Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Min Tyska leverantör tar 19% moms på fakturan

Hej. Är ny här och har en fråga.
Ska lätta in en leveransfaktura från en tysk leverantör.
Han har 19% MwSt: som är momsen. Och ska betala i EUR.
Hur kan jag ställa in detta?
Eller måste jag göra det på något annat sätt?
Det jag köper kommer jag sälja i en webbshop.
8 SVAR 8
Pacsac
CHAMPION

Tyvärr så måste du betala den tyska momsen som en kostnad, se till att ge dina utländska leverantörer ditt VAT nummer så du får faktura utan VAT

Så i detta fall blir hela beloppet bokfört på 4xxx konto (inköp utan momskod) och ingen fiktiv moms kontering som skulle blivit fallet ifall du fått faktura utan utländsk VAT

(utan VAT inköp på konto 4XXX med momskod 20 och sedan konto 2614 kredit och konto  2645 debet på 25% av värdet)


Fd medlem
Inte tillämpbar



Är detta korrekt? eller har jag missuppfattat?

Om du betalt VAT från något annat EU land så skall du inte ta med någon fiktiv EU moms

konto

2440 -418.-

4000 +418.-

OM det är 418.- du betalat till leverantören




Fd medlem
Inte tillämpbar



så de 19% jag fått på fakturan är fel om jag ska göra rätt för mig i bokföringen?

dom 19% måste ingå i det du bokför på konto 4000

Att leverantören tar ut sin moms/VAT är för att dom måste det om dom inte fått ditt VAT nummer OCH varan skickats ut ur det landet


KjellP
CHAMPION

Du kan registrera dig hos Skatteverket för återbetalning av utländsk moms.
Sedan gör du en ansökan kalenderåret efter för varje land du gjort inköp i (inom EU).

Beloppsgräns är att återbetalning ska bli minst 50 Euro.
Om du har utländsk moms för minst 400 Euro kan du begära återbetalning kvartalsvis.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Har betalt utländsk skatt och då bokfört en fordran för att få återbetalning från Skatteverket i Sverige. Nu har Skatteverket sagt nej till sådan återbetalning och jag måste bokföra att fordran ej kommer att resultera i några pengar. Har redovisa fordran på konto 1641, som döpts till Fordran bet utl skatt. Vilket motkonto ska jag bokföra nu när jag nödgas skriva bort den fordran?

Hejsan! 

Jag flyttade ditt inlägg till denna tråd för att samla frågan på samma ställe. Om jag har tolkat ovan korrekt så kan du korrigera det mot det ursprungliga inköpskonto du använt, tex 4000. Vilket datum denna korrigering ska utfärdas på bör vara samma dag som du fick avslag tänker jag men detta skulle jag dubbelkolla med skatteverket. 

Kanske eventuellt någon i denna tråd som kan svara på det om inte annat? 🙂 
Ha en fin eftermiddag!
/My