Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Dace Sipola
UTFORSKARE

Om kund betalar mer som "tack"

Hej.

Hur man bokföra om kund betalade mer som "tack för bra tjänst" än det står i faktura?

Summa i faktura var 320 SEK, men kunden swishade 350 SEK.

 

Tack för hjälp,

Dace

6 SVAR 6
Henrik A
MEDLEM

Det bör föras som en övrig intäkt, 

förslagsvis som en kreditering på ett konto 39XX, som inte är kopplat till momsrapport med utgående belopp (kod 42 momsfria intäkter borde vara ”mest rätt” där). 

Joachim E
MODERATOR

Hej

Ett extra belopp som betalas in som tack kan anses som en gåva så jag skulle rekommendera att det bokförs på konto 3993 erhållna donationer och gåvor.
Som Henrik A skriver i det tidigare svaret så skall detta vara en momsfri intäkt.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Tack Joachim och också Henrik. De ska jag göra. Men hur kan man göra det i Visma? Jag kan inte matcha kundfaktura med bankhändelse - error message visas - "Fakturans kvarvarande belopp understiger angivet belopp.".

Hej

Du kan på inbetalningen först matcha den mot kundfakturan genom att först välja inbetalning från kundfaktura och välja den utställda kundfakturan.  Efter fakturabeloppet är matchat kan du välja att skapa en ny bokföringshändelse och där väljer du övrig insättning och egen kontering. Då har du möjlighet att bokföra den överskjutande delen mot 3993.

Ha en fin dag
Joachim

 

Tusen tack. Gjorde det. 3993 koden var under inaktiva koder, men nu fungerar det. 

 

Ha en fin dag.

Hej

Härligt att det löste sig och tack för att du återkopplade att det fungerade.

Joachim