I min deklaration har jag ett minusbelopp på punkt R2. När jag skapat blanketter.sru och laddar upp åker denna summa in på fältet. Dock tillåter Skatteverket inte en summa i minus i detta fält.
Vad göra? Måste jag boka om summan mot något annat konto innan jag exporterar SRU-filen? Inkomstdeklarationen visar så här:
Visar jag berörda konton kommer jag fram till en manuell verifikation där jag sålt en inventarie. Kontona som berörts är dessa:
Kollar jag i bokföringen ser det ut så här:
Hur ska jag lösa detta? 😭 Stort tack!
Hej
Då det har blivit en kostnad av intäkten dvs summan blir negativ så skall detta ligga i en annan ruta i dekalarationen. Du bör kunna flytta summan -10 809 till ruta R6 i dekalrationen. Då kommer det godkännas av skatteverket.
/Joachim
Jag ringde Skatteverket, och de säger att beloppet i ruta R6 ska vara plus. Ska jag ta bort minus i början och mata in siffran i ruta R6 i plus i stället?
Hej och tack för svar. Det godkänns fortfarande inte. Vad göra?
Jag använde Vismas egna funktion för att sälja inventariet, dvs ingen manuell verifikation.
Går det att fixa på något sätt?
Ja läste på Bokio.se att man kunde slå ihop ruta R2 med ruta R1 om beloppet skulle bli minus i ruta R2. Kan jag göra det i stället?
Jag har ett större plusbelopp i R1. Så kan jag dra av 10809 från det beloppet?
Hej!
Svarat dig i din andra tråd gällande samma fråga.
Mvh
Pamela
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.