Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

anna__44
MEDLEM

Kundfakturor över årsbokslut

Hej, 

Jag bokför med kontantmetoden. Jag har en kundfaktura med faktura och förfallodatum i december 2022. Fakturan avser hyra av lägenhet och skall tillföras resultat för jan 2023. Fakturan betalades inte i dec 2022 utan 2 jan 2023, alltså på den månaden jag skall påverka resultat. Som jag uppfattar det på tidigare inlägg så skall jag inte göra något i december utan bara boka fakturan 2 jan 2023. Dock får jag då resultat på 2022. Snälla hjälp mig. Vad skall jag göra. Mvh Anna

9 SVAR 9
AnnicaL
CHAMPION

Periodisera intäkten - gör en manuell verifikation per 31/12 D det intäktskonto fakturan är bokförd på och K2990. Sen i januari vänder du den verifikationen så att intäkten blir bokförd på 2023. 

Hej Annica,  jo det har jag gjort MEN när jag sedan bokför inbetalningen av fakturan den 2 januari januari så påverkas automatiskt 3911 för 2022 och därmed resultat för 2022. Är det någon fel inställning jag har? 

hej igen, förtydligande angående ovan: Jag har alltså 14 fakturor med fakturadatum och förfallodatum i dec 2022 men där intäkten skall tillhöra jan 2023.                                                     

1) De 12 fakturor som betalades i dec 2022 (summa 50 000 kr) bokförde jag dagen kunden betalade. Sedan gjorde jag som du skriver ovan alltså D39100 och K2990. Sedan vände jag de nu i jan2023. Allt korrekt eller hur?       

2) Men då fanns det 2 fakturor kvar som inte var betalda i tid. De betalades i januari. De gjorde jag alltså ingenting med förrän i januaribokföringen. Då bokade jag de 2 fakturorna. Då påverkades 3911 för 2022 (antar för att det var då fakturadag?). Vad skulle jag gjort annorlunda? 

AnnicaL
CHAMPION

De andra 2 fakturorna behöver också periodiseras som de 12. Detta därför att ALLA fakturor som skrivits ut under 2022 ska tas upp som kundfordran det året och momsas då även vid kontantmetoden. 

anna__44
MEDLEM

OK tack. då har jag bara en fråga kvar. Hur bokför jag kundfakturan i systemet i december. När fakturan bokförs så hamnar den ju automatiskt på  1930D 3911K. De enda val jag har är ju Registrera inbetalning, ångar, krediter, kopiera.

Hej! 

 

Jag hoppar in i er tråd för att du skall få svar. Om jag förstår dig rätt så har du en kundfaktura som bokförts mot 1930 D och 3911 K i december men gäller 2023? I sådana fall så skall du hantera detta som en förutbetald intäkt, dvs du bokför mot 2970 kredit och 3911 debet i 2022 för att minska intäkten i det året, och en spegelvänd verifikation i 2023 för att öka intäkten då. Dvs samma hantering som för de andra fakturorna. 

Du får gärna återkomma om jag missförstått vad du menar med hur du bokför kundfakturan i december, så kan vi hjälpa dig vidare. 

 

Ha en fin helg!

Josefine

anna__44
MEDLEM

Hej igen! Tack för svar men fakturan är inte bokförd i december. Jag gjorde ingenting med den alls i december. I och med att hyran skall påverka resultat i januari så gjorde jag ingenting. Men när jag sedan bokför fakturan i januari så påverkas resultat för dec 2022. Jag kopierar in bakgrunden nedan (står även i tråden ovanför) :

 

Jag har alltså 14 fakturor med fakturadatum och förfallodatum i dec 2022 men där intäkterna för alla 14 fakturor skall påverka resultat för jan 2023.  (Det är hyreskostnader som betalas i förskott.)

                                                  

1) De 12 fakturor som betalades in av kunden i dec 2022 (summa 50 000 kr) bokförde jag dagen kunden betalade (D1930 och K3911) Sedan gjorde jag som du skriver ovan alltså D3911 och K2990. Sedan vände jag de nu i jan2023. K3911 och D2990. Allt korrekt eller hur?       

2) Men då fanns det 2 fakturor kvar som inte var betalda i tid. De betalades i januari. De gjorde jag alltså ingenting med förrän i januaribokföringen. Då bokade jag de 2 fakturorna. Då påverkades 3911 för 2022 (antar för att det var då fakturadag?). Vad skulle jag gjort annorlunda? 

Hej @anna__44

Jag ville bara hoppa in här och säga att vi har sett din fråga! Vi har lite sjukfrånvaro denna veckan och därför längre väntetider, vi gör vårt bästa för att svara dig så fort vi kan. 

Kanske att @AnnicaL har möjlighet att se över din senaste fråga? 🙂 

Ha en fortsatt fin torsdag så hör vi av oss snart igen. 

// Ebba 

Hej igen @anna__44 !

 

Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad du tycker är fel. Du säger att den inte påverkar december 2022, men säger sedan att när du bokförde betalningen i 2023 Januari så påverkades resultatet 2022? Det för mig låter som att intäkten bokfördes på 2022 trots allt. Jag tänker att jag kan förklara så som jag tolkar situationen och hur man hanterar detta, så får du återkomma om det är så att det inte stämmer. 

 

Det du skriver i nr 1 stämmer ja, helt korrekt gjort. Tar vi sedan nummer två, där du säger att fakturorna gjordes i 2022, men betalades i 2023 och intäkten skall påverka det året så kommer fakturorna fortfarande bokföras som en intäkt samt kundfordran i 2022 eftersom fakturorna är utställda i det året. Så dessa skall alltså fortfarande hanteras precis som fakturorna i nr 1, eftersom man i bokslutet måste hantera alla fakturor som har datum i 2022. Så att de bokfördes upp som intäkt samt kundfordran i 2022 när du bokförde betalningen 2023 är helt korrekt. Så det som är kvar att göra eftersom dessa 2 fakturor inte skulle påverka resultatet i 2022 är att göra precis samma hantering som i nr 1, dvs bokföra mot D3911 och K2990 i 2022s bokslut och bokföra K3911 och D2990 i 2023. 

 

För vad jag förstår från dig så skall även dessa fakturor inte påverka resultatet i 2022 men till skillnad från de andra 12 fakturorna så betalades dessa inte förrän i 2023. Dock så kommer hanteringen alltså inte skilja sig från de andra 12 för dessa 2 fakturorna, eftersom du fortfarande skall göra samma hantering gällande kontona 3911 och 2990. Du skulle alltså inte gjort något annorlunda eftersom det är så programmet fungerar i och med att fakturadatumet är i 2022 även om betalningen kom i 2023. 

 

Hoppas detta gjorde det lite klarare för dig. 

Josefine