Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Moms för samfällighetsförening

Hej! Jag har använt momsfunktionaliteten för samfällighetsföreningen (i Visma eEkonomi Förening). Nu har Högsta Förvaltningsdomstolen beslutat att samfällighetsföreningar inte ska vara momspliktiga. Jag har (i inställningar) tagit bort momsreg.nr och ändrat i bokföringsuppgifter så att det står "Redovisar ej moms" och periodisiteten för momsredovisning är blankt. Jag har lagt upp nya artiklar och artikelkonteringar så fakturorna till medlemmarna har blivit korrekta. Men när vi får nya e-fakturor (leverantörsfakturor) till föreningen fortsätter programmet att tolka momsen och lägga den som momsbelopp, varvid fakturan konteras med ingående moms. Jag vill att programmet lägger beloppet 0 i ingående moms, så jag får kontera hela fakturan som kostnad. Hur gör jag då?

12 SVAR 12
Joachim E
MODERATOR

Hej

Kontrollera om du har rutan för använd automatisk momsberäkning ikryssad under Inställningar > Företagsinställningar och bokföringsuppgifter.
ta bort den bocken och spara de nya inställningarna. Då kommer systemet inte fördela/tolka någon moms automatiskt längre.



Önskar dig en fin fredag och en trevlig helg

/Joachim

Jag har avmarkerat den kryssrutan, men får ändå momsen separerad på nya lev.fakturor.

Hej @Claes_Berglund 

 

Tack för ditt förtydligande. 

 

Om det inte hjälper att du avmarkerad den rutan rekommenderar vi att du slår en signal till supporten så får vi felsöka tillsammans med dig. 

 

Välkommen att kontakta supporten

/Tinna

Hej,

Det hjälpte på en faktura, men de två senaste fakturorna har ändå separerad moms. Jag nollar ut momsen manuellt och korrigerar beloppet som ska kostnadsföras. Men hur gör jag för att inte momsen ska separeras av programmet? Företagsinställningarna är korrigerade enligt ovan.

Hej

Om du har artiklar upplagda i eEkonomi så kan dessa behöva ändras. Det finns på artiklarna en ruta för artikelkontering om du i den väljer antingen varor 0% moms eller tjänster 0% moms så kommer systemet inte redovisa någom moms på de artiklarna.

 

Du kan även gå in under Inställningar > Företagsintällningar och på fliken bokföringsuppgifter välja redovisar ej moms under momsperiod.



Joachim

Hej Joachim,

Fast det är inte kundfakturorna som är problemet. Där har jag fixat artiklar och konteringar, så de blir rätt nu. Det är leverantörsfakturorna som fortfarande får separerad moms, fast momsautomatiken är avslagen. Ber dig förmedla detta till supporten.

Hej

När du lägger in fakturor i en momsbefriad verksamhet så skall du inte ange någon moms i momsfältet när du lägger in fakturan. Har själv gjort test på detta och om man lägger in det på följande sätt (Se bild) så kommer ingen moms bokföras.

Hej igen,

Fast detta handlar om elektroniskt mottagna fakturor som automattolkas. Jag öppnar dem i utkastfliken (Inköp - Lev.fakturor), och redan där har programmet separerat momsen och konterat nettobeloppet. Jag får på varje faktura 0:a ut momsen och ändra kostnadsbeloppet - trots att det i inställningarna är markerat att vi inte redovisar moms.

Hej

Jag bad dem med mer teknisk kunskap om programmet titta på detta och de svarade på följande sätt.

"Vi har kikat på ditt ärende och det finns i dagsläget ingen inställning i programmet man kan göra för att programmet inte ska tolka momsbeloppet på e-fakturor. Moms-beloppet finns nämligen i den bakomliggande filen som kommer från leverantören och det är det som förs in i rutan "Varav moms" på leverantörsfakturan.

Du får gärna lämna ett förbättringsförslag för detta under "Förslag och Feedback" nere i vänstra hörnet i eEkonomi."

/Joachim

Leif W
MEDLEM

Hej,

Högsta Förvaltningsdomstolen har beslutat att samfällighetsföreningar inte ska vara momspliktiga. Vi momsregistrerade oss den 1 juli 2023, men vill avregistrera. Hur ska vi i Vismas eEkonomi göra med de verifikationer som vi gjort med moms? Ska vi ändra var och en av dem eller finns det ett enklare sätt att "ta bort momsen" från både intäkterna och kostnaderna? Har Skatteverket kommit med några rekommendationer?

Hej,

Rätt eller fel - men såhär gjorde jag: Först gick jag in på Skatteverkets hemsida och rättade alla gjorda momsdeklarationer (0-belopp i alla rutor). Samtidigt skickade jag in om avregistrering (sedan har SKV meddelat att man inte behöver det - det görs automatiskt). Efter någon vecka fick jag omprövningsbeslut från SKV utifrån nya/rättade momsdeklarationer. Då gick jag in i Visma eEkonomi och rättade med bokföringsorder kvartal för kvartal. Jag kostnadsförde all avdragen moms (lika som kostnadsposten på resp lev.faktura) och intäktsförde all utgående moms (i klump per kvartal). Alla återförda momsbelopp stämde med omprövningsbesluten från SKV och dessa har också dykt upp på skattekontoutdraget. Vi har redan fått den inbetalda momsen återbetald till skattekontot. För 2024 har jag gått in och korrigerat konteringarna direkt på lev.fakturornas verifikat (gick bra om de inte var periodiserade). Periodiserade fakturor har jag gjort korrigeringsverifikat för.

Leif W
MEDLEM

Tack Claes för beskrivningen på hur du gjorde med momsen. Eftersom SKV accepterat dina ändringar på in- och utgående moms, så måste det vara OK.