Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fysioguiden
UTFORSKARE

Kostnader överstiger halva aktiekapitalet

Följande gäller:

Har ett nystartat aktiebolag med kontantmetoden och ett aktiekapital på 25 000:-.

 

Har betalat leverantörsfakturor (Visma bokföring och försäkring) för 2069,12:- ex moms i december för privata pengar och bokfört betalningen på skuldkonto 2893 (skulder till närstående personer).

Har även köpt en mobil i december för 12 518:- ex moms för privata pengar.  Får faktura för mobilen i kring 27/12. När jag nu planerar att bokföra mobilkostnaden inser jag att kostnaderna totalt kommer landa på 14 587,43:- ex moms (18 123,89:- inkl. moms), dvs kostnaderna är större än halva aktiekapitalet. 

 

Kommer att i sista december fakturera kund i 29 250:- ex moms för konsultarbete i december. Själva inbetalningen från kunden kommer i början på februari 2021.

 

Frågor:

 

1. Eftersom jag kommer att skapa faktura för kund i december, räknas då detta som en kundfordran som gör att jag inte kommer under halva aktiekapitalet (och slipper kontrollbalansräkning eller aktieägartillskott)? Jag har ju kontantmetoden och inte fakturametoden. Så hur bokför jag isf detta? 

2. Vad finns det för möjligheter att undvika kontrollbalansräkning eller aktieägartillskott?

3. Om jag inte kan undvika kontrollbalansräkning eller aktieägatillskott; vad är enklast och vilka för- och nackdelar har respektive? 

 

Tacksam för hjälp snarast 🙂 

 

 

 

9 SVAR 9
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Faktureringen/kundfordran den sista december innebär att du kan släppa alla tankar på kontrollbalansräkning och aktieägartillskott.

 

Om du har kalenderår som räkenskapsår så ska du bokföra kundfordran per 2020-12-31 även om du kör kontantmetoden och får då en kundfordran i balansräkningen.

 

Fråga 2 och 3 är inte aktuella. Tankemässigt har du ju redan gjort en kontrollbalansräkning och fastställt nödvändiga åtgärder (faktureringen).

 

MVH

RoffaK

 

 

 

 

 

 

Ok tack! då lämnar jag in årsredovisning fast jag har förlängt räkenskapsår. Jag har momsredovisning årsvis och ska alltså redovisa momsen i slutet av nästa år till Skatteverket. Påverkar detta min årsredovisning? 

Hej

 

Om du har ett förlängt räkenskapsår ska du inte lämna in någon årsredovisning i förtid utan vänta tills räkenskapsåret tar slut och då göra bokslut och årsredovisning.

 

Dina funderingar om kontrollbalansräkning kan du släppa då du redan vid årsskiftet är på rätt sida igen 

 

MVH

RoffaK

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Alla glada,

 

Jag har bolaget åt sidan nuförtiden, men bolaget har utgifter ändå; Visma programm, bilförmån mm.

Så nu börjar spendera från aktiekapitalet på 50 000.

Jag läste att det är ok att använda 50% av aktiekapitalet för företaget utgifter. Stämmer det?

För att nuförtiden vet jag inte om jag kommer använda företaget i fortsättningen eller kommer jag så småningom att sälja den. Det vet jag först under sommaren.

 

Obs, företaget är AB en mans företag. Jag jobbade som konsult för den men nuförtiden har jag anställning så den ligger vilande men tyvärr finns inget sätt att frysa den i Sverige vad jag har förstått.

 

Bästa hälsningar

Hej!

 

Tack för din fråga. Det här är lite svårt att ge råd kring då det stämmer att det är okej att förbruka som mest 50% av aktiekapitalet, men det betyder inte att det gäller pengar utan det är alltså att det egna kapitalet får inte understiga 50% av aktiekapitalet, för man har då förbrukat mer än hälften. Så du får kolla hur mycket eget kapital du har, och utifrån det avgöra om du klarar av att hantera kostnader i bolaget utan antingen intäkter eller tex aktieägartillskott. Så om ditt aktiekapital är 50 000, så får ditt summa eget kapital ( vilket är aktiekapital samt vinster/förluster ) inte understiga 25 000. För att förtydliga så är det alltså -25 000, så ju högre minussumma desto bättre eftersom minus betyder skuld till aktieägaren. 

 

Hoppas detta hjälper dig lite i din tankegång så att du kan avgöra hur du skall göra.

Ha det fint!

 

/ Josefine

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Josefin,

Så här står det i balansräkningen 2021

Eget kapital

 

 

 

Bundet eget kapital

 

 

 

Aktiekapital

 

 

 

2081 
Aktiekapital

-50 000,00

0,00

-50 000,00

 

 

 

 

Summa bundet eget kapital

-50,000.00

0.00

-50,000.00

Och det är denna summar som jag har kvar i banken, faktiskt lite mindre då förbrukarde jag lite, nu finns det 48000, så ner till 25000 är ok? Men, om jag behöver avveckla företaget som kostar 10000, de här 1000 får jag ta ut sedan från 25000 eller får jag behålla 35000 så avveckling kan jag betala?

Vänligen och tack för hjälp

Hej igen!

 

Vad du har i bundet eget kapital spelar lite mindre roll, då även det fria egna kapitalet avgör hur mycket kostnader du klarar av. Som jag nämnt tidigare så har aktiekapitalet inte något egentligen att göra med pengar om hur mycket man kan förbruka utan det handlar om summan av det totala egna kapitalet, dvs både fria och bundna egna kapitalet.

 

Så även om du kanske har 48 000 på banken, så behöver inte det betyda att det är så mycket eget kapital du har kvar. Den summan du behöver kolla på är alltså summan av det totala egna kapitalet ( summan av det bundna och fria egna kapitalet ) för att avgöra hur mycket kostnader du klarar av innan du förbrukar mer än hälften av aktiekapitalet. Det fria egna kapitalet är tex vinster/förluster m.m. 

 

Gällande din sista fråga angående likvidationen så är det bättre att du kanske kontaktar bolagsverket eller Skatteverket om den frågan, alternativt att kanske någon annan användare har bättre koll på det. Kan tyvärr inte hitta så mycket information kring just avveckling och betalningen kring det och om man får lov att använda det som finns kvar av aktiekapitalet. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen Josefin,

Jag kollar på balansräkningen och summa fritt eget kapital är 

umma fritt eget kapital

-149,548.94

0.00

-149,548.94

 

Hur tolka du det? Har jag utrymme att betala företagsutgifter på max 10000 sek.

 

Bästa hälsningar

Hej igen!

 

Har tyvärr lite svårt att ge dig ett definitivt svar om det som jag skrev innan, så om du känner dig osäker så kan det vara bra att kontakta en konsult kring det så att det inte blir fel. Det enda jag kan säga är att man kollar som sagt på det totala egna kapitalet för att avgöra hur mycket kostnader man kan hantera utan några intäkter, och om man har då haft mer vinster än förluster genom åren så betyder ju även det att de egna kapitalet är högre än enbart aktiekapitalet eftersom vinster räknas in i det totala egna kapitalet. 

 

Baserat på den informationen du gett mig så skulle jag säga att du har mer utrymme än enbart beloppet som halva aktiekapitalet är på men är som sagt svårt att ge ett konkret svar utan att ha tillgång till alla dina rapporter och en mer insyn i din bokföring. 

 

Ha det fint!

/ Josefine