Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

dawit A
MEDLEM

Momsdeklaration på fil

Hej!

Väldigt grön  men undrar kring momsdeklartion på fil. Har precis skapat momsdeklaration för 2021 i visma. Skapade fil för att skicka in men filen som skapas är i eskd format. Tittar man på skatteverket hemsida så önskar dom  XML format. När jag försöker skicka in den får jag upp följande fel;

"

Det finns uppgifter i filen som måste ändras innan du kan skicka in deklarationen till Skatteverket.

Filen innehåller en period som företaget inte ska lämna någon momsdeklaration för. Det gäller perioden 202112.

 

Fattar ingenting...

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Dawit!

Jag tycker att det låter som om du har gjort helt rätt och filen som skapas i Visma eEkonomi ska mycket riktigt vara i formatet eSKD. Du kan läsa mer och se exakt hur du ska göra steg för steg i hjälpavsnittet Skapa momsredovisning

En XML-fil och Eskd-fil har samma format men Eskd är specifik för Skatteverkets e-tjänster.

 

Vad gäller det felmeddelandet som du fick så vet jag att vi har haft en fråga gällande detta tidigare och då var lösningen att avvakta för Skatteverket skulle uppdatera sina system. Kanske är det samma sak denna gången? Läs gärna i tråden Filen innehåller en period som företaget inte ska lämna någon momsdeklaration för.

 

Kvarstår detta så rekommenderar jag att du först kollar med Skatteverket och annars är du alltid välkommen att höra av dig till oss i forumet så får vi hjälpas åt att felsöka. 

 

Ha en fin vecka!

Tinna

Tusen tack för svar, SKV har uppdaterat och fungerar nu.

Har en följdfråga. Nu när jag har skapat momsdeklaration och fört över pengar till SKV, hur fungerar det med bokföring?

Skall bokföringen för betalning av Moms göras på 2021 räkenskap eller 2022? Om 2022 blir det inte minus i resultatet?

 

Tack! 🙂

Hej!

 

Tack för din fråga. Vilket år betalningen skall bokföras beror på när betalningen till SKV gjordes. Om den gjordes i 2021 så bokförs den då, gjordes den i 2022 så bokför du den i det året på rätt datum. Själva momsrapporten i sig, dvs "nollningen" av 26XX konto och uppbokningen av momsfordran/momsskulden sker däremot i 2021. I denna länken här så kan du se hur stegen ser ut rent bokföringsmässigt med moms.

 

Moms är ingenting som påverkar resultatrapporten utan enbart balansrapporten, oavsett om bokföringen gäller betalningen eller uppbokningen av skulden/fordran så du behöver inte oroa dig för något minus i resultatet.

 

Ha det fint!

/ Josefine