom. 

Lycka till!

Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är det som jag blir snurrig över. Om jag tittar på utskriften av den felaktiga bokföringen, verifikat 89, står det: 

Konto 1930 debet 1200,- 

Konto 1930 kredit 1200,-

Konto 3310 kredit 300,-

Konto 3310 debet 300,-

Konto 3310 kredit 300,-

Konto 3310 debet 300,-

Konto 3310 kredit 600,-

Konto 3310 debet 600,-

Det tycker jag ser helsnurrigt ut. Korrigeringsverifikatet ser exakt likadant ut. Hur ska jag få någon ordning på det här?

 

Ja du, det ser verkligen snurrigt ut 😉

Denna verifikation gör absolut ingenting, allting vänds till noll. Så den kan inte ha någon påverkan på huvudbokssaldona. Därför är jag fundersam på om du verkligen har dubbelbokfört det hela - kolla i resultaträkningen att ditt konto 3310 är dubbelpåverkat av denna försäljning, och kolla i balansräkningen om 1930 har ett för högt saldo. Om dessa båda stämmer är det inget fel.