Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ombilda enskild firma till AB

Jag har ombildat min enskilda firma till ett AB och vill veta hur jag för över info från ena till andra företaget.

EF avslutas 2020.12.31, AB startades upp i höstas och övertog enskilda firman 2021.01.01.

Mitt AB har tagit över samtliga tillgångar och skulder från EF och en summa på ca 30 tkr blev tillgångarna minus skulderna.

Hur bokar jag detta i EF - jag ska ju redovisa även år 2021?

Hur bokar jag det i AB, som ett inköp?

Tacksam för svar, jag har jagat svar från Visma-supporten ganska länge utan att lyckas, hoppas på hjälp nu för jag måste verkligen börja boka saker på år 2021!!

/mvh Anita

7 SVAR 7
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej,

Ser att du inte har fått något svar från våra forumanvändare och jag kan även se att du har varit i kontakt med min kollega igår och fått programsupport. Jag tolkar er chatt som om du fick svar på de flesta av dina frågor. 

 

Det finns onekligen en hel del information som är viktig att du känner till och så här skriver verksamt.se gällande information om vad du behöver tänka på när du ändrar företagsform från enskild verksamhet till aktiebolag. Även Skatteverket vill skicka med dig några goda råd som du hittar på sidan Ombilda enskild näringsverksamhet till aktiebolag

 

Eftersom det är mycket att ta hänsyn till och våra egna erfarenheter kring detta är begränsade så rekommenderar jag att du vänder dig till en redovisningskonsult som både kan ge dig goda råd så det blir så fördelaktigt som möjligt för dig och visa dig hur du ska hantera bokföringen i samband med övertaget.

/Tinna 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Tro det eller ej men jag är redovisningskonsult....

Min fråga handlar om hur jag gör bokningarna i resp bolag /inloggning på eEkonomi.

Du skriver att jag ska ta reda på hur man gör enligt SKV och Verksamt. Inga problem, det vet jag. Jag vill veta hur jag gör i mitt ekonomiprogram från Visma. Det är därför jag söker svar hos er. 

Jag har inte fått något annat svar från supporten, bara "kolla med någon som kan bokföring, vi kan inte det".

Jag vill alltså veta 

1. Hur avslutar jag enskilda firman

2. Hur tar jag in tillgångar och skulder till AB. 

kanske är jag korkad, men försök gärna svara mig ändå. 

Mvh 

 

En glad amatörs gissningar:

 

Steg 1: Låt enskilda firman och Aktiebolaget vara olika bolag i eEkonomi.

Steg 2: Skapa manuella verifikationer i enskilda firman för de transaktioner som måste ske för att avsluta den enskilda firman.

Steg 3: Använd Ingående balans i det första räkenskapsåret för nya företaget för att få in de värden/balanser som kommer från enskilda firman. Tillägg i efterhand: hmm, är det rätt sätt??

Steg 4: Eventuellt ytterligare manuella verifikationer i ABet för vad som nu kan behövas?

 

Min tanke är att bokföringen har du koll på så skapa helt enkelt motsvarande i eEkonomi?

 

Skrivet utan egentlig kunskap om ombildning från en företagsformen till den andra. När jag själv gjorde det steget lät jag medvetet bli att föra över värden mellan företagen med undantag för något där nya företaget helt enkelt köpte något inkråm från gamla (bolagen fick gå omlott så att säga).

 

Hej

 

Att avsluta en Enskild Firma  och starta ett AB är två olika saker så begreppet "ombilda" är inte aktuellt.

 

När AB är bildat och registrerat kan bolaget köpa anläggningstillgångar från EF. Köpeskillingen bör vara till bokfört värde i EF (för att slippa reavinst där) men kan göras momsfritt om både EF och AB är momsredovisningsskyldiga. Köpet kan då liknas vid ett "övertagande" men måste bokföras som en försäljning (EF) respektive inköp (AB).

 

Likvida medel i EF kan du ta ut (Eget uttag 2013) och sätta in i AB (Lån från närstående 2893). Detta kan göras som en överföring mellan bankkonton men måste bokföras i EF respektive AB enligt ovan.

 

Andra tillgångar (kundfordringar osv) och skulder (moms, skatteskulder osv) i EF avvecklas på ordinarie sätt med inbetalningar och utbetalningar som bokförs i EF.

 

I avvecklingen av EF ingår också deklaration (NE), avregistrering av moms och F-skatt när detta inte behövs längre och deklarationsskyldigheten är uppfylld.

 

Hoppas ovanstående ger några svar på din fråga annars hör du bara av dig igen.

 

MVH

RoffaK  

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack så mycket, RoffaK!

Hur gör man med Eget kapital i EF resp AB, ska det bokas som försäljning/inköp, eller justerar man bara IB till AB?

Hej

 

Nej Eget kapital i EF kan inte överföras (IB) eller säljas in i AB.

 

Däremot kan du som jag redovisade tidigare göra eget uttag av likvida medel i EF och bokföra det som 

Debet 2013 Eget uttag

Kredit 1930 Företagskonto

Då minskar Eget kapital i EF.

 

Efter att du sålt och fått betalt för anläggningstillgångarna i EF samt reglerat alla fordringar och skulder kanske EFs balansräkning bara består av pengar på kontot (1930) och Eget kapital (2010) och då blir ju ovanstående uttag en nollning av Eget kapital i EF

 

Därefter kan du sätta in pengar (helt eller delvis) i AB och där bokföra:

Debet 1930 Företagskonto

Kredit 2893 Lån från närstående

 

Beloppet kan sedan omvandlas till ett Aktieägartillskott och på så sätt bli Eget kapital i AB.

 

Tänk på att EF och AB är två separata juridiska enheter.

 

MVH

RoffaK

 

Håller med Roffakab. Ombildning är ju bara aktuellt när man vill "slippa" skatta fram p-fonder och/eller expansionsmedel i en enskild firma... Kräver ju dock lite förutsättningar. Så det här är ju "bara" en överlåtelse av verksamheten. Och man får i sådana här fall sälja över inventarier och annat till bokfört värde även om marknadsvärdet är högre. Man behöver inte heller lägga på moms men då bör man skriva ett avtal med text om att den skall erläggas om skatteverket tycker annorlunda.. 

Vill man veta mer om ombildning så kan jag rekommendera BL´s bok i ämnet...  Lycka till!