Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kundreskontra och bokföring som inte är lika

Hej, Vi har bokslut per 30/6 så jag håller på att ta fram en massa underlag och gör avstämningar.
Jag hittar en differens på kundreskontra och kontot 1510! detta kan väl bara vara möjligt man manuellt bokfört på konto 1510?
Jag har gått igenom kontot i min 'manuella verifikationsserie' och hittar beloppet som misstämmer, 2194,- på verifikationer för Faktura, Kreditfaktura och Kvittning.
Kan det vara en av 'vändningarna' som inte kommit med på ena eller andra sidan, om ni förstår vad jag menar....?
Har med andra ord kört fast, vet inte hur jag ska kolla det på annat sätt

16 SVAR 16
AnnicaL
CHAMPION

Om du har en faktura och en kreditnota som sedan kvittats mot varandra ska du ha 2 poster på konto 1510, fakturan i debet och kreditnotan i kredit. Kvittningen ska sedan också finnas med åt båda hållen på det kontot, dvs totalt 2 debiteringar och 2 krediteringar. Hur många poster på det aktuella beloppet har du på 1510? 

Jo, det är ju det. Jag har 2 av varje... tänkte på ngt sätt att det ena ändå inte räknats med på ngt sätt. Fattar verkligen inte

Allt som bokförts på kontot under räkenskapsåret räknas med.  Jag antar att varken fakturan eller kreditnotan finns med i kundreskontralistan per bokslutsdagen? Hur är kvittningen gjord?

Det stämmer inget är kvar i reskontran. Men i bokföringen ligger det ett belopp för mycket. Alltså som att vi ff har fordran kvar.

Hej

Spontant så känns det som något manuellt som bokförts upp mot 1510 under året. Det enda sättet att identifiera detta på är att manuellt stämma av 1510 mot era fakturor och kreditfakturor. Kan t ex vara något som bokfört upp dubbelt genom en manuell kontering.

/Joachim

Jo, det är det som är så märkligt. Jag har stämt av huvudboken på konto 1510. Där är inget med som inte är en faktura från reskontran. Det är därför jag inte fattar hur det kan komma sig. Vet inte hur jag ska kunna stämma av det på annat sätt?

Hej

Eftersom beloppen mellan huvudboken och kundreskontran inte stämmer så bör det ju vara någon faktura som antingen inte är bokförd, matchad eller som eventuellt är bokförd dubbelt. 

Tänk på att det kan vara något som skett tidigare dvs som inte finns med i kundreskontran.

/Joachim

Det är jag igen. Något är skumt här. När jag söker på Kontoanalys, väljer 1510 och väljer t ex visa endast manuella. Då får jag fram saldot på hela kontot, DÄR stämmer det (får summan jag får i krsk). Även om jag väjer visa 'ngt annat' så ser jag samma slutsumma som i krsk, alltså även om jag inte bokat på 'ngt annat' så syns ju slutsaldot. Men när jag väljer visa 'allt' -  det är då det blir en diff. Fattar inte....

Svarar mig själv... det är visst ingående saldo som står kvar på 'Kontosaldo' - inte utgående. Summorna var så lika.
Ja, jag fattar ändå inte var jag ska hitta felet. Eftersom det inte ÄR ngn manuell bokning som stör (det är därför det är samma saldo utgående som ingående, alla manuella tar ut varann).

Hej

Det låter som någon eller några inbetalningar manuellt har bokförts mot 1510 istället för att ha matchats mot kundfakturan som inbetalningen avser.

Du får gärna bifoga en kontoanalys över 1510 och själva kundreskontran så kan jag se om jag kan lista ut vad problemet är.

/Joachim

Gärna! hur vill du ha dem?

Hej

I forumet går det enbart att bifoga bilder så gärna en bild som visar hela huvudboken över 1510 och kundreskontran.

/Joachim

En bild? på hela huvudboken? hur gör jag då?

Hej

Enbart konto 1510 räcker. Om det är det mycket på 1510 så är det svårt att få till än att bifoga flera bilder. Det som krävs är att stämma av 1510 för att hitta vad det är som inte stämmer. Så det kan vara svårt att få till i ett forum då det inte helt är syftet med forumet. Fick uppfattningen att det inte var så mycket på 1510 så trodde det räckte med en bild. 

/Joachim 

Jo, jag tycker ju att jag har stämt av. Och hittar inget.
Och väljer jag visa bara manuella bokningar, så tar de ut varann = ingen förändring mellan IB och UB. Ser inget konstigt alltså.
Finns det inget annat sätt Visma kan hjälpa mig på?

Hej

Visma har ju inte support på bokföring mer än via forumet men det är ju mer enklare frågor och inte avstämmningar då så tror att det kan vara svårt för Visma som företag att hjälpa till. Mitt råd är att ta kontakt med en konsult eller revisor.

/Joachim