Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Moms på rabatt

Hej,

jag har fått en leveranstörsfaktura på inköp av en förbrukningsinvenarie. 

Fakturan ser ut som följer:

Förbrukningsinventarie, 4995 kr

Rabatt, -499,5

Frakt, 99 kr

Moms, 1018,8

 

Momsen är alltså före rabatt, inte efter. Systemet protesterar. Är detta rätt?

5 SVAR 5
AnnicaL
CHAMPION

Nej, det är fel. Momsen skulle ha räknats på nettot efter rabatt. Denna beräkning får inte ihop alls. Kontakta leverantören för en korrigerad faktura, 

Beror inte detta på huruvida rabatten var överenskommen i förväg? Jag sitter med samma frågeställning och tar gärna emot input; offert från leverantör som visar momsbelopp baserat på priset innan rabatt och jag tror väl att det är korrekt? Till skillnad från om rabatten dras av i efterhand, då även momsbeloppet ska minskas. Någon som vet?

Hej!

 

Hos Skatteverket här kan du läsa om vad som gäller kring momsen när det är prisnedsättningar. I de fall som rabatten är innan betalning så skall beskattningsunderlaget minskas, dvs momsen skall minskas precis så som AnnicaL skriver. 

 

Så i och med att rabatten finns på offerten så skulle jag säga att momsen inte skall baseras på priset innan rabatten utan efter rabatten, men det är lite svårt att avgöra då vägledningarna inte skriver något om rabatter innan tjänst/vara levererats vilket jag antar att det inte gjorts i detta fallet. Du dock alltid kontrollera med Skatteverket om du känner dig osäker kring något. 

 

Ha det fint!

Josefine

Tack Josefine! Ja, jag får kolla med SKV för jag tolkar det tvärtom; texten beskriver fall då momsen ska sättas ner, och inget av exemplen kan ju appliceras på om rabatten ges i offertstadiet. Ska försöka komma ihåg att uppdatera här när de svarat.

John007
UTFORSKARE

SKV kopierar bara texten från mervärdesskattedirektivet: "Bonus, rabatter eller andra nedsättningar av priset som ges vid tillhandahållandet av varan eller tjänsten ska minska beskattningsunderlaget (7 kap. 6 § första stycket 2 ML och artiklarna 79 första stycket och 87 b i mervärdesskattedirektivet)." De svarar alltså inte på frågan vad som gäller när rabatten ges redan i offertstadiet (alltså INNAN tillhandahållandet), så min tolkning är att ovan gäller och besk.underlag och moms alltså ska minskas, precis som AnnicaL skriver.