Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Erik_N
UTFORSKARE

Låna pengar från närstående till AB

Hej,

 

Jag har behov att att göra ett inköp i mitt företag men har för närvarande inte pengar så det räcker på företagskontot. Jag funderar på att låna pengar från en familjemedlem till mitt bolag.

 

Vad jag hittar så är det inga problem att låna från från aktieägare men hur är det med en närstående som inte är aktieägare? Måste jag först låna pengarna privat och sedan låna ut för mig till aktiebolaget, eller kan en närstående göra en överföring direkt till mitt företagskonto i så fall?

 

Om jag förstått rätt så ska lånet bokas på exempelvis 2840 om det är kortfristigt eller ett 23-konto om det är långsiktigt.

 

Hur går det till när lånet betalas tillbaka? Man man betala tillbaka månadsvis och hur konteras det i så fall?

 

Tänkte betala ränta enligt statslåneränta +1 eller 2%, men har förstått att bokföringen blir mycket krångligare med ränteutbetalning så det kanske inte är värt det för det lilla belopp det gäller.

 

Måste man förutom att ta upp ränta och skatt på ränta vid kontering av delbetalning även ta upp det på något mer ställe?

 

Finns det någon summa som måste uppnås för att det ska vara okej att boka som långfristig skuld?

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Bolaget kan låna av vem som helst, där finns inga begränsningar. Om återbetalning ska ske efter mer än 12 månader är det ett långfristigt lån, annars kortfristigt. Den definitionen har inget med beloppet att göra. 

Vid amortering debiterar du det konto skulden bokförts på. Och ev ränta kostnadsförs på 8420.

Erik_N
UTFORSKARE

Tack!

 

Antar att det också innebär att om avsikten är att lånet ska vara avbetalt efter mer än 12 månader så är det långfristigt även om man betalar av i förtid?

 

Jag läser att man ska ta ut en marknadsmässig ränta. Innebär det att man måste avtala om ränta och att lånet inte får vara räntefritt?

Hej!

 

Jag hoppar in i din och AnnicaLs tråd för att du skall få svar. Ja det är avsikten som avgör om det är långfristigt eller kortfristigt. Gällande din fråga om räntan så stämmer det att man kan ta ut en marknadsmässigt ränta på lånet, men det innebär en del merjobb som du kan läsa om i denna tråden här

 

Man måste avtala om ränta då, precis som man måste skriva avtal gällande lånet. Lånet får vara räntefritt i och med att det är till företaget och inte tvärtom så det finns inga hinder för att inte ta ut någon ränta. Det finns lite mer information kring räntan här

 

Ha en fin helg!

/ Josefine

Erik_N
UTFORSKARE

Tack så mycket!