Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Prefect1
UTFORSKARE

Nolla konton inför bokslutet?

Hej,

 

förra året innan bokslutet så utförde jag denna verifikation:

 

KONTODEBETKREDIT
2732 - Avräkning särskild löneskatt12000 
2510 - Skatteskulder 12000

 

Syftet var att nolla konto 2732 inför 2019. 

 

Mina frågor:

1. Är detta korrekt?

2. Om det nu är korrekt, varför görs det inte automatiskt av Visma?

3. Vilka fler konton skall jag utföra denna rutin med?

 

mvh

//Prefect

 

 

4 SVAR 4
Prefect1
UTFORSKARE

@Fd medlem Du brukar ha koll på detta. Du har hjälpt mig innan. Frågan om varför programmet inte stödjer det förstår jag att du inte kan svara på så skippa den.

Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej!

 

Ja det är korrekt. Detta gör man för att samla samtliga skatteskulder på 2510. Det som sker är ju egentligen bara att du flyttar saldot från ett skuldkonto till ett annat.

 

Det görs inte automatiskt i eEkonomi då detta är en smaksak. Det går dock att lägga upp egna bokföringsförslag som du kan använda dig av från år till år. Läs mer i vår skrivna hjälp: Bokföringsförslag.


Du kan läsa mer i tråden Bokföring av slutgiltig skatt för AB.

 

Mvh

Moa

 

Hej Moa,

 

Jag skaffade nyligen tjänstepension via Avanza och märkte att det finns ett bokföringsförslag  som mycket riktigt läger skulden på 2732.

Meglo__0-1663538657070.png

 

1,

Är det fortfarande så att eekonomi inte gör detta automatiskt, flyttar beloppet från 2732 till 2510? Utan att man gör en manuell verifikation innan årsbokslutet, typ 31a december där man för över 2732 till 2510.

 

2,

Vad menar du med "smaksak", finns det andra sätt vi skulle kunna bokföra på? Känns dock smidigt att göra enligt bokföringsförslaget.

 

🙂

Hej!

 

Tack för dina frågor. 
 

Ja det stämmer fortfarande att detta inte görs automatiskt då det som min kollega Moa sade är en smaksak mot vilket konto man bokför skulden gällande särskild löneskatt. Vissa bokför den mot 2732 löpande under året och gör en omföring till 2510 i bokslutet för att samla alla skatteskulder på ett och samma konto. Andra bokför den särskilda löneskatten mot ett specifikt 25XX konto som heter 2514 för att hålla sina skatteskulder separat och gör ingen omföring i bokslutet. Det finns även de som enbart bokför upp sin särskilda löneskatt vid bokslutet och inte gör det löpande och bokför det mot ett 25XX. 

 

Om man bokför mot 2732 under året så rekommenderar jag att du gör en omföring i bokslutet till ett 25XX konto, tex 2510 för att det skall hamna rätt i årsredovisningen och visa den korrekta skatteskulden, så att konto 2732 enbart visar vad man beräknar löpande och är 0 inför varje nytt räkenskapsår. 

 

Ha det fint, hoppas detta gjorde det klarare för dig!

Josefine