Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

EbSoMa
MEDLEM

Omvänd moms

Utfört byggtjänst med omvänd skattskyldighet till annat företag och de ville ha separata fakturor på arbetskostnaden och materialkostnaden. Nu påstår han att det skall vara moms på fakturan med material….

Materialet är använt i byggtjänsten.

Visst gäller väl omvänd skattskyldighet på materialkostnaden även om jag skickat den på separat faktura?

 

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Är det så att materialet inte har använts i just ett arbete? I så fall är det varuförsäljning som det ska vara moms på,  men om materialet ingår i ert arbete omfattas det av omvänd moms och bör vara på samma faktura. 

Se https://www.skatteverket.se/foretag/etjansterochblanketter/svarpavanligafragor/mervardesskattmoms/fo...

 

Ja om vi fakturerar arbetskostnad och materialkostnaden på samma faktura så är materialkostnaden underordnad byggtjänsten och ingår även den med omvänd moms.
Nu har vi fakturerat enbart materialet i en egen faktura så då ska kan vi lägga moms på den?

Vi försöker bara desperat få betalt från det här företaget som inte verkar speciellt seriösa. 

Hej

Jag skulle rekommendera att ta kontakt med skatteverket och ta upp frågan med dem. Att fakturera materialet separat är ett sätt för mottagaren att få dra av momsen på materialet vilket inte är helt korrekt. Samtidigt måste ni som säljare då betala in moms till staten för något som ni inte egentligen skulle redovisa moms för. Om ni då inte tar ut ett högre pris dvs inköpspris + en försäljningsmarginal så kommer det innebära att ni inte gör någon vinst på materialet.

Lägger ni på en vinstmarginal t ex inköpspris inkl moms + moms på 25 % som marginal för att täcka den moms ni skall betala in så kommer kosntaden för slutkunden ändå bli den samma.

Ha en fortsatt fin dag
Joachim